فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۹۱۸

گام کوتاه قیمت مسکن در پایتخت / بازگشت تورم نقطه‌ای به محدوده ۲ رقمی

گام کوتاه قیمت مسکن در پایتخت / بازگشت تورم نقطه‌ای به محدوده 2 رقمی

تورم ماهانه و نقطه به نقطه قیمت مسکن در شهر تهران در تیر 1403 نسبت به خرداد ماه افزایش یافته است. با این حال، تورم نقطه‌ای همچنان کمتر از 15 درصد است.

به گزارش تجارت نیوز،

خرید مسکن به دلیل جهش‌های قیمتی چشم‌گیری که خصوصا در دهه 90 با آن مواجه شده، به چالش سختی برای خانوارها تبدیل شده است. رشد قیمت مسکن خصوصا در شهر تهران که پیشتاز افزایش قیمت مسکن بوده، در ابتدای سال 1402 سه رقمی بود و در سطحی بالای 100 درصد قرار داشت اما در طول سال گذشته از حرارت آن کاسته شد و به کمتر از 25 درصد رسید.

از ابتدای سال جدید نیز روند نزولی تورم نقطه‌ای مسکن در پایتخت ادامه داشت و حتی تا زیر 10 درصد در خرداد ماه ادامه یافت اما گزارش جدید بانک مرکزی حاکی از آن است که این نرخ دوباره بالا رفته است. تورم ماهانه نیز در حالی که در سال گذشته سطوح منفی را تجربه کرده بود، در تیر ماه به بالای 1.5 درصد افزایش یافته است.

557

تورم ماهانه مسکن‌های پایتخت در آستانه 2 درصد

بانک مرکزی به صورت ماهانه آمارهای بازار مسکن در شهر تهران را منتشر می‌کند. در این گزارشات، متوسط قیمت مسکن در پایتخت و رشد آن به صورت ماهانه و نقطه به نقطه اعلام می‌شود. طبق تازه‌ترین گزارش منتشرشده، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران و در تیر سال جاری 87 میلیون و 460 هزار تومان بوده است. این در حالی است که در خرداد ماه این رقم 85 میلیون و 910 هزار تومان بوده است. به عبارت دیگر، متوسط قیمت مسکن در این شهر در تیر ماه 1.8 درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که تورم ماهانه مسکن در خرداد 1.4 درصد بوده بنابراین از این نظر، این نرخ با افزایش روبرو بوده اما در مقایسه با اردیبهشت ماه در سطح پایین‌تری قرار گرفته است.

تورم ماهانه مسکن در شهر تهران در سال قبل در 5 ماه منفی شده که نشان‌دهنده اُفت قیمت مسکن در این ماه‌ها است؛ در مقابل، در ماهی مثل اردیبهشت ماه نرخی بالای 13 درصد را هم تجربه کرده است. در طول 6 سال گذشته، بالاترین تورم ماهانه مسکن در شهر تهران مربوط به اردیبهشت سال قبل بوده است.

558

فاصله زیاد تورم نقطه‌ای مسکن از قله 100 درصدی

روند 6 ساله تورم نقطه به نقطه مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که در 3 مقطع این نرخ بالای 100 درصد بوده است. اولین مورد، اردیبهشت سال 98 بوده که تورم نقطه‌ای مسکن در آن 112 درصد به ثبت رسیده است. سپس در آبان 99 این نرخ به 118.2 درصد رسیده و در اردیبهشت سال گذشته نیز نرخ 107 درصدی را تجربه کرده است.

پس از این قله، تورم نقطه به نقطه مسکن در پایتخت روند نزولی به خود گرفته و تا 9 درصد در خرداد ماه سال جاری اُفت کرده است. با این که در گذشته نیز پس از هر جهش شدید در این نرخ، یک اُفت قابل توجه نیز مشاهده شده اما هیچ‌گاه از انتهای سال 96 به بعد، بجز بازه مذکور، این نرخ به زیر 10 درصد نرسیده است.

آخرین آمارها نشان می‌دهد که این نرخ در تیر امسال به 14.3 درصد رسیده در حالی که در خرداد ماه 9.7 درصد بوده است. از این رو، مشخص نیست که آیا قیمت مسکن در تهران وارد فاز افزایشی خود شده یا این رخداد تنها یک افزایش مقطعی قیمت در ابتدای فصل جابجایی خانه است.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.