فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۱۳۴

مسکن؛ بازاری که مُرد از بس که جان ندارد!

مسکن؛ بازاری که مُرد از بس که جان ندارد!

بررسی وضعیت بازار مسکن اگرچه از رشد سه درصدی معاملات در ماه گذشته حکایت دارد اما کاهش تعداد معاملات به یک سوم نسبت به سال 1401 و کاهش شدید قدرت خرید واحدهای نوساز برای خانه اولی‌ها، نشان می‌دهد که این بازار با روزهای اوج خود فاصله بسیار زیادی دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

بررسی میزان معاملات بازار مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که در مرداد ماه سال جاری، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده به ۳/۷ هزار واحد رسیده است که این به معنای رشد سه درصدی نسبت به ماه پیش و افزایش ۲۶/۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است؛ اما آیا می‌توان این افزایش را نتیجه رونق گرفتن بازار مسکن دانست؟

اگر چه آمارها حاکی از افزایش جزئی تعداد معاملات است اما قیمت‌ها نشان می‌دهد که هنوز خرید خانه برای مستاجران شبیه به یک رویاست؛ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع آپارتمان معامله شده در شهر تهران ۸۸/۵ میلیون تومان بوده که نشان دهنده افزایش ۱/۲ درصدی نسبت به ماه قبل است. 

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مرداد ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که از مجموع ۳۶۶۵ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۷/۲ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. 

بیشترین معاملات در کدام منطقه تهران انجام شده؟

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران نیز نشان می‌دهد که منطقه ۵ با سهم ۱۴ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰، ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های هفت، نه و هشت درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

رکوردداری منطقه یک با متری 179 میلیون تومان / 50 درصد معاملات زیر 6 میلیارد

در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، بالاترین متوسط قیمت مربوط به منطقه یک با ۱۷۹ میلیون تومان و کمترین نرخ مربوط به منطقه ۱۸ با ۴۲/۱میلیون تومان است.

همچنین توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در مردادماه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۵.۷ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۷ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر ،معامله شده‌اند و ۵۰ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۶ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

بازار مسکن کِی رونق می‌گیرد؟

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بازار مسکن رونق گرفته  یا هنوز با روزهای طلایی خرید و فروش مسکن فاصله داریم؟ نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در این خصوص معتقـد است که هنوز با رونق بازار مسکن فاصله داریم و متقاضیان مسکن همچنان توان خرید واحدهای مسکونی نوساز را ندارند. 

داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک گفت: بانک‌ها باید برای بالا بردن توان خرید متقاضیان مسکن و آحاد جامعه تسهیلات مناسبی ارائه کنند.

وی می‌افزاید: أساسا موضوع خرید مسکن از اولویت متقاضیان مسکن خارج شده است؛ گزارش اخیر بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که این تعداد معامله صورت گرفته (۳۵۵۰ معامله) عدد بسیار نامناسب و کوچکی است، چرا که اگر این تعداد معامله صورت گرفته را با تعداد معامله صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ که به ۱۰ هزار واحد مسکونی رسیده بود مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که رکود معاملات مسکن به چه معنی است!

فعالان و کارشناسان نیز معتقدند که بازار مسکن هنوز تا رسیدن به نقـطه مطلوب و خروج از رکود فاصله بسیار دارد، هر چند هنوز هم قیمت مسکن به گونه‌ای است که قدرت خرید متقاضیان پاسخگوی  خرید ملک نیست و اغلب آنان به ویژه خانه اولی‌ها توان خرید خانه‌های نوساز را از دست داده‌اند.

در همین پیوند، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران نیز با بیان اینکه رکود مسکن در نیمه دوم سال سنگین‌تر نیز خواهد شد اظهار داشت: دولت باید از سیاست‌های تشویقی برای جذب منابع مالی در بخش مسکن بهره بگیرد.

البته هنوز سیاست‌های دولت چهاردهم در بخش مسکن روشن نشده اما به نظر می‌رسد که مبنای عملکرد دولت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و جلوگیری از افزایش تورم به ویژه در بخش مسکن باشد و لذا پیش‌بینی می‌شود که کنترل نقدینگی و اعمال سیاست‌های انقباضی  در کنار پیش بینی تسهیلات خرید مسکن و حمایت از انبوه سازان در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

منبع : نور نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.