فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۱۷۴

متخلفان سقف افزایش اجاره بهای مسکن نقره داغ می‌ شوند

متخلفان سقف افزایش اجاره بهای مسکن نقره داغ می‌ شوند

قانون سقف اجاره بهای مسکن امسال مصوب شده است، اما موجران این قانون را رعایت نمی‌کنند که جریمه‌های نجومی برای آنها در نظر گرفته شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

 همزمان با شروع فصل جا‌به‌جایی مستاجران و با وجود آنکه قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره بها ابلاغ شده است اما هنوز بسیاری از مستاجران از عدم رعایت قانون سقف اجاره بها گله مند هستند و اعلام می کنند که مالکان و موجران قانون سقف اجاره بها که ۲۵ درصد است را رعایت نمی کنند.

این در حالی است که در قانون سقف اجاره بها و ساماندهی بازار زمین و مسکن به صراحت اعلام شده است که باید تمامی مالکان و موجران سقف اجاره بها را رعایت کنند که در صورت عدم رعایت این قانون مستاجران تا ۵ سال می توانند به شورای حل اختلاف مراجعه و شکایت کنند.

صالحی یکی از مستاجران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه متاسفانه با وجود آنکه قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن  تصویب شده است اما هنوز در بسیاری از مناطق این قانون رعایت نمی‌شود و باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مستاجرانی مانند من شده است گفت: تا به امروز چندین نفر به شورای حال اختلاف مراجعه کرده اند اما فایده چندانی نداشته است و همچنان بسیاری از مستاجران مجبور به پرداخت اجاره بیشتری هستند. 

اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده است: در صورتی که مالکان مسکن سقف مجاز افزایش نرخ اجاره بهاء را رعایت نکنند با جریمه هایی که قانون در نظر گرفته با آن ها برخورد می شود. سال گذشته به مالکان مسکن اجازه داده شد که با رعایت یک سقف مشخص هزینه اجاره خانه خود را نسبت به سال قبل افزایش دهند اما این مصوبه ضمانت اجرایی نداشت و اگر موجری آن را رعایت نمی کرد امکان برخورد با او نبود.

 اصانلو گفت: به تازگی با تصویب قانون نرخ اجاره بها و ابلاغ آن ، قانونگذار برای عدم رعایت سقف مشخص شده تخلف انگاری کرده و ضمانت اجرایی تعزیراتی برای آن در نظر گرفته است. با ابلاغیه جدید در صورتی که مالک از میزانی که مجاز به افزایش نرخ اجاره است مبلغی بالاتر دریافت کند طبق قانون علاوه بر استرداد اضافه مبلغ سه برابر مبلغ اضافه ای که دریافت کرده جریمه می‌شود همچنین مشاور املاکی که این قرارداد را تنظیم کند هم شامل این جریمه می شود.

به گفته رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مستاجران در صورت مشاهده عدم رعایت سقف مجاز افزایش اجاره بهاء مسکن میتوانند آن را با سامانه ۱۳۵ مطرح کنند و از موجران شکایت کنند.

بسته های تشویقی برای موجران خوش حساب در نظر گرفته شده است 

همچنین پیش از این حسین جنتی مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه طبق قانون سقف اجاره مسکن باید تمامی مالکان و موجران سقف اجاره بهای مسکن ۲۵ درصدی را در استان تهران رعایت کنند گفت: در صورتی که موجران این قانون را رعایت نکنند مستاجران می توانند شکایت کرده و ۵ برابر افزایش اجاره خود را دریافت کنند. 

او گفت: اگر مالکان هم قرارداد های که با مستاجران منعقد می کنند دو یا ۳سال باشد از مالیات معاف خواهند شد و سیاست های تشویقی دیگری را هم برای موجران در این بخش در نظر گرفته ایم که این امر خود می تواند بازار اجاره بها را رونق بخشد‌. مستاجران یه هیچ عنوان نگران نباشند و اگر مالکان این قانون را رعایت نکنند راه‌حل قانونی برای شکایت مستاجران در نظر گرفته شده است. 

مالکان قانون سقف اجاره بها را رعایت نمی کنند

این در حالی است داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه بازار اجاره بها مسکن امسال نسبت به سال گذشته پر رونق تر شده است گفت: با وجود آنکه قانون سقف اجاره مصوب شده است اما هنوز مالکان به رعایت این قانون اهمیتی نمی دهند و همچنان بسیاری از مستاجران از عدم رعایت این قانون گله مند هستند. قانون دستوری در بازار اجاره بهای مسکن جوابگو نیست و باید زمینه را برای افزایش تولید مسکن  دولت در دستور کار خود قرار دهد تا این بازار به سمت رونق هدایت شود.

حمایت های خوبی از مستاجران امسال رقم خورد

همچنین پیش از این هم مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود پیش از این هیچ ابزاری برای کنترل بازار اجاره مسکن نداشتیم که خوشبختانه با قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها می‌توانیم از قشر مستاجران حمایت‌های خوبی را داشته باشیم.

نکته‌ای که امسال بازار مسکن را نسبت به سال‌های قبل متمایز ساخته است این است که دولت برای اولین بار در بازار مسکن به صورت مستقیم دخالت خواهد کرد.

گفتنی است میزان مجاز اجاره مسکن امسال طبق تصویب شورای عالی مسکن به شرح ذیل است: تهران، اصفهان، کرج، اردبیل، تبریز، مشهد، قم ۲۵ درصد و استان‌هایی مانند اهواز، زنجان، سمنان ۲۳ درصد است.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.