فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۵۶۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ادعای جدید وزیر اقتصاد/ گره کور واردات خودرو باز شد!

ادعای جدید وزیر اقتصاد/ گره کور واردات خودرو باز شد!

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس از باز شدن گره کور واردات خودرو خبر داد. اما این موضوع چه تاثیری روی واردات و قیمت خودرو در بازار خواهد گذاشت؟

به گزارش تجارت نیوز،

بحث واردات خودرو از چند سال پیش تاکنون به یکی از گره‌های کور در اقتصاد ایران تبدیل شده است. از زمانی که رضا فاطمی‌امین، وزیر اسبق صمت، نتوانست وعده‌هایی همچون واردات 300 هزار خودرو در یک سال را تحقق بخشد و استیضاح شد، این موضوع یکی از مهم‌ترین معضلات بازار خودرو ایران به شمار می‌رود.

اخیراً نیز عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت پزشکیان، در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: «امروز بالاخره گره کور واردات خودرو با تدبیر رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز شد. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی داده نمی‌شود. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.»

این پست که ابعاد آن چندان مشخص نیست، به نظر می‌رسد غالباً در مورد تخصیص ارز برای واردات خودرو باشد. تخصیص ارزی که با گذشت دو سال و نیم از آزادسازی واردات، با بی‌نظمی کامل اعمال می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود واردات خودرو آن‌طور که باید با برنامه و منظم انجام نشود.

خبردرمانی جدید برای واردات خودرو

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که منظور همتی از باز شدن گره کور، تخصیص یک میلیارد یورو ارز بابت واردات خودرو است که با احتساب قیمت 20 هزار یورویی برای تمامی خودروهای واردشده، تعداد 50 هزار دستگاه خواهد بود و می‌تواند تاثیر خوبی روی بازار بگذارد.

با بررسی وعده‌های مسئولان مربوطه در حوزه واردات خودرو، می‌توان مشاهده کرد در طول این مدت دو سال و نیمه، وعده‌های بسیاری در حوزه واردات خودرو و ساماندهی بازار داده شده است.

وعده‌های گاه نسنجیده‌ای که به‌قدری متعدد بود که در نهایت اثرگذاری خود را از دست داد و در ماه‌های اخیر، هیچ‌گونه تاثیری روی روند بازار نگذاشت. با این حال برخی از کارشناسان و فعالان بازار همچون علی خسروانی، کاهش شدید قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند، اما آیا چنین خواهد شد؟

اصولاً یک روز پس از انتشار چنین اخباری، بازار خودرو بیشترین تاثیر را می‌گیرد و رفته‌رفته اثر آن در بازار کمرنگ‌تر می‌شود، اما با بررسی روند قیمت‌ها از صبح امروز، می‌توان دید توییت وزیر اقتصاد هم نتوانست روی بازار تاثیری بگذارد و علاوه‌ بر اینکه کاهش قیمتی صورت نگرفت، بسیاری از محصولات بازار نیز دچار افزایش قیمت شدند.

سیل عظیمی از خودروهای چینی در راه بازار ایران

زمانی که در مورد واردات خودرو و تخصیص ارز برای آن صحبت می‌شود، بد نیست نیم‌نگاهی هم به وضعیت اقتصاد کشور بیندازیم. در حال حاضر سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی روی اقتصاد ایران و خصوصاً صنعت خودرو کشور تحمیل شده و می‌توان گفت هیچ شرکتی غیر از شرکت‌های خودروساز چینی، قصد همکاری با واردکنندگان ایرانی را ندارند.

بنابراین اگر هدف از واردات، ورود خودروهای باکیفیت و روز جهانی در مقیاس گسترده باشد، تحقق این هدف با سقف ارزی 20 هزار یورویی و تحریم‌های فعلی دور از انتظار است؛ چراکه بسیاری از خودروهای اروپایی، با قیمت‌های بالاتر از 20 هزار یورو وارد بازار می‌شوند و با توجه به اینکه علاقه چندانی به همکاری با همتای ایرانی ندارند، تامین محصولات و واردات آنها نیازمند همکاری با گالری‌های خودرو در کشورهای مطقه است.

در چنین شرایطی که نمی‌توان خودروساز خارجی را موظف به ارائه خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی کرد، چگونه می‌توان انتظار داشت شرکت‌های واردکننده این خودروها تا 10 سال خدمات وارانتی به محصولات فروخته‌شده بدهند؟

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.