کد مطلب: ۸۹۱۱۱۸

نفع بانک مسکن از عرضه اوراق مسکن چیست؟

نفع بانک مسکن از عرضه اوراق مسکن چیست؟

وام مسکن از محل خرید اوراق حق‌تقدم تسهیلات رایج‌‌‌ترین نوع وام است که برای خرید ملک توسط شبکه بانکی پرداخت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، روال دریافت وام اوراق مسکن که سابقه پرداخت آن به حدود دو دهه می‌رسد به این شکل است که متقاضی باید به ازای هر ۵۰۰‌هزار تومان تسهیلات، اوراق حق‌‌‌تقدم را از طریق بازار سرمایه خریداری کند. این اوراق در ازای انواع خاصی از سپرده‌‌‌های بانکی به صاحبان حساب تعلق می‌گیرد و آنها اوراق مذکور را به عنوان بخشی از عایدی سپرده‌‌‌گذاری خود از طریق فرابورس به فروش می‌‌‌رسانند.

پرداخت وام اوراق مسکن از سوی بانک عامل این بخش در نگاه اول یک سیاست تکلیفی تلقی می‌شود. از همین رو این سوال وجود دارد که آیا اوراق مسکن برای این بانک دارای بازدهی هم هست؟

عضو پیشین هیات مدیره بانک مسکن و کارشناس حوزه بانکی در این باره می‌گوید: بانک مسکن را به عنوان بانک توسعه می‌دانند و شرایط و وظایف بانک توسعه را نیز از این بانک می‌خواهند، اما در عمل هیچ کونه امکانات توسعه‌ای راه به عنوان بانک توسعه که بتواند به عنوان منایع از آن استفاده و به نقش توسغه ای در این بخش اعمال کند را برای بانک قائل نشده اند.

محمدحسن علمداری  افزود: علت این امر، این است که بانک مسکن هم مانند بانک تجاری باید خود منابع و مصارف خود را در حوزه مسکن را تنظیم کند و این دلیل باعث شده که دولت و بانک مرکزی مزایایی برای بانک مسکن قائل شوند.

وی ادامه داد: این مزایا شامل نحوه سپرده‌گذاری برا ی اینکه بتوانند کمبود منابعی را که بوجود می‌آید را جبران کند،  از جمله امتیاز اوراق. 

عضو پیشین هیات مدیره بانک مسکن  خاطرنشان کرد: امتیاز اوراق نوعی سپرده کوتاه مدت است و  با اینکه بانک با معادل کوتاه مدت بیشتر، سود بیشتر به سپرده‌گذار نمی‌دهد، ولی به سپرده‌گذار معادل بلند مدت یا نزدیک به این میزان سود داده شده و این به نوعی جبران کسری منابع و مصارف بانک بوده است.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.