فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۳۸۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

موعد تحویل شاهین پلاس مشخص شد/ محصول جدید سایپا با چه تغییراتی به دست مردم می‌رسد؟

موعد تحویل شاهین پلاس مشخص شد/ محصول جدید سایپا با چه تغییراتی به دست مردم می‌رسد؟

در دور جدید به‌روزرسانی سبد محصولات سایپا، این شرکت تصمیم دارد شاهین پلاس را پیش از اتمام سال جاری، تحویل خریداران دهد. در ادامه با تغییرات این خودرو نسبت به نسخه قبلی، بیشتر آشنا می‌شوید.

به گزارش تجارت نیوز،

شاید بتوان خودرو شاهین را اولین تلاش سایپا به منظور تولید خودرو ملی و رده‌بالای این شرکت دانست. نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در راستای تامین نیاز مصرف‌کنندگان و بهبود قوای فنی این خودرو، شاهین پلاس را با گیربکس اتوماتیک وارد بازار می‌کند. گرچه محصول جدید سایپا در بخش ظاهری، هیچ تغییری نسبت به نسخه قبلی یعنی شاهین G ندارد، اما زیر کاپوت و در بخش قوای محرکه، میزان تغییرات بسیار چشمگیر است.

با وجود اینکه چند سالی از ورود شاهین G به بازار می‌گذرد، اما این خودرو برخلاف رقبای ایران خودرویی، چندان موفق عمل نکرد. ناموفق بودن این خودرو در بازار دلایل بسیاری داشت که شاید اصلی‌ترین دلیل آن را پیشرانه ضعیف و از رده خارج شاهین دانست. حال شاهین پلاس آمده است تا حضور ضعیف بردار خود را در بازار جبران کند، اما موفق خواهد شد؟

مشخصات فنی شاهین پلاس سایپا

سایپا برای شاهین پلاس خود، پیشرانه جدید شرکت مگاموتور، یعنی ME16 را تدارک دیده که همان پیشرانه TU5P ایران خودرو محسوب می‌شود. این دو پیشرانه از لحاظ طراحی و تکنولوژی استفاده‌شده در آنها تا حد بسیاری شبیه به یکدیگر هستند، اما با توجه به اینکه دو شرکت متفاوت، پیشرانه‌های نامبرده را به تولید می‌رسانند، احتمالاً تفاوت‌هایی در بخش آلیاژهای به‌کاررفته در آنها داشته باشند.

شاهین پلاس اتوماتیک سایپا

موتور شاهین پلاس از نوع چهار سیلندر، 16 سوپاپ با حجم 1578 سی‌سی و تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر قدرتی معادل 111 اسب‌بخار و 150 نیوتن‌متر تولید کند. این پیشرانه به گیربکس 6 سرعته AT مجهز شده که تاخیر و ایرادات گیربکس CVT را ندارد و می‌تواند در بازه قیمتی خودروهای ایرانی یکی از بهترین گزینه‌ها برای متقاضیان گیربکس‌های اتوماتیک باشد.

مصرف سوخت ترکیبی شاهین پلاس 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر تعیین شده است که با احتساب وزن خالص 1330 کیلوگرمی دور از انتظار نبود.

طراحی ظاهری

شاهین پلاس از لحاظ ابعادی، بین سدان‌های جمع‌وجور سایپا، همچون ساینا و دنا پلاس قرار می‌گیرد. این خودرو 4446 میلی‌‌متر طول، 1771 میلی‌متر عرض و 1490 میلی‌متر ارتفاع دارد.

همان‌طور که اشاره شد، شاهین‌پلاس در بخش طراحی ظاهری، هیچ تفاوتی نسبت به نسخه قبلی ندارد. در قسمت جلو، چراغ‌ها به صورت گرد طراحی شده و همخوانی خوبی با ابعاد جلوپنجره دارد. خطوط روی کاپوت و سپر از قسمت جلو به بخش جانبی هم کشیده شده است و رینگ‌های آلیاژی 15 اینچی، همچنان در این قسمت به چشم می‌خورند که بهتر بود از رینگ‌های 16 اینچی استفاده می‌شد که جلوه زیباتری به این قسمت خودرو بدهد.

با رفتن به سمت بخش پشتی خودرو، می‌توان یکی از تغییر محصول جدید سایپا را نسبت به نسخه قبلی مشاهده کرد که نوشته «شاهین+» است. علاوه‌ بر آن، آنتن کوسه‌ای نیز روی سقف خودرو به چشم می‌خورد که دیگر تفاوت ظاهری این خودرو به شمار می‌رود.

شاهین پلاس

طراحی داخلی شاهین پلاس

جدیدترین سدان تولیدی شرکت سایپا برخلاف قسمت بیرونی، تغییراتی را در بخش داخل کابین تجربه کرده است. تریم دو رنگ مشکی-کرم به همراه دکوراتیو طرح چوب، یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های شاهین پلاس نسبت به شاهین G به شمار می‌رود. علاوه‌ بر آن، نمایشگر مالتی‌مدیا هم با سه واحد افزایش به 10 اینچ رسید که کیفیت قابل قبولی دارد.

داخل شاهین پلاس

از دیگر تغییرات مثبت شاهین پلاس در بخش داخل کابین می‌توان تنظیم برقی 6حالته صندلی راننده و گرم‌کن صندلی‌ها را نام برد، اما تنظیم دستی صندلی شاگرد برای یک خودرو جدید، چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

با توجه به فاصله محوری 2650 میلی‌متری شاهین پلاس اتومات، فضای کلی داخل کابین برای چهار سرنشین مناسب است، اما طی کردن مسافت‌های طولانی به همراه سه سرنشین در ردیف عقب احتمالاً خسته‌کننده باشد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

شاهین پلاس علاوه‌ بر آپشن‌هایی همچون کنترل کشش و پایداری، کنترل لغزش، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب و سانروف که در شاهین G دنده دستی و اتومات هم دیده می‌شود به امکاناتی مانند آنتن کوسه‌ای، کروزکنترل، گرم‌کن صندلی‌های جلو و شیشه دودی عقب هم مجهز است.

اما به صورت کلی، باز هم شاهین پلاس از لحاظ امکانات ایمنی و رفاهی، نسبت به خودروهای روز دنیا فاصله بسیاری دارد که امید است شرکت سایپا، روزبه‌روز بر تعداد این آپشن‌ها اضافه کند.

قیمت و زمان عرضه شاهین پلاس

نهادهای مربوطه، قیمت 757 میلیون و 828 هزار تومان را برای شاهین پلاس تعیین کرده‌اند. با این حال خودرو جدید نارنجی‌پوشان جاده مخصوص، هنوز تحویل مشتریان نشده و در نتیجه قیمت بازار آن هم مشخص نیست.

طبق پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سایپا، اولین سری خودروهای شاهین پلاس حداکثر تا پایان سال جاری تحویل خریداران خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.