فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۴۵۴۳

گلایه دامغانی‌ها از تاخیر واگذاری واحدهای مسکن ملی/استاندار سمنان: منتظرتصویب الحاق هستیم

گلایه دامغانی‌ها از تاخیر واگذاری واحدهای مسکن ملی/استاندار سمنان: منتظرتصویب الحاق هستیم

گلایه دامغانی‌ها از تاخیر واگذاری واحدهای مسکن ملی در حالی است که استاندار سمنان اعلاکم کرده است که در دامغان در قالب اراضی ۵۹ هکتاری در نظر گرفته شده اما منتظر تصویب الحاق هستیم و اگر شورای عالی شهرسازی کشور این الحاق را مصوب کند مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

به گزارش تجارت نیوز،

نهضت ملی مسکن با مشکل مقطعی تامین زمین در استان سمنان روبرو است و همین امر نیز سبب بروز برخی تاخیرها به خصوص در زمینه طرح جوانی جمعیت شده است.  

 نهضت ملی مسکن تلاش کرد تا با حذف قیمت زمین از سبد خانوار خانه دار شدن مردم را ساده تر کند اما مهمترین چالش مسئولان در این زمینه تامین زمین بود چیزی که شاید در وهله اول در استان سمنان که ۸۰ درصد آن اراضی بیابانی و به ظاهر رها شده است، شگفت انگیز باشد.

اما جالب اینکه اتفاقا در استان سمنان مهمترین مشکل، تامین زمین بود تا جایی که سال گذشته استاندار سمنان اعتراف کرد که تامین زمین بزرگترین چالش نهضت ملی مسکن در این استان است اگر چه شاید از بیرون تصور مردم این باشد که استانی که ششمین استان پهناور کشور است ۸۰ درصد آن بیابان و زمین رها شده است و جمعیت آن هم ۸۰۰ هزار نفر بیشتر نیست چطور مشکل تامین زمین دارد!

تاخیر در واگذاری‌ها

مشکلات تامین زمین هنوز هم حل نشده است در نتیجه مسئولان یک راهبرد را اتخاذ کردند آن هم الحاق زمین به شهرها و روستاها است یعنی قطعه زمینی مثلا ۵۰ هکتاری به اراضی شهری متصل می شود و زمینی که برای مثال در تصرف منابع طبیعی بود با تغییر کاربری مسکونی می شود.

این امر اما منوط به مصوبه شورای عالی شهرسازی کشور است و استان ها به تنهایی نمی توانند نسبت به این موضوع دخالت داشته باشند و همین امر نیز سبب شده تا در سمنان و دامغان مشکلاتی از بابت تاخیر در واگذاری اراضی برای مردم پدید بیاید.

حلاجیان شهروند دامغانی با بیان اینکه ماه ها است از نام نویسی او در طرح جوانی جمعیت می گذرد، به خبرنگار بازار، می گوید: هنوز هیچ خبری از تحویل زمین ها نیست و این در حالی است که زمین به گروهی از مردم داده و به گروه دیگر نداده اند.

دولت زودتر اقدام کند

این دست شهروندان اما اعتقاد دارند که دولت وعده داده بود تا طرح جوانی جمعیت را اجرایی و به مردم زمین واگذار کند اما این اقدام در دست کم در برخی شهرهای استان سمنان رخ نداده و نمونه آن سمنان و دامغان است.

احمدی یکی دیگر از شهروندان استان سمنان که مشمول طرح جمعیت با فرزند سوم خود شده است،  می گوید: آنطور که اعلام کرده اند باید منتظر بمانیم که زمین تامین شود اما مشکل اینجا است که متقاضی هر روز افزوده می شود و در نتیجه به نظر نمی رسد که نوبت ما بشود.

وی می افزاید: مشکل بعدی این است که روز به روز بر قیمت اقلام افزوده می شود برای مثال اگر چند ماه قبل زمین به ما می دادند سیمان تنی ۱۸۰ هزار تومان بود نه امروز که تنی یک میلیون تومان هم پیدا نمی شود و این یعنی هزینه های ساخت خانه برای ما بسیار بیشتر شده است و وام هم نمی تواند به درستی جوابگو باشد.

یک شهروند سمنانی که نام خود بیان نکرد نیز در پیامی که در فضای مجازی ارسال کرده اعلام کرده که ابتدا دولت در استان سمنان اعلام کرده که زمین به طرح جوانی جمعیت به صورت ۲۰۰ متری ویلایی می دهد و حالا اعلام کرده اند که سه نفره تحویل می دهند و اگر کسی تک نفری زمین می خواهد باید پول بدهد.

برای یافتن پاسخ سوالات به سراغ سید محمد حسینی طباطبایی مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان رفتیم با این توضیح که استان سمنان دو اداره کل راه و شهرسازی در سمنان و شرق استان سمنان یعنی شاهرود و میامی دارد که امروز به مشکلات نهضت ملی مسکن طرح جوانی در استان سمنان خواهیم پرداخت و در فرصت دیگری به سراغ شاهرود و میامی و در واقع راه و شهرسازی شرق استان خواهیم رفت.

روند واگذاری زمین‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان ، درباره زمین های واگذاری در قالب جوانی جمعیت و افراد دارای فرزند سوم و بیشتر، تاکید کرد: در قالب ماده چهار قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بحث واگذاری زمین رایگان به خانواده های سه فرزندی و چند فرزندی که فرزند سوم یا بیشتر آنها بعد از سال ۱۴۰۰ در استان سمنان نیز دنبال می شود.

سید محمد حسینی طباطبایی با بیان اینکه از سال گذشته واگذاری زمین در شهرهای مختلف تابعه اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ۱۲۸ قطعه ۲۰۰ متری در همین قالب، در شهرستان دامغان به متقاضیان دارای شرایط، واگذار شده است.

حسینی با بیان اینکه مهدیشهر، سرخه و شهمیرزاد نیز اواخر سال قبل واگذاری زمین صورت گرفت، گفت: ۱۲۴ قطعه زمین در سایت ۵۵ هکتاری سمنان در قالب جمعیت جوانی واگذار شده است. در حال حاضر برای مرحله دوم شهر سمنان ۶۰۰ متقاضی واجد شرایط تشخیص داده شده اند که ۱۱۵ نفر تاکنون اراضی خودشان را در سایت ۲۰۵ هکتاری سمنان انتخاب کرده اند.

وی افزود: ادامه واگذاری به صورت گروه های سه نفری که مابه التفاوت را نیز پرداخت نمی کنند، در دستور کار قرار دارد و کسانی که بتوانند مابه التفاوت قیمت زمین را پرداخت کنند نیز به صورت تک نفره زمین ۲۰۰ متری دریافت خواهند کرد.

منتظر الحاق هستیم

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با بیان اینکه در دامغان بیشترین متقاضی را بعد از سمنان در شهرهای تابعه اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان داریم، تاکید کرد: در دامغان در قالب اراضی ۵۹ هکتاری در نظر گرفته شده اما منتظر تصویب الحاق هستیم و اگر شورای عالی شهرسازی کشور این الحاق را مصوب کند مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

حسینی با بیان اینکه به واسطه تغییر و تحولاتی که در دولت داشتیم، نمایندگان دستگاه های مختلف باید نفرات خودشان را در شورای عالی شهرسازی معرفی کنند و این پروسه تاخیر ایجاد کرده است، افزود: از هفته گذشته این شورا نیز در حال برگزاری نشست ها است و امیدواریم به زودی این مشکل الحاق در دامغان هم رفع شود.

وی با بیان اینکه برای واگذاری زمین منتظر الحاق ها هستیم افزود: در صورتی که این سایت ۵۹ هکتاری مصوب شود، هم اراضی در اختیار متقاضیان نهضت ملی مسکن و هم طرح جوانی جمعیت قرار خواهد گرفت و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

مبنا ثبت نام است

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با بیان اینکه از زمانی که قانون ابلاغ شده سامانه ای برای ثبت نام افراد متقاضی در نظر گرفته شده و اولویت ما برای اختصاص زمین ها هم همین نوبت ثبت نام ها است، افزود: طبیعتاً کسانی که زودتر ثبت نام کرده اند زودتر هم زمین تحویل خواهند گرفت.

 حسینی با بیان اینکه زمین در صورتی که تامین شود، واگذاری ها انجام خواهد شد و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت، گفت: در شهر سمنان نیز واگذاری زمین ها در انتهای سال ۱۴۰۲ صورت گرفت و دلیل تاخیر هم تشریفات قانونی بود اما در شهر دامغان ماجرا کمبود زمین است که در صورت الحاق این مشکل هم رفع خواهد شد.

وی افزود: مبنای ما برای واگذاری ابتدا تامین زمین و سپس نوبت ثبت نام است و در صورتی که زمین تامین شود محدودیتی برای واگذاری به افراد نخواهیم داشت به عبارت دیگر هر کسی که ثبت نام زمین کند و ما موجودی زمین داشته باشیم قطعاً زمین ها واگذار خواهند شد.


 

منبع : بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار