فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۴۶۹

نسخه ژاپنی برای بازار مسکن ایران / دولت پزشکیان به داد مستاجران می رسد؟

نسخه ژاپنی برای بازار مسکن ایران / دولت پزشکیان به داد مستاجران می رسد؟

عبداللهی بیان کرد: دولت آقای مسعود پزشکیان برای کسب موفقیت در حوزه مسکن و برای کمک رسانی به اقشار آسیب پذیر جامعه، باید برنامه های بهتری را در پیش بگیرد تا مشکلات ایجاد شده در دولت قبل تکرار نشود. دولت چهاردهم باید برای ساخت مسکن ارزان قیمت، تسهیلات خوب در نظر بگیرد تا به این صورت خانه دار شدن مردم تسهیل شود.

به گزارش تجارت نیوز،

دسترسی اقشار کم درآمد به مسکن از اولویت‌های اساسی در این حوزه به شمار می رود که دولت برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود در این رابطه، باید طرح های خوبی را در دستور کار خود قرار دهد. با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها و هزینه‌های ساخت و ساز، خرید خانه برای این اقشار بسیار دشوار شده است.

ارائه تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود پایین می‌تواند به این گروه‌ها کمک کند تا صاحب مسکن شوند. دولت و بانک‌های عامل باید برنامه‌های ویژه‌ای را برای پرداخت این تسهیلات به اقشار کم درآمد در نظر بگیرند. این اقدام نه تنها به بهبود وضعیت مسکن این افراد کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در رونق بخش ساخت و ساز و ایجاد اشتغال نیز مؤثر باشد.

در کنار این تسهیلات، سیاست‌های حمایتی دیگری مانند اعطای یارانه‌های مسکن نیز می‌تواند به خانه‌دار شدن این اقشار کمک کند. کارشناسان حوزه مسکن بر این باور هستند که دولت برای کمک به مردم در این بخش، باید وام هایی با بازپرداخت بلندمدت در نظر بگیرد تا در آینده اتفاقات خوبی در این بخش مشاهده شود.

 در این راستا، گفت و گویی با بیت الله عبداللهی انجام داده شده که در ادامه می خوانید.

بیت الله عبداللهی درباره برنامه های احتمالی دولت چهاردهم برای ساماندهی بازار مسکن گفت: در گام اول باید بستر لازم برای ساخت مسکن مهیا شود و ابزار لازم در اختیار افراد متخصص قرار گیرد. حمایت از بخش خصوصی می تواند یک تصمیم مطلوب و موثر در این زمینه باشد.

او ادامه داد: تا زمانی که بخش خصوصی برای تولید مسکن وارد میدان نشود، دولت نمی تواند کار خاصی برای مردم انجام دهد. مسکن، یک کالای سرمایه‌ای و ارزشمند محسوب می شود که درآمدزایی آن همواره افراد زیادی را ترغیب می کند؛ از این جهت، توجه به سرمایه گذاری در حوزه مسکن و همچنین پشتیبانی از سرمایه گذاران، باید در دستور کار دولت جدید باشد.

عبداللهی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای سازندگان مسکن باید تسهیلات ارزان قیمت لحاظ کند تا در ادامه مسیر شاهد بروز اتفاقات مثبت و خوشایند در این بخش باشیم. در صورت پرداخت تسهیلات مناسب، دیگر نیازی به تخصیص زمین رایگان و طرح هایی از این قبیل نیز نخواهد بود.

او ادامه داد: شهرداری‌ها باید صدور پروانه ساخت را تسهیل کنند و فرآیندهای مربوطه را سرعت ببخشند. درهرصورت انبوه سازان این روزها با موانع زیادی مواجه هستند و از نهادهای ذی‌ربط انتظار دارند تا نهایت همکاری را برای سهولت در ساخت و ساز داشته باشند.

عبداللهی تصریح کرد: کشور ژاپن در عرض ۲۰ سال، تمامی مشکلات حوزه مسکن خود را حل کرد. واقعیت امر این است که اختصاص تسهیلات ارزان قیمت، راز موفقیت ژاپنی ها در این زمینه محسوب می شود. با حمایت برخی شرکت ها و کمک به متخصصان، بسیاری از مشکلات مسکنی ژاپن برطرف شده و حالا مردمانش ثمره این عملکرد خوب را می بینند.

وی تاکید کرد: بازار مسکن کماکان در رکود تورمی به سر می‌برد و حجم معاملات به شدت کاهش پیدا کرده است. میزان عرضه و تقاضا با عدم تعادل مواجه شده و این موضوع ضربه های مهلکی را بر بدنه بازار وارد کرده است. طبعا دریافت مالیات های گوناگون نمی تواند نتیجه مثبتی در پی داشته باشد و چه بسا این تصمیم منجر به نارضایتی انبوه سازان نیز خواهد شد.

عبداللهی اضافه کرد: اعطای زمین رایگان با این ساز و کار نمی تواند تبعات مثبتی به دنبال داشته باشد و به خانه دار شدن اقشار کم درآمد کمک کند. این زمین ها در مناطق دورافتاده و حومه های شهر در نظر گرفته شده که فاقد امکانات لازم نظیر آموزش، بهداشت و درمان و حمل و نقل مناسب است. به عنوان مثال، از شهر جدید سهند تبریز هیچ گونه استقبالی صورت نگرفت و دلیل این موضوع نیز کاملا روشن است.

او در پایان گفت: دولت آقای مسعود پزشکیان برای کسب موفقیت در این حوزه و برای کمک رسانی به اقشار آسیب پذیر جامعه، باید برنامه های بهتری را در پیش بگیرد تا مشکلات ایجاد شده در دولت قبل تکرار نشود. دولت چهاردهم باید برای ساخت مسکن ارزان قیمت، تسهیلات خوب در نظر بگیرد تا به این صورت خانه دار شدن مردم تسهیل شود.

منبع : گسترش نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.