فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۶۴۵

مردم ما خرج روزمره را هم ندارند چگونه وام خانه بدهند

مردم ما خرج روزمره را هم ندارند چگونه وام خانه بدهند

مردمی که در هزینه روزمره مانده‌اند کجا می‌توانند با وام خانه‌دار شوند؟ وقتی سیاست دولت این بود که دست مزدها همسان با تورم بالا نرود، دریافتی مردم هزینه‌های جاری را هم تامین نمی‌کند، چه برسد به اینکه اقساط وام سنگین هم بدهند.

به گزارش تجارت نیوز،

کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: با سیاست‌های بانک مرکزی و مجموعه دولت در چند سال گذشته در کنار عدم هماهنگی افزایش دست مزدها با نرخ تورم، پرداخت وام های بزرگ مشکل شده چرا که مردم قدرت پرداخت اقساط را ندارند. یعنی دست مزدها نسبت به هزینه‌های زندگی به حدی پایین است که مردم قادر نیستند وام‌های فعلی را بگیرند. وام‌های کوچک هم کفایت خرید مسکن را نمی‌دهند.

کارشناس حوزه بانکی در ادامه گفت: نکته بعدی هم این است که بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی برای بانک‌ها سقف اعتباری تعیین کرده است. به این معنا که مردم برای گرفتن وام باید در صفوفی طولانی بایستند. به هرحال هستند کسانی که در نظام اجرایی اولویت بالاتری دارند و در واقع منابعی برای وام به مردم عادی باقی نمی‌ماند. بنابراین هم منابع مالی لازم نیست، هم اینکه مردم توانایی بازپرداخت اقساط را ندارند. در واقع اینطور نیست که این معضل به طور طبیعی به وجود آمده باشد. 

ندری افزود: در واقع سیاست رسمی دولت که اسمش را هم کنترل ترازنامه گذاشته اند و به بانک‌ها اعلام کرده اند، این است که میزان رشد اعتبارات نباید از حد معینی در ماه بیشتر باشد! این هم مزید بر علت شده است تا مردم خانه دار شدن را به مانند رویایی محال ببینند. این شرایط در حالی است که با درایت و مدیریت منطقی می‌توانستیم به راحتی از بروز و ظهور این پدیده جلوگیری کنیم.

وی توضیح داد: درباره اینکه راه حل چیست، باید گفت همان‌هایی که این بحران عمیق را به وجود آورده اند، خودشان هم باید راه حلی منطقی و شدنی برای حل مساله پیدا کنند. به هرحال مسئولیت دارند و برای همین هم حقوق می‌گیرند که مشکلات مردم را رفع کنند.

ندری در پایان گفت: رویا شدن خرید مسکن در حالی است که کشور ما غنای زیادی دارد و همچنین از نیروی ارزان کار بهره می‌برد و به همین دلیل می توان گفت با بحرانی رودررو هستیم که به راحتی و با مدیریت اصولی برطرف شود.

منبع : اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.