فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۴۸۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

سهم مردم از واردات خودرو؛ تویوتا و اشکودایی که آتش می‌گیرند!

سهم مردم از واردات خودرو؛ تویوتا و اشکودایی که آتش می‌گیرند!

با آزادسازی واردات خودرو پس از چند سال کش‌وقوس، خبرهای رسیده حاکی از آن است که چند مدل از خودروهای وارداتی به ایران که اتفاقاً تیراژ نسبتاً بالایی هم دارند، با مشکلاتی از جمله آتش‌سوزی روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز،

در حالی که واردات خودرو از سال 1401 آزاد شده بود، اما آن‌طور که باید، واردات خودرو خارجی به کشور صورت نمی‌گرفت. در نهایت پس از ماه‌ها کش‌وقوس و بهانه‌های مختلف، آمار واردات از ابتدای سال جاری تا حد قابل توجهی بالا رفته است.

تویوتا کرولا و تویوتا لوین که محصول وارداتی شرکت معین خودرو هستند، در وضعیت فعلی جزو پرتیراژترین خودروهای وارداتی محسوب می‌شوند. اما طی سال‌های اخیر گزارش‌هایی از فراخوان گسترده این خودرو به همراه اشکودای وارداتی شرکت پارس ساتر هوشمند منتشر شده که خبر از احتمال آتش‌سوزی این خودروها می‌دهد.

محصولاتی با احتمال آتش‌سوزی، سهم مردم از واردات خودرو؟

با ازسرگیری واردات خودرو پس از چند سال ممنوعیت، در نهایت وضعیت بازار بعد از مدت‌ها رو به بهبود بود؛ اکنون اما در حالی از سرعت گرفتن ثبت درخواست و تحویل خودروهایی همچون تویوتا لوین و اشکودا سوپرب خبر می‌رسد که اخیراً وب‌سایت خبری روزگار خودرو، ادعایی مبنی‌ بر آتش گرفتن خودروهای مذکور را مطرح کرده است.

پس از پیگیری‌های تجارت‌نیوز مشخص شد برخی از محصولاتی که طی سال‌های 2018 تا 2023 در دو جوینت‌ونچر تویوتا در چین با نام‌های FAW Toyota و GAC Toyota به تولید می‌رسید، مشکلاتی دارند و این شرکت‌ها غالب بر 570 هزار دستگاه را فراخوانی کردند. در میان خودروهای فراخوان‌شده، نام تویوتا کرولا، یعنی همان خودرویی که با مدل‌های 2022 و 2023 وارد ایران شده‌ است، به چشم می‌خورد.

به گزارش وب‌سایت خبری CNC، مقاومت پایین بخشی از قسمت‌های داخلی پمپ سوخت، احتمال ایجاد ترک و نشت سوخت از مخزن را بالا می‌برد و در موارد شدید ممکن است منجربه آتش‌سوزی شود.

همچنین طبق خبری که اخیراً منتشر شده، گروه فولکس‌واگن استرالیا فراخوانی را برای مدل‌های اشکودا سوپرب و اکتاویا صادر کرده که طی سال‌های 2020 تا 2024 به تولید رسیده‌اند. به ادعای این گزارش، یک نقص فنی باعث می‌شود احتمال آتش‌سوزی در دو مدل اشکودا با مدل‌های مذکور وجود داشته باشد که حدود 3801 دستگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تحریم‌های بین‌المللی، پاشنه آشیل واردات خودرو

وقوع ایرادات فنی در خودروهای تولیدی امری غیرطبیعی نیست و هر ساله اغلب خودروسازان معروف جهانی در محصولات تولیدی خود با آن مواجه می‌شوند که با اعلام فراخوان برای مدل‌های ایراددار، اقدام به رفع مشکل می‌کنند؛ اما برخی موانع در داخل کشور ممکن است این فرایند را دشوار کنند.

تحریم‌های بین‌المللی اولین و بزرگ‌ترین سد روبه‌روی فراخوان‌های خودرویی است. باید توجه داشت به دلیل تحریم‌ها، هیچ خودروسازی مایل به همکاری با واردکنندگان ایرانی نیست و این موضوع حتی در قبال خودروسازان چینی نیز صدق می‌کند. بنابراین تقریباً تمامی خودروهای غیرچینی از نمایشگاه‌های خودرو کشورهای حاشیه خلیج فارس جمع‌آوری و وارد ایران می‌شوند.

باقی خودروها با برندهای مطرح جهانی همچون تویوتا، فولکس‌واگن و آئودی نیز غالباً در جوینت‌ونچرهای چین به تولید می‌رسند و بنابراین، هیچ یک از خودروهای واردشده به ایران نمایندگی رسمی در داخل کشور ندارند. از سوی دیگر واردکنندگان این خودروها نیز در اکثر مواقع، شرکت‌هایی کوچک با خدمات پس از فروش ضعیف هستند و در نتیجه بعید به نظر می‌رسد فراخوان‌های مذکور، چندان در کانون توجه این شرکت‌ها باشد.

تجارت‌نیوز موضوع فوق را از شرکت معین خودرو که یکی از پرتیراژترین واردکنندگان حال حاضر کشور است پیگیری کرد، اما طبق پیش‌بینی هیچ پاسخی از شرکت مزبور دریافت نشد!

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.