کد مطلب: ۹۰۰۶۸۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رویافروشی به سبک شرکت میهن/ وعده‌ واردات BMW سر از کارخانه بستنی‌سازی درآورد!

رویافروشی به سبک شرکت میهن/ وعده‌ واردات BMW سر از کارخانه بستنی‌سازی درآورد!

در حالی که تکلیف واردات خودرو و وعده‌های وزارت صمت مشخص نشده، پنج خودروی BMW 120i یکی از جوایز شرکت میهن برای خرید بستنی از این شرکت است. اما این موضوع تا چه حدی صحت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، واردات خودروهای صفر کیلومتر غیرچینی طی یک سال گذشته به قدری ناچیز بوده که می‌توان گفت تقریباً انجام نشده است. اما شرکت میهن اخیراً در تبلیغات خود مدعی شده که مشتریان محصولات این شرکت می‌توانند در قرعه‌کشی پنج دستگاه خودروی بی‌ام‌و شرکت کنند.

طبیعتا هر شرکتی برای بهبود فروش محصولات و خدمات تولیدی خود ترفندهای متفاوتی را به کار می‌برد که یکی از این ترفندهای فروش، ارائه جوایز متنوع نقدی و غیرنقدی برای خرید از شرکت مربوطه است.

حال شرکت میهن که طی دو سال اخیر با حواشی مختلفی همراه شده و همچنان از سوی گروه‌های مختلف شهروندان تحریم است، با جوایزی عجیب سعی در ری‌برندینگ خود دارد.

این شرکت در تبلیغات اخیر خود مدعی شده که طبق قرعه‌کشی روزانه به یکی از خریداران نوع  خاصی از بستنی‌های تولیدی خود ۷۰ میلیون تومان جایزه نقدی می‌پردازد. 

 با توجه به قیمت ۳۰ هزار تومانی این بستنی، مبلغ جایزه نقدی معادل فروش ۲۲۳۳ از این محصول میهن است. حال آیا میهن در روزهای سرد زمستان چنین فروشی دارد؟ 

همچنین در محاسبه‌ای دیگر باید گفت که پرداخت چنین جایزه‌ای در ماه دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای میهن هزینه می‌تراشد. هزینه‌ای که برای یک شرکت لبنی یا بستنی‌ساز رقم قابل‌توجهی به حساب می‌آید.

البته ممکن است میهن برای ری‌برندینگ و توسعه کسب‌وکار خود حاضر به تقبل چنین هزینه‌ای باشد و با استفاده از اسپانسرهای مختلف روزانه ۷۰ میلیون تومان جایزه به مشتریانش بپردازد که البته راستی‌آزمایی آن هم باید توسط نهادهای ناظر صورت بگیرد.

شاید به این موضوع ایرادی وارد نباشد، اما نکته اصلی به ادعای اهدای جایزه اصلی، یعنی پنج دستگاه بی‌ام‌و ۱۲۰i مربوط شود. آیا در شرایطی که همچنان واردات خودروی بالای ۲۰ هزار یورو به کشور ممنوع است، این شرکت توانسته پنج محصولی که ارزشی به‌مراتب بالاتر از ۲۰ هزار یورو را وارد کشور کند و آن را به‌عنوان جایزه در اختیار مشتریانش بگذارد؟

در صورتی که چنین اتفاقی رخ داده باشد، احتمالا باز هم پای رانت و تخلفی در میان است. فرضیه دیگر این است که این شرکت با نمایش خودروهای آلمانی در تیزرها، پوسترها و بنرهای تبلیغاتی خود به شکل دیگری از رویافروشی روی آورده است تا این‌گونه برای خود مشتریان جدیدی دست و پا کند. 

bmw 120i میهن

کارخانه بستنی‌سازی وعده‌های وزارت صمت را عملی می‌کند؟

با یک بررسی ساده در وب‌سایت سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی می‌توان متوجه شد که هیچ محصولی از دو شرکت آلمانی بنز و بی‌ام‌و دیده نمی‌شود. زیرا سقف واردات برای خودروهای بنزینی20 هزار یورو و برای خودروهای تمام‌برقی 40 هزار یورو تعیین شده است.

ارزان‌ترین خودروهای این دو شرکت در حال حاضر بی‌ام‌و 116i با قیمت حدودی 35 هزار دلار و بنز کلاس A با قیمت 33 هزار دلار است که هر دو خودرو بنزینی محسوب می‌شوند. بنابراین هیچ یک از این محصولات نمی‌توانند مجوز ورود عادی به کشور را بگیرند.

شاید چنین برداشت شود که این شرکت قصد دارد حواله‌های جانبازی با سقف واردات 35 هزار یورو را خریداری کرده و قرعه‌کشی کند، اما با بررسی سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی جانبازان هم می‌توان فهمید که واردات مدل 120i به ایران هنوز مشخص نیست. البته حتی در صورتی که انواع بنز و بی‌ام‌و به صورت طرح جانبازی وارد کشور شوند، باز هم تهیه پنج دستگاه از این مدل‌ها در بازار، کار ساده‌ای نخواهد بود.

بنابراین این سوال مطرح می‌شود که شرکت میهن با واردات خودرو، قصد دارد وعده‌های انجام‌نشده وزارت صمت را عملی کند؟ آیا این شرکت قدرت بالاتری از وزارت صمت و دستگاه‌هایی دارد که در طول دو سال نتوانسته‌اند قانون واردات خودرو را به منصه ظهور برسانند یا از طرق دیگری توانسته‌اند خودروهای آلمانی را به خاک کشور برسانند؟

شاید هم این شرکت قصد دارد این پنج خودرو را خارج از خاک ایران به برندگان اهدا کند.

در این بین گرچه این شرکت در شبکه‌های اجتماعی افرادی را به‌عنوان برندگان جوایزی معرفی می‌کند و مقابل دوربین می‌آورد، اما تا کنون شخصی به‌عنوان برنده خودروی خارجی معرفی نشده است. البته طبق ادعای مطرح‌شده هر ماه یکی از برندگان معرفی می‌شود که در این زمینه می‌توان تا آخر اسفند صبر کرد و دید این برنده خو‌ش‌شانس کدام شهروند است؟

بررسی صحت وعده میهن

شرایط اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده تا بسیاری از افراد با فکر یک‌شبه پول‌دار شدن، دست به اقداماتی بزنند که یا کلاه‌برداری از آب دربیاید، یا اینکه با واقعیت موجود فاصله بسیاری داشته باشد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شرکت میهن نیز کار را به جایی نرساند و این شرکت پاسخ قانع‌کننده‌ای برای موضوع فوق نداشت، اما با بررسی شرایط موجود تحویل پنج دستگاه بی‌ام‌و 120i بسیار بعید به نظر می‌رسد و در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. 

سوالات متعددی در رابطه با این ابتکار میهن وجود دارد که در این گزارش به آن‌ها اشاره شد. به‌ویژه آنکه به نظر می‌رسد با دور ماندن شهروندان ایرانی از برندهای روز دنیا، کسب‌وکار جدیدی به‌عنوان رویافروشی در ایران راه افتاده است.

یک روز شرکتی با وعده فروش آیفون ۲۰ میلیون تومانی برای جیب مردم نقشه می‌کشد و روز دیگر برند دیگری با وعده اهدای خودروهای آلمانی که برای واردات آن‌ها قانونی وجود ندارد سعی در فروش محصولات خود دارد.

اتفاقا یوسف صیادی یکی از سفیران برند میهن است که در تبلیغات کوروش کمپانی هم فعالیت قابل توجهی داشت و در نهایت هم مسئولیت تبلیغات خود را نپذیرفت.

در این بین قبل از همه از وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان انتظار می‌رود که به این ماجرا ورود کنند و به دنبال پاسخی برای ابهامات مطرح‌شده باشند.

شاید مدیران تبلیغات میهن واقعا قصد اهدای چنین جایزه‌ای را دارند و قبل از اینکه با قوانین واردات خودرو آشنا شوند چنین تبلیغاتی را به سطح شهر و تلویزیون آورده‌اند.

به هر حال امید است که شرکت‌های تولیدی پیش از انجام تبلیغات، شرایط موجود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند و مانند مسئولان دولتی، وعده‌های غیرممکن نداشته باشند. شاید این سبک از رویافروشی در کوتاه‌مدت پاسخ‌گو باشد، اما درنهایت ضربه‌ای مهلک‌تر به شرکتی که همچنان مورد ظن گروهی از شهروندان قرار دارد، وارد می‌کند.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام معلومه شرکت میهن قدرتمند شده و بخاطر همین ایده اش چند برابر سود میکنه در قبالش یه خودرو هم بین مشتریهاش جایزه میذاره .

  • ناشناس

    بله متاسفانه رویافروشیه .بدبختانه بیشتر مشتریان هم قشر پایینند که با احتمال خیلی کم برنده‌شدن بستنی رو گران میخریم که اگه قرعه‌کشی نداشت حتی یه دونه هم به این قیمت نمیخریدیم من که قبلی کلی دعا روزه وخدا خدا کردم جز یه میلیون هزینه هیچی عایدم نشد