فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۹۳۱

«تجارت‌نیوز» در گفت‌وگو با روسای اتحادیه املاک شیراز و اتاق مشترک ایران و عمان بررسی کرد:

ابعاد حضور عمانی‌ ها در بازار مسکن شیراز / تلاطم قیمت ملک در سایه حضور خارجی‌ها چقدر جدی است؟

ابعاد حضور عمانی‌ ها در بازار مسکن شیراز / تلاطم قیمت ملک در سایه حضور خارجی‌ها چقدر جدی است؟

برخی خبرها حاکی از حضور عمانی‌ها در بازار مسکن شیراز است؛ خبری که ابتدا از سوی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان مطرح شد. اما حالا تحقیقات میدانی تجارت‌نیوز از مشاوران املاک این شهر نشان می‌دهد حضور این اتباع خارجی در بازار مسکن شیراز تا حدی نیست که بتواند این بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر شیراز نیز در این باره به تجارت‌نیوز گفته است: «اتباع کشورهای عربی به‌ دلیل انجام خدمات درمانی به شیراز می‌آیند، ولی من مورد مشخصی تاکنون برای خرید و فروش ندیده‌ام.»

به گزارش تجارت نیوز،

چند روزی است خبرهای مربوط به حضور خارجی‌ها در بازار مسکن شهرهای مختلف ایران دست به دست می‌چرخد. خارجی‌هایی که بخش بزرگی از آنها را اتباع کشورهای عربی تشکیل می‌دهند و حضور آنها در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان باعث بروز ناترازی در بازار مسکن شده است.

حضور عمانی‌ها در بازار مسکن تنها مختص شیراز نیست

طی روزهای اخیر به‌ طور ویژه صحبت‌هایی درباره حضور عمانی‌ها در بازار مسکن شیراز و تمایل بالای آنها به دریافت خدمات درمانی مطرح شده است. چند روز پیش رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان دراین‌باره گفته بود: «عمانی‌ها شیراز را خانه دوم خود می‌دانند، تا آنجا که تعداد زیادی از عمانی‌ها در شیراز ساختمان‌های مسکونی را در مالکیت خود دارند.»

جمالی رازقی جهرمی در توضیح بیشتر اظهارات خود دراین‌باره به تجارت‌نیوز گفت: «این اتفاق  تنها در شهر شیراز رخ نمی‌دهد و شهرهای دیگری مانند مشهد نیز با آن مواجه هستند، اما به‌ طور سنتی عمدتاً حضور عمانی‌ها در شیراز دیده می‌شود.»

او افزود: «تعدادی از این افراد در شیراز خانه خریده‌اند و برخی دیگر خانه اجاره می‌کنند یا در هتل سکونت دارند. شیراز از قدیم‌الایام مرکز پزشکی بوده است و کشورهای مختلف عربی به آن رفت‌وآمد داشتند. عده‌ای از مسافرها نیز در این شهر خانه و ویلا می‌خرند و رفت‌وآمد می‌کنند.»

حضور عمانی‌ها در بازار مسکن شیراز فراگیر نیست

البته شهرام نامدار، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر شیراز، این اتفاق را فراگیر ندانست و در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: «خرید و فروش ملک در ایران از سوی اتباع ممنوع است. البته کشورهای عربی به‌ دلیل انجام خدمات درمانی به شیراز می‌آیند، ولی من تاکنون مورد مشخصی برای خرید و فروش ندیده‌ام.»

حضور اتباع خارجی در حدی نیست که بازار املاک شیراز را تحت تاثیر قرار دهد

بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز از بازار مسکن شیراز نشان می‌دهد برخی از مشاوران املاک شاهد و واسطه در عقد این قراردادها دربازار مسکن شهر شیراز بوده‌اند و نمی‌توان از اساس حضور عمانی‌ها را منکر شد.

یکی از این صاحبان بنگاه‌های املاک در شهر شیراز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «حضور عمانی‌ها در بازار مسکن شیراز به‌ طور جدی از سال گذشته کلید خورد. این افراد برای کارهای درمانی به‌ویژه خدمات زیبایی به شیراز می‌آیند و برخی از آنها نیز تصمیم می‌گیرند در این شهر خانه بخرند.»

او بیان می‌کند: «البته حضور خارجی‌ها تنها محدود به عمانی‌ها نیست و اتباع دیگر کشورهای عربی مانند کویت نیز به چشم می‌خورند. حضور این اتباع خارجی به حدی نیست که بتواند بازار مسکن شیراز را تحت تاثیر خود قرار دهد و آثار مشهودی روی قیمت‌ها داشته باشد.»

او همچنین معتقد است بیشتر این معاملات در مرکز شهر شیراز و حوالی خیابان زند انجام می‌گیرد.

کارشناسان معتقدند ممکن است حضور گسترده اتباع خارجی در بازار املاک، آشفته‌بازار فعلی مسکن را با مشکلات جدید مانند جهش قیمت مواجه کند.

یاسر دستمالچیان، دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی، به ایلنا گفته است برخی شهرها همین حالا نیز با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

او دراین‌باره اظهار کرده است: «بومیان خوزستان در این استان ملک و زمین نمی‌خرند، زیرا دیگر زمینی نیست و اراضی مرغوب از سوی خارجی‌ها خریداری شده‌ است. اگر زمینی هم موجود باشد قیمت آن به‌شدت افزایش پیدا کرده، زیرا تقاضای خارجی‌ها قیمت‌ها را بالا برده‌ است.» 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.