فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۶۸۱

خرید خانه در شیراز توسط عمانی‌ ها

 خرید خانه در شیراز توسط عمانی‌ ها

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: عمانی‌ها شیراز را خانه دوم خود می‌دانند تا جایی که تعداد قابل‌توجهی از عمانی‌ها در شیراز ساختمان‌های مسکونی را در مالکیت خود دارند.

به گزارش تجارت نیوز،

جمالی رازقی جهرمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان از سیر افزایشی تجارت ایران و عمان در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: ارزش تجارت دو کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۶۰ درصد رشد داشت و به حدود ۲میلیارد دلار رسید، این رقم در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۲درصد رشد داشت و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود.

وی افزود: در چهارماهه اول سال ۱۴۰۳ نیز ارزش تجارت دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۳درصد افزایش پیدا کرد و برای این سال چشم‌انداز تجارت ۵ میلیارد دلاری را ترسیم کرده‌ایم. 

رازقی جهرمی ادامه داد: میان دو دولت نشست‌هایی با هدف برقراری تجارت ترجیحی صورت گرفته و در صورتی که این نشست‌ها به نتیجه برسد حجم تجارت دو کشور رشدی بیش از پیش خواهد داشت. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در تشریح کیفیت روابط تجاری ایران و عمان در مقایسه با دیگر همسایگان جنوبی توضیح داد: تجارت ایرانی‌ها با عمانی‌ها نتوانسته با قدرت تجارت با دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به طور ویژه امارات پیش رود و این به دلیل اصطکاکی است که از سوی عمان وجود دارد با این حال نکته مهم در تجارت ایران با عمان این است که این کشور در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها مملکتی است که تعرفه تجارت آن با ۶۱ کشور دنیا صفر است و یکی از این کشورها هم امریکاست.  

وی اضافه کرد: عمان با برخورداری از این امتیاز در همسایگی ایران قرار دارد و ایران و عمان توافق کرده‌اند تولیدکنندگان ایرانی در صورتی که دست‌کم ۳۰درصد از زنجیره تولید خود را در عمان تکمیل کنند از امتیاز صادرات کالا از مبدا عمان و با تعرفه‌های صفر بهره ببرند و کالای خود را با عنوان کالای عمانی صادر کنند. عمان هم زیرساخت‌های لازم را برای پیشبرد تولید و توسعه سرمایه خارجی فراهم آورده است و ویزای فرودگاهی به مسافران ایرانی می‌دهد.  

رازقی جهرمی در پاسخ به اینکه عمان می‌تواند بازار مصرف کالاهای نهایی ایرانی هم باشد، اظهار کرد: جمعیت عمان کمتر از پنج میلیون نفر است و در نتیجه بازار بزرگ و جذابی برای کالاهای ایرانی نیست و امکان عرضه کالا در حجم‌های عظیم وجود ندارد بنابراین امتیاز تجارت با این کشور همان دسترسی به بازار ۶۱ کشور با تعرفه صفر است و هر صنعت ایرانی که قدرت رقابت با بازارهای جهانی را داشته باشد می‌تواند از عمان به عنوان جایگاه صادرات دوباره بهره ببرد.  

وی در ادامه از تمایل بالای عمانی‌ها به دریافت خدمات درمانی از ایرانی‌ها گفت و توضیح داد: مردم عمان بیش از هر نقطه ایران به شیراز پرواز می‌کنند و برای انواع خدمات درمانی و حتی درمان بیماری‌های ساده به این شهر سفر می‌کنند و شیراز را خانه دوم خود می‌دانند تا جایی که تعداد قابل‌توجهی از عمانی‌ها در شیراز ساختمان‌های مسکونی را در مالکیت خود دارند.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.