کد مطلب: ۹۰۷۰۲۱

چه تغییراتی بعد از واگذاری در انتظار پرسپولیس و استقلال است؟

چه تغییراتی بعد از واگذاری در انتظار پرسپولیس و استقلال است؟

کمتر از 48 ساعت دیگر رسماً فرآیند واگذاری استقلال و پرسپولیس انجام خواهد شد و عمده سهام 2 تیم در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کنفدراسیون فوتبال آسیا در سالیان گذشته در مسیر حرفه‌ای‌شدن باشگاه‌های حاضر در قاره کهن، اقدامات اصلاحی مهمی را انجام داد و حالا یکی از مهم‌ترین اقدامات که در دستور کار قرار گرفته، موضوع تفکیک مالکیت باشگاه‌ها است. در سالیان اخیر هم البته این موضوع یکی از دغدغه‌های (AFC) بود اما با این وجود، با رایزنی‌های انجام شده امکان دریافت مجوز حرفه‌ای فراهم می‌شد اما شرایط برای فصل جدید تغییر کرده و در آستانه برگزاری اولین دوره لیگ نخبگان آسیا، سخت‌گیری‌های (AFC) به اوج خود رسیده است.

مسئولان فدراسیون فوتبال و مدیران وزارت ورزش‌وجوانان با همکاری مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در تلاش بودند تا بتوانند عمده سهام استقلال و پرسپولیس را از مالکیت وزارت ورزش‌وجوانان خارج کنند تا شرایط برای صدور مجوز حرفه‌ای این 2 باشگاه فراهم شود. در این زمینه رایزنی‌های گسترده شکل گرفت و در حالی فدراسیون فوتبال ایران توانست از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست زمان بیشتر کند که ضرب‌الاجل (AFC) روز پنجم اردیبهشت‌ماه به پایان می‌رسد.

استقلال و پرسپولیس در چند نوبت قرار بود در فرابورس سهام‌شان عرضه شود اما ارائه پیشنهادات رسمی برای خرید سهام این 2 باشگاه باعث لغو مزایده‌هایشان شد. حالا در آستانه پایان ضرب‌الاجل کنفدراسیون فوتبال آسیا، شرایط تغییر کرده و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پایان رسماً اعلام کرد که دوران مالکیت وزارت ورزش‌وجوانان بر سرخابی‌های پایتخت به روزهای پایانی خود رسیده و کمتر از 48 ساعت دیگر از مالکان جدید 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت رونمایی خواهد شد.

صلاحیت مشتریان استقلال و پرسپولیس تایید شد

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و شرکت فرابورس، امروز اسناد و مدارک خریداران استقلال و پرسپولیس را مورد بررسی قرار دادند و صلاحیت‌شان مورد تایید قرار گرفت. هولدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به همراه شرکت‌های تابعه خود قرار است سهام استقلال را خریداری کند که با توجه به توافقات انجام شده، 5 درصد سهام آبی‌ها مستقیماً در اختیار این هولدینگ قرار می‌گیرد و شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام هم هر کدام 20 درصد سهام استقلال را در اختیار می‌گیرند تا هولدینگ خلیج‌فارس و شرکت‌های زیرمجموعه آن مالک 85 درصد سهام آبی‌ها شوند.

باشگاه پرسپولیس هم طبق رایزنی‌های انجام شده قرار است به 6 بانک سهام آن واگذار شود که بانک شهر صاحب 30 درصد سهام سرخ‌پوشان خواهد شد و بانک‌های ملت و تجارت هم هر کدام 20 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس را در اختیار می‌گیرند. بانک‌های صادرات، رفاه و اقتصاد نوین هم هر کدام 5 درصد سهامدار پرسپولیس می‌شوند و صلاحیت این 6 بانک برای خرید سهام پرسپولیس به صورت کنسرسیوم، امروز رسماً تایید شد تا همگان چشم‌انتظار مزایده روز دوشنبه (سوم اردیبهشت‌ماه) باشند؛ مزایده‌ای که در آن با توجه به اسناد و مدارک، برای هر باشگاه تنها یک خواهان وجود دارد و به نظر می‌رسد در فاصله کمتر از 48 ساعت تا برگزاری مزایده، برنده‌های آن کاملاً مشخص هستند!

دستورالعملی برای تبدیل تیمداری به باشگاه‌داری!

هواداران استقلال و پرسپولیس در شرایطی در تب‌وتاب واگذاری سهام باشگاه هستند و امید به آن دارند که بعد از خصوصی‌سازی، شرایط مالی باشگاه‌های دگرگون شود که مطمئنا شرایط نسبت به برهه کنونی تغییر مثبتی خواهد کرد اما نکته مهم اینکه، براساس دستورالعمل تنظیم‌شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی و البته قواعد مرتبط با فعالیت در بورس و فرابورس، مالکان جدید باید بتوانند مطابق با مفاد قانونی فعالیت کنند و یکی از مهم‌ترین تعهدات آن‌ها، رسیدگی به تببین سیاست‌گذاری‌های کلان برای هر باشگاه است.

مالکان جدید سرخابی‌های پایتخت باید در هر فصل، 20 درصد از بودجه کل باشگاه را برای فعالیت در حوزه آکادمی هزینه کنند. ضمن آنکه توافقات انجام شده، توسعه زیرساخت‌های باشگاه هم باید در بودجه سالانه منظور شود و ضمن آنکه دیگر استقلال و پرسپولیس منوط به تیم فوتبال نخواهند بود و باید فعالیت‌هایشان به معنای واقعی کلمه «باشگاه» توسعه یابد؛ در واقع باید آن‌ها در سایر رشته‌ها هم فعالیت کنند که گفته می‌شود در گام نخست باتوجه به الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا، آن‌ها فعالیت در حوزه فوتبال زنان را آغاز می‌کنند تا از تیمداری به باشگاه‌داری شرایط آن‌ها تغییر کند و سپس احتمال ورود سرخابی‌ها به سایر رشته‌ها هم وجود دارد!

منبع : فوتبال 360

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.