رامین مهمانپرست، سفیر اسبق ایران در قزاقستان، در گفت‌وگوی ویدئویی با «تجارت‌نیوز»:

ایران و همسایگانش در چه حوزه‌هایی می‌توانند همکاری مشترک داشته باشند؟

سفیر اسبق ایران در قزاقستان معتقد است: در محصولات کشاورزی همه به دنبال این هستند که از فناوری‌های جدید طوری استفاده کنند که آب کمتری مصرف کند یا در به‌کارگیری بذر، از بذری استفاده کنند که کیفیت بالا و کمیّت زیادی داشته باشد و از کمترین امکانات بیشترین محصول را با کیفیت مطلوب تر دریافت کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

رامین مهمانپرست، سفیر اسبق ایران در قزاقستان، در بخشی از گفت‌وگو با برنامه صدای دیپلمات در پاسخ به این سوال که ایران و همسایگانش در چه حوزه‌هایی می‌توانند همکاری مشترک داشته باشند گفت:

  • در محصولات کشاورزی همه به دنبال این هستند که از فناوری‌های جدید طوری استفاده کنند که آب کمتری مصرف کند یا در به‌کارگیری بذر، از بذری استفاده کنند که کیفیت بالا و کمیّت زیادی داشته باشد و از کمترین امکانات بیشترین محصول را با کیفیت مطلوب تر دریافت کنند.
  • کشورهای عربی منطقه هم بر روی این حوزه سرمایه‌گذاری خوبی داشته‌اند. جالب است به نکته‌ای اشاره کنم. مثلا در حوزه پزشکی کشورهای مختلفی نیاز به برخورداری از انسولین برای مردمشان دارند و برهمین اساس ماده اولیه انسولین را خریداری می‌کنند و از این ماده، انسولین برای بیماران کشورشان تولید می‌کنند.
  • ما هم سالیانه در حدود 400 کیلو ماده اولیه نیاز داریم تا بتوانیم از آن انسولین تولید کنیم. اما در این میان تنها چند کشور در دنیا هستند که ماده اولیه انسولین را تولید می‌کنند و آن خیلی ارزشمند است. اگر کسی بتواند ماده اولیه را خودش تولید و بعد صادر کند می‌تواند به سود سرشاری دست پیدا کند.
  • در صنعت غذایی هم همین‌طور است یعنی الان بعضی از کشورها بذر را تولید می‌کنند و به درآمدزایی هنگفتی می‌رسند؛ به بذر تولیدی «لاین» می‌گویند. این لاین‌ها خودشان هم، مانند یک پدر و مادر می‌مانند که صاحب بچه یعنی بذر می‌شوند با فناوری‌های جدید به دست می‌آیند. اگر این بذر بالاترین کیفیت و بیشترین محصول را داشته باشد، برای کسانی که صاحب آن لاین هستند ثروت‌ زیادی به همراه خواهد داشت و درواقع هر لاینی مانند یک چاه نفت عمل می‌کند.
  • باید روی حوزه‌هایی مانور بدهیم که می‌تواند برای ما ثروت زیادی بیاورد و فناوری در آن نقش جدی دارد. بحث درآمدی دیگری که خودمان می‌توانیم از آن استقاده کنیم بحث ترانزیتی است؛ موقعیت کشور ما به صورتی است که در محل تلاقی کریدورهای شمال ـ جنوب، شرق به غرب و غرب به جنوب قرار گرفته‌ایم؛ بازارهای بزرگ دنیا یعنی بازارهای چین، هند، اروپا و روسیه از طریق مسیر ایران به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند. کریدور جدید بازار هند را به اروپا وصل می‌کند یعنی جنوب را به غرب وصل می‌کند که مجددا از ایران می‌گذرد.
  • ما باید از این موقعیت استراتژیک در مسائل ترانزیتی حداکثر استفاده را ببریم. یا مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که کشورها به مواد غذایی نیاز دارند، تولیدکنندگان بسیاری از محصولات غذایی اولیه مانند غلات در شمال ایران قرار دارند. خب این هم مزیت دیگری است. این منبع درآمدی در کنار موضوع ترانزیت است و می‌تواند به ایجاد درآمد فوق‌العاده‌ برای کشور منجر شود.
  • پس اگر می‌خواهیم از این موقعیت بهره ببریم باید به این نکات توجه کنیم. باید زیرساخت‌های حمل‌ونقلی‌مان را کامل کنیم یعنی اولویت باید آن‌جا باشد. ما باید بهسازی و نوسازی حمل‌ونقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی را کاملاً به عنوان یک اولویت در دستور کار داشته باشیم. حتماً حمل‌ونقل ریلی اولویت اصلی می‌شود چون با کمترین هزینه می‌تواند در حمل کالا نقش داشته باشد. پس یکی از محل‌های درآمد ما می‌تواند حمل‌ونقل باشد که آن هم برای مواد غذایی یا انرژی است. محل دیگر درآمد ما گردشگری است. الان خیلی از کشورها درآمدهای گردشگری بسیار بالایی دارند.

متن و ویدئو کامل گفت‌وگوی رامین مهمانپرست با برنامه صدای دیپلمات را اینجا بخوانید و ببینید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

اینفوگرافی