کد مطلب: ۸۹۳۴۵۸

افزایش سقف وام صفر درصد بافت فرسوده به ۱۸۵ میلیون تومان

افزایش سقف وام صفر درصد بافت فرسوده به ۱۸۵ میلیون تومان

معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش سقف وام صفر درصد نوسازی بافت فرسوده به ۱۸۵ میلیون تومان خبر داد و گفت: تا پایان سال رکورد نوسازی بافت فرسوده را می شکنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد آئینی در نشست خبری با اشاره به اینکه 2.7 میلیون بنای ناپایدار در کشور داریم که فاقد هرگونه سازه‌ای هستند، اظهار کرد: این بناهای ناپایدار و سقف‌های لرزان برای تخریب نیازی به وقوع زلزله ندارند، با یک‌ها ،صاعقه و باران شدید فرو می‌ریزند.

وی با بیان اینکه برای احیای این بافت‌ها دولت وام 550 میلیون تومانی پرداخت می‌کند. از این رقم سود 185 میلیون صفر درصد است، افزود: 30 درصد جمعیت شهرهای کشور ساکن بافت‌های ناکارآمد و تاریخی هستند.

وی با یادآوری اینکه بناهای لرزان در 167 هزار هکتار بافت شهری قرار دارند، ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه شهرداری‌ها مکلف هستند پروانه ساختمانی را حداکثر طی 3 ماه و با تخفیف حداقل 50 درصدی صادر کنند. اگر شهرداری‌ها به این تکلیف قانونی عمل نکنند ترک فعل بوده و از دستگاه قضایی قابل پیگیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات دولت برای تسریع ساخت‌وساز در بافتهای فرسوده، یادآور شد: تا سال 1400 از وام ساخت 150 میلیون تومان با سود صفر درصدی پرداخت می‌شد که با استفاده از منابع تبصره 18 امسال سقف وام بدون سود به 185 میلیون افزایش یافته است.

آئینی بیان کرد: این افزایش عطف به ما سبق نمی شود. یکی دیگر از اقدامات قابل توجه دولت افزایش دوره بازپرداخت وام بدون سود از 3 سال به 7 سال است. اتفاقی که یکی از خواسته‌های مردم ساکن در بافت‌های فرسوده بود.

وی همچنین از ارائه معافیت های مالیاتی ویژه و تسهیلات مناطق محروم برای ساکنان 167 هزار هکتار بافت ناپایدار شهری خبر داد و گفت: به عنوان مثال اگر صنایع در این مناطق مستقر شوند مانند صنایع دستی، گردشگری مشمول معافیت مالیاتی 100 درصدی می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این‌که 6.2 میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی سکونت دارند، گفت:‌ در بافت‌های تاریخی دو میلیون و 549 هزار و 221 نفر و در بافت‌های فرسوده نیز 11 میلیون و 26 هزار و 231 نفر ساکن هستند.

آئینی با بیان این‌که اگر بر اساس مقررات ملی ساختمان ساخت‌وسازها را انجام دهیم در زمان وقوع زلزله تلفات جانی نخواهیم داشت، افزود: اولویت دولت سیزدهم در بازسازی بافت‌های فرسوده ستاب‌بخشی است. باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که دولت به‌تنهایی اقیانوس بناهای ناپایدار کشور وارد شود و چاره‌ای نداریم که در این مسیر به مردم اتکا کنیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه شود این است که مردم نیز به تنهایی نمی‌توانند نوسازی بافت‌های فرسوده را نجام دهند. برای این کار باید از توانایی مالی، اجرایی و فنی توسعه‌گران از جمله انبوه‌سازان، سازندگان خرد، سرمایه‌گذاران و ... استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران لازمه ورود توسعه‌گران به نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری را حمایت‌های دولتی عنوان کرد و با بیان این‌که توسعه‌گران می‌گویند از شهرداری‌ها احترام می‌خواهیم، اضافه کرد:‌ آنها می‌گویند شهرداری‌ها باید برای توسعه‌گران فرش قرمز پهن کنند، نه این‌که برای صدور پروانه ساختمانی ما را معطل کنند و ماه‌ها برای این کار سرگردان باشیم.

آئینی با اشاره به این‌که متوسط صدور پروانه ساختمانی در کشور و تهران به ترتیب 8 و 6 ماه است، اظهار کرد: در برخی مناطق تهران 24 ماه زمان می‌برد تا شهرداری پروانه ساختمانی را صادر کند.

وی عمده دلیل تاخیر در صدور پروانه ساختمانی را استعلامات شهرداری دانست و با بیان این‌که می‌توان با ایجاد یک قرارگاه این مشکل را حل کرد، افزود: در قانون برنامه هفتم توسعه انشعابات قبلی بافت‌های فرسوده محفوظ است و انشعابات اضافه نیز باید خارج از نوبت داده شود.

ادامه پرداخت وام ودیعه به ساکنان بافت‌های فرسوده

وی در ادامه به پرداخت وام ودیعه 120 میلیون تومانی در تهران و 90 میلیون تومانی در سایر شهرها با بازپرداخت 3 ساله برای ساکنان بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: امروز در 170 شهر بسته‌های تشویقی شهرسازانه در حال اجراست و از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون مجوز ساخت 181 هزار و 284 واحد صادر شده است. طی بازه زمانی 3 آبان امسال تا سوم دی‌ماه (دیروز) شاهد افزایش 13.8 درصدی نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم.

وی با پیش‌بینی این‌که تا پایان سال رکورد 27 ساله نوسازی بافت فرسوده شکسته می‌شود، اضافه کرد:‌از 15 خردادماه امسال تا کنون نوسازی بافت فرسوده 33.5 درصد رشد داشته است.

افتتاح 54 هزار واحد در بافت‌های فرسوده

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با اشاره به این‌که از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ساخت 182 هزار واحد آغاز شده است، گفت:‌طی 9 دوره، 54 هزار و 341 واحد در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری رسیده است.

آئینی با یادآوری این‌که حاشیه‌نشین‌ها متولی ندارند، تصریح کرد: برخی روشنفکران می‌کویند نباید به حاشیه‌نشین‌ها خدمات بدهیم، اما حدود 8 میلیون نفر از برادران و خواهران ما که زمین‌خوار هم نیستند در حاشیه زندگی می‌کنند.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.