کد مطلب: ۸۹۰۷۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معرفی کیا سونت وارداتی/ اولین کراس‌اوور عرضه‌شده کوشا خودرو چه مشخصاتی دارد؟

معرفی کیا سونت وارداتی/ اولین کراس‌اوور عرضه‌شده کوشا خودرو چه مشخصاتی دارد؟

کیا سونت کوچک‌ترین کراس‌اوور شرکت کیا و اولین خودروی عرضه‌شده در سامانه یکپارچه از سوی کوشا خودرو به شمار می‌رود. سونت یکی از اولین خودروهای وارداتی کره‌ای پس از آزادسازی واردات نیز محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت کوشا خودرو به عنوان واردکننده محصولات کیا، سرانجام فروش اولین محصول وارداتی خود با نام کیا سونت (Sonet) را در سامانه یکپارچه آغاز کرد. سونت از لحاظ ابعادی در رده پایین‌تری نسبت به کیا سلتوس قرار می‌گیرد و در نتیجه، قیمت پایین‌تری نیز نسبت به آن خواهد داشت.

این خودرو تنها روی خط تولید کیا واقع در کشور هند قرار گرفته و در کشور دیگری تولید نمی‌شود که همین امر، قیمت تمام شده محصول را نسبت به دیگر خودروهای کره‌ای کاهش می‌دهد.

مشخصات فنی

کیا سونت با پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی و حجم 1.5 لیتری می‌تواند حداکثر 114 اسب‌بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه تنفس طبیعی از طریق گیربکس CVT، قدرت تولید شده را تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

شتاب صفر تا 100 این کراس‌اوور کره‌ای به صورت رسمی اعلام نشده؛ اما با توجه به حداکثر قدرت تولیدی نه‌چندان مطلوب و گیربکس کند CVT بعید به نظر می‌رسد که شتاب آن به زیر 10 ثانیه برسد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی سونت به 6.1 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد.

پیشرانه‌های تنفس طبیعی، علی‌رغم اینکه قدرت پایینی تولید می‌کنند اما به دلیل اینکه حساسیت بسیار کم‌تری نسبت به بنزین دارند می‌توانند از عمر مفید بیشتری نسبت به پیشرانه‌های TGDI در داخل ایران داشته باشند.

طراحی ظاهری

همان‌طور که اشاره شد، سونت از لحاظ ابعادی در رده پایین‌تری نسبت به کیا سلتوس قرار می‌گیرد و از طرفی، کوچک‌ترین کراس‌اوور این شرکت نیز محسوب می‌شود.

این خودرو در بخش جلو از گریل یا جلوپنجره‌ای نسبتاً بزرگ بهره می‌برد که شباهت بسیاری به جلوپنجره‌های محصولات BMW دارد. چراغ‌های اصلی نیز به نسبت دیگر اجزا، اندازه کوچک‌تری به خود گرفته‌اند.

 کیا سونت

در قسمت جانبی سونت، نوار کرومی دور پنجره و بخش پایین درب‌ها استفاده شده که ترکیب آن با رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی، نمای جالبی را به وجود آورده است.

نمای پشتی خودرو دیفیوزر نسبتاً بزرگی به چشم می‌خورد که بیشتر بخش سپر را گرفته و دو خروجی اگزوز احتمالاً به صورت فیک، طراحی شده است. همچنین چراغ‌های پشتی به صورت یکپارچه به چشم می‌خورد که امروزه در اغلب محصولات چینی و غیر چینی استفاده می‌شود.

کیا سونت

سونت دارای 4120 میلی‌متر طول، 1790 میلی‌متر عرض و 1625 میلی‌متر ارتفاع دارد که چندان هم ابعاد کوچکی ندارد.

طراحی داخلی

شاید طراحی استفاده شده در داخل کابین سونت، از نظر برخی افراد قابل قبول نباشد. زیرا کانال‌های تهویه استفاده شده روی داشبورد، اندازه نسبتاً بزرگی داشته و در چهار قسمت آن جلب توجه می‌‎کنند. از سوی دیگر تنظیمات مربوط به سیستم تهویه، طرح بسیار ساده و قدیمی دارند که چند سالیست منسوخ شده است.

یک نمایشگر 8 اینچی در وسط داشبورد قرار گرفته اما برخلاف انتظار، کلاستر یا پشت آمپر خودرو به صورت آنالوگ (غیردیجیتال) به چشم می‌خورد.

داخل کیا سونت

کوشا خودرو به سبب اینکه محصول وارداتی، بالاتر از سقف قیمت تعیین شده قرار نگیرد (بالای 20 هزار یورو)، ارزان‌ترین مدل یا همان مدل پایه از کیا سونت را وارد کشور کرده است که همین عامل، باعث می‌شود تریم صندلی‌ها به صورت پارچه‌ای و تنظیمات آن به صورت دستی انجام شود.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

همان‌طور که اشاره شد، نسخه‌ای از کیا سونت که موفق به ورود به داخل کشور شده، مدل پایه خودرو است و همین عامل، انتظارات را در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی کاهش می‌دهد.

سونت دارای امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی، دوربین دنده‌عقب، سانروف، سنسور فشار باد تایرها و ورود و استارت بدون کلید است.

نکته عجیب ماجرا، استفاده از ترمز‌های عقب کاسه‌ای برای سونت بوده که هرچند یک خودروی اقتصادی، اما در رده جهانی و به روز محسوب می‌شود. بنابراین کراس‌اوور کره‌ای کوشا خودرو از لحاظ آپشن و تجهیزات رفاهی، به هیچ عنوان قابل رقابت با محصولات چینی هم رده قیمتی نیست.

قیمت و زمان عرضه کیا سونت

فروش کیا سونت از روز گذشته در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی آغاز شده و بنابراین، احتمالاً تا پایان سال، تعدادی از این خودرو تحویل خریداران آن شود. از سوی دیگر، قیمت گمرکی این خودرو، یک میلیارد و 747 میلیون تومان تعیین شده که با احتساب حدود 40 درصد (مالیات و سود شرکت و...) احتمالاً با نرخ‌های دو میلیارد و 400 میلیون تومان الی دو میلیارد و 500 میلیون تومان تحویل مشتریان شود.

برای اطلاعات بیشتر، صفحه نقد و بررسی خودرو تجارت‌نیوز را مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.