کد مطلب: ۸۹۴۱۸۴

راهکار کاهش بناهای لرزان در بافت‌های فرسوده شهری چیست؟

راهکار کاهش بناهای لرزان در بافت‌های فرسوده شهری چیست؟

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر تجمیع پلاک‌های فرسوده برای کاهش بناهای لرزان در بافت‌های فرسوده تاکید کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست تخصصی با رابطین حوزه عمران، مسکن و بهسازی ستاد توانمندسازی اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کشور که با حضور اعضا و همچنین به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکن ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده است، گفت: ما چاره نداریم به نوسازی بناهای فرسوده در محلات هدف بازآفرینی شهری سرعت ببخشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زلزله بم و مقایسه آن با زلزله در سه استان کشور ترکیه گفت: زلزله اخیر در کشور ترکیه، به لحاظ بزرگی و سطح وقوع حادثه، از زلزله شهر بم خیلی بیشتر بود اما آمار تلفات آن به تلخی حادثه شهر بم نبود. واقعیت این است که اگر کشور ترکیه برنامه‌های مقاوم‌سازی و نوسازی واحد های فرسوده خود را به درستی اجرا نمی‌کرد شاهد فاجعه مرگبار در این کشور بودیم.

تجمیع پلاک‌های فرسوده راهکار کاهش بناهای لرزان در بافت‌های فرسوده شهری است

آیینی با بیان اینکه تجمیع پلاک‌های فرسوده به عنوان جهاد اصلی در حوزه بازآفرینی شهری به شمار می‌آید، گفت: تسهیلگران و حلقه‌های میانی باید بتوانند با ابتکار و خلاقیت ساکنین در بناهای فرسوده را متقاعد کنند که بزرگترین تصمیم زندگی خود را بگیرند و از بناهای لرزان و ناپایدار خارج شوند و زمینه مشارکت آنان را با سازندگان، سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران فراهم کنند.

آیینی با یادآوری اینکه دولت و شهرداری‌ها در حوزه بازآفرینی شهری نقش تسهیلگری و حمایتی دارند، گفت: با توجه به اینکه میدان کار در دست بخش خصوصی و مالکیت از آن مردم است راهبرد ما مردمی‌سازی با تدوین بسته تشویقی موثر و رفع موانع کار است.

آئینی با اشاره به اینکه اجرای بسته‌های تشویقی نقش مهمی در نوسازی بافت‌های فرسوده دارد، بیان کرد: در شهرهای که بسته‌های تشویقی را اجرایی کردند در حدود ۳۰۰ درصد رشد پروانه را شاهد هستیم.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، وی با بیان اینکه آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم در حوزه بازآفرینی شهری بسیار مهم است، گفت: شتاب‌بخشی و جهش در نوسازی بناهای ناپایدار زمانی اتفاق می‌افتد که مردم از حق و حقوق خود، نسبت به نوسازی ملک‌شان آگاهی کامل پیدا کنند. که این امر می‌تواند با کمک رسانه‌های دیداری و شنیداری، گروه‌های جهادی، اعضای بسیج، دفاتر تسهیلگری در سطح محلات و معتمدین محله انجام شود.

منبع : بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.