فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۹۶۱

جزئیات جدید از پرداخت وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی/ سقف تسهیلات افزایش یافت؟

جزئیات جدید از پرداخت وام 350 میلیونی مسکن روستایی/ سقف تسهیلات افزایش یافت؟

رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه در حال حاضر ۵۴ درصد مساکن روستایی کشور نوسازی شده اند گفت: در حال حاضر بانک ها برای وام ۳۵۰ میلیونی با ۱۴۰ هزار متقاضی عقد قرارداد انجام داده اند.

به گزارش تجارت نیوز،

طبق قانون ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت می‌شد و از اوایل دهه ۸۰ دولت بر آن شد تا برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی تسهیلات بانکی ارزان قیمت به متقاضیان ارائه کند.

سال گذشته و برای نخستین بار وام مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره افزایش می‌یافت و این موضوع در نوع خود بی نظیر و برای بانک‌ها بسیار دشوار به لحاظ تامین مالی و پرداخت به موقع آن بود.

به همین منظور مراحل ادارای تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیون تومانی در سال گذشته اگر چه مشکلات زیادی را برای متقاضیان و حتی ۹ بانک عامل ایجاد کرد اما آنطور که رؤسای بنیاد مسکن اعلام می‌کنند آمار معرفی به بانک‌ها و تشکیل پرونده، آماری مناسب و خوب بوده است.

حال با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تاکید مسعود پزشکیان رئیس جمهور به برنامه هفتم توسعه به نظر می‌رسد برخی تصمیمات خلق الساعه برای پرداخت وام مسکن تا حدودی از بین برود.

یکی از این تصمیمات به نظر می‌رسد افزایش سقف وام مسکن روستایی و تعداد مساکن روستایی برای نوسازی باشد. چرا که در برنامه هفتم توسعه به سالانه نوسازی ۲۰۰ هزار فقره اشاره شده و در مورد سقف وام مسکن و میزان افزایش آن تاکیدی صورت نگرفته است.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آخرین آمار پرداخت تسهیلات مسکن روستایی تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان از سوی ۹ بانک عامل در چه وضعیتی است؟ گفت: پس از تشکیل کمیسیون زیربنایی دولت به ریاست فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی باید گزارشی در خصوص آخرین وضعیت و شرایط موجود نوسازی و ساخت مساکن روستایی را در اختیار این کمیسیون قرار دهیم و به نوعی از اقدامات صورت گرفته و ضرورت این برنامه ها دفاع کنیم.

او ادامه داد: آنطور که مشخص است و در قانون نیز به آن تاکید شده است این است که نوسازی و ساخت مسکن روستایی به نفع کشور است. به هر حال تاکید دولت چهاردهم به برنامه هفتم توسعه است و در قانون برنامه هفتم توسعه نیز در خصوص وضعیت نوسازی مساکن روستایی اینطور عنوان شده است که سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوسازی و احداث شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآوری کرد: با توجه به تاکیدات مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور بر اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به نظر می‌رسد برخی تصمیمات نیز در خصوص برنامه های مسکن روستایی به لحاظ تعداد نوسازی تغییر کند. به هر حال آنچه که مشخص است این است که در برنامه هفتم توسعه اشاره ای به عدد و سقف وام مسکن روستایی نشده است.

صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا سقف وام مسکن روستایی که در حال حاضر ۳۵۰ میلیون تومان است باز هم پیشنهادی برای افزایش آن به ۴۰۰ میلیون تومان ارائه خواهد شد؟ تاکید کرد: به هر حال همانطور که عرض کردم در برنامه هفتم توسعه تعداد واحدهای مسکونی که باید نوسازی شود، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است اما برای سقف وام مسکن روستایی عددی قید نشده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: به هر حال تلاش ما این است که گزارشی از وضع موجود به کمیسیون زیربنایی دولت تقدیم کنیم. تلاش ما نیز این خواهد بود که تا گزارشی واقعی از نوسازی مساکن روستایی و سایر موارد مرتبط با روستاها به این کمیسیون ارائه شود.

او در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چند درصد مساکن روستایی در کشور مقاوم سازی شده اند؟ گفت: درصد مقاوم سازی مساکن روستایی از زمانی که سقف تسهیلات در چند سال اخیر تا حدودی بهتر افزایش پیدا کرد سرعت خوبی گرفت. در حال حاضر ۵۴ درصد مساکن روستایی نوسازی و مقاوم سازی شده اند.

صالحی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی روستایی نیز گفت: در حال حاضر برای ۳۰۰ هزار درخواست وام ۳۵۰ میلیونی به بانک های عامل معرفی نامه صادر شده است و برای نزدیک به ۱۴۰ هزار درخواست نیز عقد قرارداد صورت گرفته است.

تسهیلات مسکن روستایی از بهمن ماه سال گذشته بعد از طی مراحل اداری اخذ تضامین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به ۹ بانک عامل ابلاغ و آغاز شد. اما از اول دی ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی آغاز و در این مدت هزار درخواست وام ۳۵۰ میلیونی به بانک های عامل معرفی نامه صادر شده است و برای نزدیک به ۱۴۰ هزار درخواست نیز عقد قرارداد صورت گرفته است.

آنطور که آمارها نشان می‌دهد استقبال خوبی از سوی متقاضیان ساخت مسکن شده است و آنطور که مقامات مسئول بنیاد مسکن پیش بینی کرده بودند قرار بود سهمیه ۳۵۰ میلیون تومانی سال ۱۴۰۲ و معرفی به بانک های عامل تا خرداد ماه امسال به اتمام برسد و سپس پیشنهاد وام ۴۰۰ میلیون تومانی به دولت برای تصویب ارائه شود که با شهادت آیت الله رئیسی و تشکیل دولت چهاردهم باید منتظر ماند و دید وضعیت تسهیلات مسکن روستایی و میزان سقف چگونه خواهد شد.

منبع : بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.