فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۱۲۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نقد و بررسی آئودی Q۵ e-tron؛ جدیدترین شاسی بلند وارداتی به ایران

نقد و بررسی آئودی Q5 e-tron؛ جدیدترین شاسی بلند وارداتی به ایران

آئودی Q5 e-trone برقی جدیدترین محصولی است که در فهرست خودروهای وارداتی قرار گرفته است. اما محصول چینی با اصالت آلمانی با چه مشخصاتی به بازار ایران می‌رسد؟

به گزارش تجارت نیوز،

پس از آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، معین‌خودرو ایرانیان یکی از شرکت‌های خصوصی بود که بار دیگر فعالیت خود را در حوزه واردات از سر گرفت. این شرکت در واقع همان معین موتور سابق (واردکننده محصولات پورشه از سال 89) است که در فصل جدید کاری‌اش با نامی جدید اقدام به واردات خودرو می‌کند.

بر اساس داده‌های اعلامی سازمان گمرک ایران، معین‌خودرو ایرانیان در رتبه نخست بیشترین تعداد واردات خودرو طی شش‌ماهه نخست سال جاری ایستاده است. این واردکننده از سال 1402 کار خود را با واردات محصولات دو برند ژاپنی تویوتا و هوندا آغاز کرد و با وجود بدعهدی‌های زیاد‌ در تحویل خودروهای پیشین، این بار سراغ کشور محبوب خود یعنی آلمان رفته و به‌زودی آئودی Q5 e-trone را با پیشرانه برقی روانه بازار خواهد کرد. البته شایان ذکر است با وجود اصالت آلمانی، این خودرو برای بازار چین طراحی شده و تولید آن در چین صورت می‌گیرد.

آئودیQ5 e-tron با طراحی چینی

طی سال‌های اخیر، بازار خودروهای الکتریکی در کشور چین پیشرفت چشمگیری کرده است؛ تا حدی که بزرگان خودروسازی را به ساخت خودرویی مختص بازار چین سوق داده است. آئودی به عنوان برند لوکس کمپانی فولکس واگن از دسته شرکت‌هایی است که سوار این جریان شده و Q5 e-tron را برای این بازار پررونق طراحی و عرضه کرده است.

این خودرو شاسی‌بلند الکتریکی، در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۲۱ معرفی و برای اولین بار در میانه سال ۲۰۲۲ عرضه شد.  Q5 e-tron نسخه‌ای بزرگ‌تر و جادارتر نسبت به آئودی Q4 e-tron است و بر اساس پلتفرم ماژولار محرک الکتریکی(MEB)  گروه فولکس‌واگن ساخته شده که یادآور فولکس‌واگن ID.6 است. Q5 e-tron با اصالت آلمانی و کیفیتی فراتر از خودروهای چینی وارداتی در ایران، پاسخگوی تقاضای مشتریان برای شاسی‌بلندهای بزرگ، خانوادگی و برقی خواهد بود. 

طراحی خارجی

طراحی خارجی آئودی Q5 e-tron به مدل Q4 e-tron شباهت بسیاری دارد و به‌نوعی می‌توان آن را مدل بزرگ‌تر، نه یک مدل کاملاً مجزا از Q4 e-tron با چندین بهبود در راستای تولید نسخه‌ای بهتر قلمداد کرد. این طراحی با توجه به بازار چین شکل گرفته و از مفاهیم آئودی در شانگهای الهام می‌گیرد. 

در قسمت جلو، Q5 e-tron دارای چراغ‌های جلوی دوگانه است که بخش بالایی چراغ‌های روز و بخش پایینی شامل چراغ‌های اصلی نور پایین و بالا می‌شود. جلوپنجره سنتی جای خود را به پنل بسته‌ای داده است که بر طبیعت الکتریکی خودرو تاکید دارد. ورودی‌های هوای عمودی و قاب مشکی، ظاهری اسپرت و تهاجمی به بخش جلویی خودرو می‌دهند.

نمای جانبی Q5 e-tron نشان‌دهنده شکل کلاسیک شاسی‌بلندهای آئودی با سقفی متمایل است که علاوه بر حفظ فضای سر، ظاهری پویا نیز ارائه می‌دهد. دستگیره‌های در معمولی که در مدل پرچمدار e-tron GT آئودی نیز دیده می‌شود، حفظ شده‌اند. 

طراحی عقب خودرو شامل چراغ‌های باریک متصل به یک نوار نورانی و لوگوی برجسته e-tron است که به آن ظاهری جسور و پریمیوم می‌دهد.

طراحی داخلی و ویژگی‌ها

در طراحی داخل، آئودی Q5 e-tron از Q4 e-tron الهام گرفته و دارای طراحی مدرن و فناوری‌های پیشرفته است. فرمان با قسمت‌های بالا و پایین تخت در کنار داشبوردی با خطوط تیز و زاویه‌دار ترکیب شده است. 

صفحه‌نمایش لمسی به سمت راننده متمایل شده و در کنار پنل معلق تهویه ‌هوا زیرین آن، به فضای داخلی، جلوه‌ای آینده‌نگرانه می‌دهد. نشان e-tron روی داشبورد راننده و جزئیات خاصی در دستگیره‌های در، تمایز این مدل را برجسته می‌کند.

ردیف دوم دارای خروجی‌های هوای مستقل، فضای پای مناسب و یک استراحتگاه دست است. این خودرو هفت‌نفره بوده و در ردیف سوم شامل دو صندلی است که بیشتر با فضای کودکان تناسب دارد.

این شاسی‌بلند با پشت‌آمپر خوشه‌ای دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ۱۱.۶ اینچی، دکمه‌های لمسی روی فرمان و نمایشگر مجهز به واقعیت افزوده عرضه می‌شود. سیستم صوتی با ۱۳ بلندگوی از برند Bang & Olufsen در کنار سقف پانارومیک به فضای جادار و لوکس خودرو می‌افزایند. فناوری‌های خودران Audi Pro Pilot که از پردازنده Mobileye EyeQ4 بهره می‌برد. رانندگی سطح ۲+ را با استفاده از حسگرها و دوربین‌های متعدد امکان‌پذیر می‌کند.

عملکرد و مشخصات فنی

این خودرو ۴,۸۷۶ میلی‌متر طول، ۱,۸۶۰ میلی‌متر عرض و ۱,۶۷۵ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محورهای آن ۲,۹۶۵ میلی‌متر است که فضای داخلی جاداری برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.

این خودرو در بازار چین در دو نسخه Q5 40 e-tron و Q5 50 e-tron عرضه می‌شود.

مدل 40 دارای سیستم دیفرانسیل عقب (RWD) با یک موتور ۱۵۰ کیلوواتی (۲۰۱ اسب بخار) است که ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مدل 50 دارای سیستم دو دیفرانسیل (AWD) با دو موتور است که خروجی ترکیبی ۲۲۵ کیلووات (۳۰۲ اسب بخار) و ۴۷۲ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد. از بین این نسخه، مدل 40 گزینه‌ای است که معین‌خودرو برای واردات در نظر گرفت که این خبری بد برای دوستداران آفرود است.

هر دو مدل از یک باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت ۸۳.۴ کیلووات ساعت استفاده می‌کنند که برای مدل RWD بردی تا ۵۶۰ کیلومتر و برای مدل AWD بردی تا ۵۵۰ کیلومتر بر اساس چرخه تست خودرو سبک چین ارائه می‌دهد. Q5 e-tron دارای هندلینگ نرم و سواری راحت است و گزینه‌ای مناسب برای رانندگانی محسوب می‌ود که دنبال شاسی‌بلندی خانوادگی با ظاهری به‌روز هستند.

استراتژی تولید و بازار

آئودی Q5 e-tron را سیک-فولکس‌واگن در کارخانه آنتینگ چین تولید می‌کند، کارخانه‌ای که دیگر خودروهای پلتفرم MEB را نیز تولید می‌کند. این مدل، استراتژی «در چین برای چین» آئودی را منعکس می‌کند که در آن محصولات مطابق با ترجیحات مصرف‌کنندگان محلی طراحی می‌شوند.

عرضه این خودرو در کشور ایران نیز، از طریق کشور چین و به واسطه معین‌خودرو صورت می‌گیرد. در تیرماه امسال، این خودرو با قیمت علی‌الحساب سه میلیارد و 150 میلیون با پیش‌پرداخت یک میلیارد و 575 میلیون، برای منتخبان سامانه یکپارچه خودروهای برقی، به صورت تحویل 90 روزه عرضه شد. البته باید اشاره کرد در تاریخ نگارش این مقاله، در سایت معین‌خودرو، قیمت خودرو مذکور دو میلیارد و 353 میلیون درج شده است.

به طور خلاصه، آئودی Q5 e-tron یک شاسی‌بلند الکتریکی جادار و راحت با طراحی مدرن و فناوری‌های پیشرفته است. همچنین عملکرد این خودرو در زمینه پیشرانه و هندلینگ مطلوب به نظر می‌رسد، اما همان‌طور که گفته شد، این خودرو برای بازار خودروهای برقی چین طراحی شده ‌است.

بازاری که رونق ‌آن مدیون زیرساخت‌های مناسب در آن کشور است. متاسفانه این زیرساخت‌ها در ایران وجود ندارد و این عاملی است که از اهمیت حضور یک خودرو آلمانی برقی و به‌روز در کشور می‌‌کاهد. همچنین تعداد پایین عاملان خدمات پس از فروش معین‌خودرو می‌تواند دلیل دیگر نگرانی علاقه‌مندان به تهیه این خودرو باشد. باید دید آینده این خودرو برقی چگونه در بازار پر التهاب ایران رقم خواهد خورد؟ 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.