فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۱۸۱

واردات خودروهای دست دوم وارد فاز جدیدی شد

 واردات خودروهای دست دوم وارد فاز جدیدی شد

واردات خودروهای دست دوم با پلاک گذر موقت وارد فاز تازه شد.

به گزارش تجارت نیوز،

ورود بنتلی فلایینگ اسپور به کشور در شرایطی که این خودرو جز خودروهای ممنوعه است، سوال بر انگیز شده است.

بررسی ها نشان می دهد در چند سال اخیر واردات خودروهای دست دوم خارجی با پلاک گذر موقت شدت گرفته است.

البته گمرک کشور نیز بیکار ننشست برای اینکه بتواند سر و سامانی به واردات خودروهای دست دوم با پلاک موقت دهد در چند سال اخیر به صورت سالانه لیستی را منتشر می کند. این لیست شامل برند مدل های ممنوعه جهت ورود به صورت گذرموقت به کشور می شود. برندهای نظیر رولزرویس، بنتلی ، فراری ، لامبورگینی، آستون مارتین، هامر ، پورشه، خودروهای آمریکایی در این لیست به چشم می خورند.

آن طور که تسنیم در گزارش خود به آن اشاره کرده مشخص نیست آیا این تبصره  به صورت چراغ خاموش لغو شده یا ترخیص چنین خودروهای لوکس و سوپر اسپرت از راههای دیگر انجام می شود؟

به نظر می رسد اتفاق عجیبی در حال رُخ دادن در بازار خودروی کشور است.

اما چرا واردات خودروهای دست دوم خارجی با گذر موقت مورد توجه قرار گرفته است؟

دلیل این اتفاق را باید در ایجاد سقف قیمتی برای واردات خودروهای صفر کیلومتر جست و جو کرد. سیاست گذار وقت بعد از بازگشت تحریم های اقتصادی در سال 97 به منظور مدیریت منابع مالی کشور اقدام به بستن در ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز کرد.  

این اتفاق سبب شد تا بازار خودرو نوسانی شود. بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم برداشتن قفل از در ورود خودرو به کشور در دستور کار قرار گرفت.

شهریور 1401 در نهایت آیین نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر در هیات دولت به تصویب رسید. اما سیاست گذار خودرویی برای متقاضیان عادی که به دنبال واردات محصولات نو برندهای بین المللی خودروساز بودند سقف قیمت 20 هزار یورویی را در نظر گرفتند.

این سقف قیمت با توجه به افزایش قیمت جهانی خودرو که بعد از پاندمی کرونا اتفاق افتاده بود سبب شد تا بخشی از محصولاتی که پیش تر امکان ورود به کشور داشتند از حضور در بازار منع شوند.

متقاضیان خودروهایی که قیمت آنها بیش از بیش از سقف قیمتی در نظر گرفته شده در آیین نامه اجرایی واردات خودرو بود ترجبح دادن با واردات خودروهای دست دوم به صورت گذر موقت، خودروی مورد علاقه خود را سوار شوند. بنابراین شاهد حضور محصولات برندهای بین المللی خودروساز با پلاک گذر موقت در خیابان ها بودیم.

بنتلی فلایینگ اسپور از یک موتور 12 سیلندر W شکل 6 لیتری تویین توربو بهره می برد.  این موتور 12 سیلندر قدرتی 616 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

شتاب صفر تا صد این خودرو 4.3 ثانیه و نهایت سرعت این خودرو حدود 330 کیلومتر بر ساعت است. این سدان فوق لوکس انگلیسی از یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF بهرمند است.

البته نسل جدید این خودرو هم در بازارهای جهانی از سال 2019 معرفی شده است و نمونه وارد شده به عنوان نسل قبلی شناخته می شود.

بررسی ها نشان می دهد این خودرو از مبدا امارات وارد کشور شده است.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.