بشنوید: بازماندگان از تحصیل/یک پادکست درباره بحران‌های آموزش در کشور

بشنوید: بازماندگان از تحصیل/یک پادکست درباره بحران‌های آموزش در کشور

سعید برآبادیسعید سعید برآبادیسعید
حجم فایل صوتی: ۴۹.۶۱M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۰:۵۱ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمتر از چند روز تا بازگشایی مدارس فرصت هست اما بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش بیش از یک چهارم کلاس اولی ها هنوز در مدرسه ثبت نام نکرده اند؛ گویی به جای زنگ مدارس، زنگ خطر بازماندگان از تحصیل به صدا درآمده است.

در تازه ترین پرونده صوتی این هفته به سراغ بحران بازماندگی یا ترک تحصیل دانش آموزان و دانشجویان رفته‌ایم با طرح این پرسش که شرایط اقتصادی نامساعد میلیون‌ها ایرانی و شرایط پیچیده اجتماعی و سیاسی کشور تا چه میزان توانسته محصلان و دانشجویان را از ادامه تحصیل محروم کند.

گویی نه مهرماه دیگر آن طراوت همیشگی را دارد و نه زنگ مدرسه‌ها صبح‌های پاییزی را پررونق می‌کند. زمان بازگشایی مدارس نزدیک است اما بحران‌های اجتماعی و اقتصادی، ادامه تحصیل را به یک چالش جدی بدل کرده است.

چه تعداد بازمانده از تحصیل داریم؟

در نخستین پرسش این پرونده به سراغ تعداد بازماندگان از تحصیل رفته‌ایم. عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد چه تعداد از دانش‌آموزان به دلیل فقر و پیامدهای ناشی از آسیب‌های اجتماعی از ادامه تحصیل بازمانده‌اند و این بازماندگی چه تاثیری بر آینده آنها خواهد داشت.

حداقل دستمزد کفافِ هزینه‌های آموزش را می‌دهد؟

لازم به توضیح نیست که با شرایط فعلی تورم و گرانی خصوصا در لوازم التحریر و هزینه‌های آموزشی، ادامه تحصیل برای بسیاری از دانش‌آموزان به یک رویا تبدیل شده اما والدین کارگر چطور؟ آن‌ها چگونه با دستمزدهای حداقلی، از پس مخارج تحصیل بچه‌هایشان برمی‌آیند؟ گزارش امیر داداشی، دبیر سرویس صمت تجارت‌نیوز را می‌شنوید.

دولت رئیسی با آموزش چه کرد؟

دولت رئیسی با آموزش کشور چه کرد؟ پاسخ به این سوال چندان سخت نیست اگر بدانیم او نیز به شیوه احمدی‌نژاد در راستای دولتی کردن آموزش کوشید اما از آنجا که نهاد بودجه ریزی نتوانست به دو وزارتخانه این حوزه توجه لازم را بکند، بحران‌های اقتصادی از سطوح بالای وزارتخانه‌های آموزشی کشور به مدارس و دانشگاه ها رسید. روایت سوسن یحیی‌پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت نیوز را از بررسی بودجه‌ای سیاست‌های آموزشی دولت رئیسی بشنوید.

آیا انگیزه ادامه تحصیل ایرانی‌ها کم شده است؟

لابد شما هم در میان اطرافیان خود شنیده‌اید که بعضی از خانواده‌ها عطای رفتن بچه هایشان به دانشگاه را به لقای آن بخشیده اند. اگرچه این مورد هم می‌تواند یکی از دلایل بازماندگی از تحصیل باشد اما نشانه ای بر حذف انگیزه ادامه تحصیل در برخی از ایرانی‌ها هم به شمار می‌رود. سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت نیوز در گزارش خود نگاهی داشته است به انگیزه کمرنگ ایرانی ها در ادامه تحصیل دانشگاهی.

چه عواملی ادامه تحصیل را ناممکن می‌کنند؟

در آخرین بخش از پادکست این هفته، شنونده روایت یکی از خیران مدرسه ساز از دلایل بازماندگی دانش آموزان از تحصیل خواهید بود. مهرنوش قائم مقامی از تجربیات نزدیک و بی‌واسطه خود در استان‌های محرومی چون سیستان و بلوچستان می‌گوید؛ گزارش دردآوری که نشان می‌دهد گاهی چه عوامل پیش پا افتاده‌ای می‌توانند جوامع محلی را از حق دسترسی به آموزش رایگان بی‌بهره و محروم کنند.

پرونده بحران آموزش در ایران همین جا پایان یافت اما رنج کودکان و نوجوانان از محرومیت از تحصیل پایان یافتنی نیست. اگرچه قانون اساسی به صراحت در اصل 30 دولت را موظف دانسته وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد اما فشار تورم، کسری بودجه، نبود زیرساخت‌های آموزشی لازم و توزیع غیرعادلانه آنها در سطح کشور و از همه مهمتر پایین بودن توان مالی عموم خانواده‌ها ادامه تحصیل کودکان و نوجوانان را به یک بحران عمومی بدل کرده است.

تا شروع به کار مدارس چند روزی بیشتر باقی نمانده و رفتار دولت در این روزها بیش از همه باید تشویق کننده حضور دانش آموزان در مدرسه باشد تا بتوان امیدوار بود چرخه آموزش در کشور در حرکت است و آینده‌سازان این مرز و بوم، لااقل برای درس خواندن مشکلی ندارند.

به یاد قدیم‌ها در دقیقه پایانی این پادکست شنونده یکی از آهنگ‌های خاطره‌انگیز مهرماهی هستید؛ آهنگ هم‌شاگردی سلام!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.