فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۰۳۱

ابهامات واردات خودروهای برقی؛ از نبود زیرساخت تا استفاده از شارژرهای خانگی

ابهامات واردات خودروهای برقی؛ از نبود زیرساخت تا استفاده از شارژرهای خانگی

درحالی که قطعی برق به خانه، ادارات و کارخانه‌ها رسیده است، برخی مقامات رسمی از جمله وزیر صمت بر واردات خودروهای برقی دارند. خودروهایی که مشخص نیست زیرساخت استفاده از آنها چه زمانی فراهم شود.

به گزارش تجارت نیوز،

با آغاز فصل گرما مصرف و تامین برق بار دیگر حاشیه‌ساز شد. فارغ از آنکه کارخانه‌ها در روزهای مشخص به دلیل قطعی برق فعالیت نمی‌کنند، برق برخی از خانه‌ها و ادارات هم قطع می‌شود و وزارت نیرو همچنان هشدارهایی برای مشتریان پرمصرف می‌دهد تا بتواند مشکل تامین برق را مدیریت کند. این بخشی از مسائل روز حوزه برق کشور است. اما در آن سوی داستان، دولت و وزارت صمت با تاکید بر برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، واردکنندگان را تشویق به واردات خودروهای برقی می‌کنند.

خودروهای برقی راه خود را به بازارها باز کرده و استفاده از آنها در جهان رو به افزایش است؛ خودروهایی که برای بهره‌وری انرژی، کاهش گازهای گلخانه‌ای و... مورد توجه قرار گرفته است. ایران هم از جمله کشورهایی است که برای استفاده از خودروهای برقی پیش‌قدم شده تا از مزایای خودروهای برقی بی‌بهره نماند. اما در این مسیر با چالش‌هایی از جمله زیرساخت و تامین برق این خودروها مواجه است.

از یک سو مقامات بر واردات خودروهای برقی تاکید دارند و از سوی دیگر برخی کارشناسان از نبود زیرساخت‌ می‌گویند. رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس هم بی‌توجه به مسأله ناترازی 17 هزار مگاواتی برق در کشور، روز گذشته از واردات و جایگزینی سالانه 500 هزار دستگاه خودرو برقی و هیبریدی با خودروهای فرسوده در پایتخت خبر داد.

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت هم از آغاز کار خود در این وزارتخانه بر واردات و تولید خودروهای برقی تاکید داشت و همچنان هم با بروز مشکلات تامین برق بر آن تاکید می‌کند. او روز گذشته در جلسه هیأت دولت گفت که واردات خودروهای برقی و هیبریدی هیچ محدودیتی ندارد و امیدواریم در همه شهرها خودروهای برقی به کار گرفته شود.

از چاله واردات خودرو تا چاه تامین زیرساخت

نکته مورد توجه در واردات خودروهای برقی به کشور آن است که گرچه ورود خودروهای برقی به سطح شهر و برقی‌سازی سیستم حمل و نقل اقدامی موثر در رفع بسیاری از محدودیت‌ها و مشکلات، از جمله کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هواست؛ اما این اقدام در زمان بروز ناترازی برق و نبود زیرساخت‌های لازم، مانند نصب جایگاه‌های شارژ خودرو در سطح شهر می‌تواند مشکل‌ساز شود.

مقامات وزارت صمت هم به مسأله نبود زیرساخت اذعان دارند. حسن کریمی‌ سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در روزهای اخیر گفت که باتوجه به اینکه ناترازی در بحث برق داریم، برای مدیریت بار شبکه، ورود خودروهای برقی به کشور را مدیریت کرده‌ایم.

این درحالی است که علی‌آبادی روز گذشته با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای حضور خودروهای برقی در سطح شهر گفت: «در تدارک توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی هستیم و تا پایان سال می‌توانیم همه نیازهای کشور به خودروهای برقی را تامین کنیم.»

در این میان باید توجه داشت که تامین زیرساخت لازم برای ورود خودروهای برقی بسیار زمان‌بر و پرهزینه است و به نظر می‌رسد وزارت صمت و دولت راه درازی را در تامین زیرساخت باید طی کند. برای مثال، باتوجه به ترافیک در سطح کلان‌شهرها، شارژ خودروهای برقی بسیار زودتر تمام می‌شود و انتظار می‌رود در نقاط مختلف شهر جایگاه‌های شارژ خودرو باشد.

از سوی دیگر برای تردد بین شهری هم باید جایگاه‌های شارژ در مسیرهای بین‌شهری نصب شود تا مالکان خودروهای برقی بتوانند با این خودروها تردد داشته باشند.

ابهام در استفاده از شارژرهای خانگی

موضوع دیگری که در بحث خودروهای برقی مطرح شده، امکان شارژ خودرو در خانه است. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، پیش از این گفته بود که فارغ از 100 جایگاهی که در سطح کشور نصب شده، امکان شارژ خودروهای برقی در خانه هم میسر است.

فارغ از مسأله قیمت جایگاه‌های فست شارژ خانگی و اینکه برق خانگی توان شارژ خودرو را دارد یا نه، سقف مصرف برق منازل مطرح است. به عبارت دیگر، این ابهام وجود دارد که درصورت صحیح کارکردن شارژرهای برقی و استفاده مداوم مالکان این خودروها از شارژهای خانگی، آیا ممکن است آن‌ها به عنوان مشتریان پرمصرف برق شناخته شوند و برق‌ منازل آنها قطع شود؟

در سال‌های اخیر و با اوج‌گیری گرمای هوا، برق برخی از واحدها از سوی شرکت توانیر قطع می‌شد و بعید نیست که در سال‌های پیش رو نیز این رویه ادامه داشته باشد؛ کمااینکه امسال هم مشترکان پرمصرف اخطار قطع گرفتند و برق برخی واحدها نیز قطع شد. در روزهای اخیر نیز مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر درباره قطع برق مشترکان پرمصرف گفت: «شناسایی و صدور اخطار برق برای مشترکان پرمصرف در تمامی بخش‌های خانگی، ادارای و تجاری در دستور کار قرار گرفته است.»

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.