خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۵۸۷

خانه های ۲۵ متری ارزان تر ساخته می شود؟

خانه های 25 متری ارزان تر ساخته می شود؟

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه هزینه ساخت واحدهای ۲۵ متری با ۱۰۰ متری فرقی ندارد، گفت: ساخت این خانه‌ها به بهانه ارزان‌تر شدن آن هم درزمین طرح‌های حمایتی مسکن یک وعده بی پایه است.

به گزارش تجارت نیوز،

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در مورد اقدامات لازم و درست دولت چهاردهم برای ساخت‌وساز مسکن در کشور اظهار کرد: ادامه ساخت مسکن حمایتی که امروز در کشور تا حدی وجود دارد و به تصویب قانون رسیده، بهترین کاری است که دولت می‌تواند در حوزه مسکن داشته باشد. اما باید آن را به نحو صحیح و درستی اجرا کند. به بیان دیگر، لازم است طرح مسکن حمایتی «نهضت ملی مسکن» و یا قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس دوازدهم، بهترین پاسخ برای نیاز بازار است که باید به نحو درست اجرا شود.

وی درباره ساخت خانه‌های ۲۵ متری و تأثیری که بر بازار مسکن خواهند داشت، بیان کرد: من با ساخت این خانه‌ها مخالف هستم و این اقدام درستی نیست. جامعه ما نیازی به خانه‌های ۲۵ متری و سوئیت تک نفره ندارد. جامعه امروز متشکل از زوج‌های جوانی است که نیاز به مسکن دارند. اگر ملزومات یک خانه از قبیل آشپزخانه و سرویس بهداشتی را از ۲۵ متر کم کنیم، تنها یک اتاق ۳ در ۳ می‌ماند. ابعاد اتاقی که به واقع کسی در آن نمی‌تواند زندگی کند. به محض آنکه یک زوج در این خانه ساکن شود، پشیمان می‌شوند و به یک خانه بزرگ‌تر و احتیاج دارند. این اقدام و طرح‌های الکی مانند ساخت خانه‌های ۲۵ متری تنها اتلاف هزینه، انرژی و زمان است که برخی از افراد غیر کارشناس آن را ارائه می‌دهند.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در خصوص ادعای هزینه کمتر خانه‌های ۲۵ متری و قیمت پایین‌تر آن‌ها گفت: به هیچ وجه هزینه و قیمت این خانه‌ها کم‌تر نیست. به عنوان مثال هزینه راه پله برای واحد ۱۰۰ متری یا ۲۵ متری تفاوتی ندارد. همچنین، دستشویی و حمام را هم نمی‌توان نیم‌متری ساخت. باید استاندارد ساخت رعایت شود. دَر ورودی واحد ۱۰۰ متر یا ۲۵ متر تفاوتی ندارد. هر دو باید به یک اندازه و یک جنس باشد. پارکینگ را هم نمی‌توان برای این واحدها حذف کرد و باید طبق اندازه استاندارد، برای همه واحدها ساخت. همه این هزینه‌ها عامل افزایش هزینه مشاعات می‌شود و در نتیجه هزینه را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: به بیان کلی، هزینه ساخت واحدهای ۲۵ متری تفاوتی با هزینه‌های واحدهای ۱۰۰ متری ندارد. اختلاف قیمت به آن به متراژ زمینی که هر واحد به خود اختصاص می‌دهد بر می‌گردد. واحدهای بزرگ‌تر به دلیل آنکه زمین بیشتر به خود اختصاص داده‌اند، گران‌تر هستند. بنابراین ساخت واحد ۲۵ متری در مناطقی که زمین آن قیمتی نیست و یا آن زمین را دولت می‌دهد، عجیب است.

رهبر درباره موفقیت یا شکست ساخت پروژه‌های «میکرو آپارتمان» توضیح داد: به طور حتم این نوع پروژه‌ها شکست خواهند خورد. تا امروز هم بارها و بارها درباره ساخت واحدهای کوچک مقیاس نظراتی بیان شده است که هیچکدام توجیه ساخت ندارند. برخی از افراد نیز در قالب تعاونی‌های مختلف برای ساخت میکرو آپارتمان‌ها اقدام می‌کنند و الکی سر و صدا به پا می‌کنند. بعد از آنکه آن‌ها با مخالفت‌های ساخت این واحدها روبه‌رو می‌شوند، ساکت می‌شوند. خیلی از این نوع اقداماتی که در حوزه مسکن انجام می‌شود، محتوی ندارد. حتی خبر ساخت ۳ هزار و ۳۰۰ واحد در ماهدشت کرج واقعی نیست و دروغ است.

منبع : مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.