کد مطلب: ۳۴۵۹۶۱

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

طرح جدید مبارزه با قاچاق پوشاک چه تاثیری بر استارتاپ‌های حوزه پوشاک دارد؟

طرح جدید مبارزه با قاچاق پوشاک چه تاثیری بر استارتاپ‌های حوزه پوشاک دارد؟

با تصویب تمام قوانین و طرح‌ها باز هم نمی‌توان به طور کامل با قاچاق مبارزه کرد و این واقعیتی انکار ناپذیر است. باید با میدان دادن به متخصصین این کار بازار رقابت داخلی را داغ و مسیری برای بهتر شدن جریانات تولید پوشاک داخلی بسازند.

به گزارش تجارت‌نیوز طرح ثبت شناسه پوشاک برای مبارزه با قاچاق پوشاک از ابتدای دی ماه سال جاری به مرحله اجرا رسید و پوشاک فاقد شناسه کالا یا کد رهگیری جمع‌آوری می‌شوند. اجرایی شدن این طرح موجب شد تا این روزها شاهد پایین آمدن بسیاری از تابلو‌های برندهای معتبر پوشاک در کشور باشیم.

در این رابطه محمدجواد صدق‌آمیز، رئیس مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک با اشاره به مزیت ثبت شناسه پوشاک در ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: در این موقعیت زمانی برندهای خارجی بسیاری هستند که به شیوه غیررسمی در بازار پوشاک ایران جولان می‌دهند. ثبت شناسه پوشاک اتفاق خوبی است؛ چرا که فروختن پوشاک‌های تقلبی ظلم به مردم و مصرف‌کننده است.

وی افزود: در بازار ایران تنها سه درصد پوشاک خارجی هستند که به‌طور رسمی وارد کشور می‌شوند؛ این در حالی است که ۹۷ درصد واردات پوشاک غیررسمی است. بنابراین بستن سامانه ثبت سفارش برای محدود کردن واردات پوشاک نمی‌تواند در میزان ورود این کالاها اثرگذار باشد.

اجرایی شدن این روند برای مبارزه با قاچاق پوشاک چه تاثیری بر حوزه استارتاپ‌های فعال در حوزه مد و پوشاک خواهد داشت؟ تجارت‌نیوز در گفتگو با نیما ساعدی یکی از بنیان‌گذاران سایت بوتیک که پلتفرمی برای فروش پوشاک است و مستقیما با فروشندگان البسه در ارتباط است، این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

ساعدی با اشاره به دنیای صنعت مد و پوشاک صحبت‌هایش را شروع می‌کند: مد و پوشاک دنیای بزرگی نه تنها در ایران که کل جهان است. بالطبع خیلی‌ها در داخل ایران به فکر سودجویی از این بازار بزرگ هستند. یکی از این سوءاستفاده‌ها فروش محصولات فیک و قلابی به نام برند اصل است. بسیاری از مردم هم تخصصی در این زمینه ندارند و با خرید این کالاها با تصور اصل بودن به‌نوعی سرشان کلاه می‌رود. همین روند به‌نوعی بازار پوشاک را خراب کرده است.

ساعدی می‌گوید: کارایی این طرح را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که باعث کم شدن این دست کالاها خواهد شد و مردم به اجناس اصل با خیال راحت‌تری دست می‌یابند. اما ای کاش در این تصمیم‌گیری کمی دقیق‌‌تر می‌شدند و تصمیمات بهتری هم ضمیمه‌اش می‌کردند. مشکل اصلی صنعت پوشاک ایرانی، تامین کالای خارجی داخلی یا خارجی و قاچاق نیست! موضوع این است که نظارت کارشناسانه درستی بر برندها و اجناس ایرانی نیست و همین کمی تا قسمتی مشکل‌ساز شده است. به نظرم باید از متخصصان مد و پوشاک ایرانی و استارتاپ‌های این حوزه کمک بگیریم و سروسامانی اساسی به این صنعت بدهیم. خیلی از ایرانی‌ها هستند که در این موارد سررشته دارند اما در کشورهای خارجی مشغول فعالیتند. واقعا جای آنها در حوزه صنعت پوشاک داخلی خالی است. اجازه مانور دادن به متخصصان ایرانی می‌تواند سازوکار تازه‌ای به این صنعت تزریق کند.

ساعدی اضافه می‌کند: با تصویب تمام قوانین و طرح‌ها باز هم نمی‌توان به‌طور کامل با قاچاق مبازره کرد و این واقعیتی انکارناپذیر است. باید با میدان دادن به متخصصین این کار بازار رقابت داخلی را داغ و مسیری برای بهتر شدن جریانات تولید پوشاک داخلی بسازند. همین باعث می‌شود برندهای ایرانی خودشان را به بازار و مشتری ثابت کنند و اعتماد مردم را به دست بیاوردند. چه بسا این اتفاق بتواند مسیر جدیدی برای راه‌اندازی استارتاپ‌های نوتری بسازد.

طرح مبارزه با قاچاق پوشاک

نیما ساعدی از اثرات طرح مبارزه با قاچاق پوشاک بر استارتاپ‌ها می‌گوید.

ساعدی با اشاره به اینکه صنعت مد ایران زمانی در دنیا مطرح بوده ادامه می‌دهد: حیف است مایی که زمانی در این صنعت در دنیا با انواع پارچه ایرانی، دوخت ایرانی و… مطرح بوده‌ایم، این چنین از صنعت مد فاصله بگیریم. جالب است که امروز پارچه ایرانی که در ترکیه دوخت می‌شود، به اسم جنس ترک وارد بازار می‌شود! هم‌زمان با مبازره با قاچاق باید از برندهای ایرانی و استارتاپ‌های فعال در این حوزه به‌طور تمام‌قد حمایت کرد تا به نتایج مهمی دست پیدا کنیم.

وی ادامه می‌دهد: باید در کنار ساخت جامعه کوچکی برای این صنعت، مدیریت عملکرد داشته باشند و صدالبته در نوع طراحی‎‌ها کیفیت دوخت، برند و… خواستار سطح خاصی باشند. به نظرم با این نوع تصمیم‌گیری‌ها بیشتر زمینه اعتماد مردم را می‌سازند و به مرور کشش مردم به سمت اجناس و برندهای خارجی کم‌تر می‌شود.

ساعدی در رابطه با ارتباط تنگاتنگی که سایت آنها با این قضیه دارد اضافه می‌کند: ما پلتفرمی هستیم که از فروشنده‌ها و برندهای متفاوت حمایت می‌کنیم. فرقی به حال ما نمی‌کند؛ که اجناس ایرانی یا خارجی عرضه شود. خودمان دوست داریم روی برندهای ایرانی مانور بدهیم و برای حمایت از آنها تلاش کنیم. از طرفی نمی‌توانیم روی تک‌تک کالاهایی که فروشندگان به‌واسطه سایت ما به فروش می‌رسانند، نظارت داشته باشیم و مطمئن باشیم که قاچاق نیستتند. اما توانایی این را داریم که برای حمایت از کالاهای داخلی، با قرار دادن آنها در سایت و سوق دادن مشتری‌های سایتمان به پوشاک باکیفیت داخلی از کالاهای ایرانی حمایت کنیم.

ساعدی در انتها و در پاسخ این سوال که آیا این موضوع باعث پایین آمدن سود و فروش فروشندگان می‌شود؟ می‌گوید: بالطبع تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. اما بالاخره باید از جایی این بحران مدیریت و حل شود. شاید در این صورت ما و خیلی‌ها کمی ضرر کنیم، اما ادامه این راه و این معضل باعث آسیب بیشتری برای همه خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.