کد مطلب: ۶۹۲۴۸۴

تعرفه واردات خودرو تغییر می‌کند/ شرایط قیمت‌گذاری جدید خودرو چیست؟

تعرفه واردات خودرو تغییر می‌کند/ شرایط قیمت‌گذاری جدید خودرو چیست؟

دو روز پیش بود که وزیر صمت اعلام کرد واردات خودرو نهایی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حالا معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت می‌گوید این وزارتخانه در حال تشکیل ساز و کاری است که متناسب با میزان تولید داخل تعرفه خودرو‌های وارداتی نیز تعیین شود.

تسنیم گزارش داد، ابوالفضل خلخالی افزود: به طور نمونه اگر در خودرو‌های وارداتی، ۲۰درصد داخلی‌سازی داشته باشیم، ۳۲درصد تعرفه به واردات آن تعلق می‌گیرد. اگر داخلی‌سازی به ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش پیدا کند تعرفه واردات آن به ۲۰درصد کاهش می‌یابد.

خلخالی گفت: البته قیمت‌گذاری براساس نظر سازمان حمایت صورت می‌گیرد، اما آیین‌نامه‌ای در دست تنظیم است تا معیار قیمت‌گذاری باشد که طبق آن رقابتی بودن محصولات را می‌سنجیم.

وی افزود: براساس این آیین‌نامه برای هر کدام از این محصولات رتبه رقابتی بودن را تخصیص می‌دهیم. این رقابتی بودن براساس سنجش میزان قیمت کنونی محصول با میزان قیمت محصول رقابتی در جهان است.

معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت اضافه کرد: به دنبال این هستیم فضای حمایتی راکه برای خودروساز‌ها ایجاد کرده‌ایم را از بین ببریم تا خودروسازان ما بتوانند با دنیا رقابت کنند. بر این اساس یک قیمت رقابتی برای هر محصول اعلام می‌شود و میزان رقابتی بودن این محصولات در مقایسه با قیمت رقابتی بازار‌های جهانی سنجیده می‌شود.

قیمت اجزای تشکیل‌دهنده خودرو هم مهم است

ابوالفضل خلخالی گفت: همچنین به اجزای تشکیل‌دهنده قیمت یک محصول توجه ویژه‌ای خواهیم داشت. در این بین قیمت اعلامی توسط بنگاه از حیث رقابتی، بررسی و مشخص می‌شود که آیا قیمت رقابتی است یا خیر؟ و اگر رقابتی است در چه رتبه‌ای قرار دارد؟

خلخالی افزود: اگر محصولی رتبه رقابتی پایین داشته باشد باید از خط تولید خارج شود و یا اصلاحاتی صورت گیرد تا به قیمت رقابتی برسد. در واقع محصولات تنها زمانی می‌توانند با توجه به قیمت اعلامی بنگاه در بازار عرضه شوند که قیمت رقابتی داشته باشند.

وی در پاسخ به علت بالا بودن قیمت اولیه خودرو‌های مونتاژ در ایران در مقایسه با کشور‌های همسایه و کشور‌های سازنده آن گفت: بخشی از آن به دلیل تعرفه قیمتی است. بخشی از آن نیز به دلیل میزان پایین تولید و غیراقتصادی است. به همین دلیل باید در پلتفرم‌های مشترک در داخل کشور تولید انجام دهیم تا میزان تولید را به میزان اقتصادی برسانیم. برای تحقق این موضوع به دنبال هم‌افزایی از طریق ایجاد اتحاد‌های راهبردی میان تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور هستیم تا بر روی هزینه‌های سربار تاثیر بگذارد و شاهد تعدیل قیمت این نوع محصولات باشیم.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.