کد مطلب: ۸۱۳۳۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

کدام کشورها برق خورشیدی بیشتری می‌توانند تولید کنند؟

کدام کشورها برق خورشیدی بیشتری می‌توانند تولید کنند؟

کدام کشورها پتانسیل بالایی در زمینه انرژی خورشیدی دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با این که چین از نظر ظرفیت مبدل‌های انرژی در رتبه اول تولیدکنندگان انرژی خورشیدی در جهان قرار گرفته، اما در فهرست کشورهای دارای پتانسیل تولید برق فتوولتائیک در رتبه 150 قرار دارد.

پتانسیل برق فتوولتائیک (PV) چیست؟

برای توضیح این واقعیت که کدام یک از کشورها، ظرفیت بالقوه تولید برق خورشیدی بیشتری دارند باید با شاخص PVOUT آشنا شویم. این شاخص، پتانسیل و ظرفیت بالقوه تولید برق به شیوه خورشیدی را در سطح جهان نشان می‌دهد و به دانشمندان کمک می‌کند با در نظر گرفتن محدودیت‌های کاربری محلی و مقدار تابش خورشیدی موجود، ظرفیت‌های تولید برق سبز را استخراج کرده و براساس آن جدولی از بااستعدادترین کشورها در زمینه تولید برق خورشیدی تهیه کنند.

نقشه پتانسیل خورشیدی در مقابل تولید خورشیدی

نقشه مقایسه کشورها براساس پتانسیل خورشیدی و توان تولید انرژی خورشیدی

به بیان دیگر، شاخص PVOUT می‌تواند میزان تولید انرژی خورشیدی را در کشورهای مختلف اندازه گیری کند. اهمیت این شاخص به این خاطر است که حتی در کشورهایی که در حال حاضر اصلاً تأسیسات انرژی خورشیدی ندارند، با کمک این شاخص می‌توان ظرفیت‌های بالقوه را شناخت و براساس آن برنامه‌ریزی کرد.

پتانسیل انرژی فتوولتائیک خورشیدی جهان

پتانسیل انرژی فتوولتائیک خورشیدی جهان

همان طور که در اطلس خورشیدی جهان (تصویر بالا) دیده می‌شود، ضریب PVOUT مقدار برق قابل استحصال از تابش خورشید را بر حسب کیلووات به نمایش می‌گذارد. نگاهی دوباره به جهان با این شاخص به ما کمک می‌کند کشورهایی را به عنوان غول‌های تولید برق خورشیدی محسوب کنیم که در حال حاضر حتی یک مبدلِ خورشیدی نیز نصب نکرده‌اند.

غول‌های آفریقایی

به گزارش رویترز ، بر اساس رتبه‌بندی بانک جهانی، نامیبیا با میانگین اندازه‌گیری PVOUT در سراسر کشور 5.38 kWh/kWp/day، بالاترین ضریب بالقوه تولید برق خورشیدی را در جهان داراست.

تابش خورشید در طول سال به مدت تقریباً 10 ساعت در روز همراه با زمین‌های قابل استفاده فراوان، نامیبیا را از نظر پتانسیل انرژی خورشیدی از سایر کشورها جلوتر قرار داده تا جایی که PVOUT این نقطه از آفریقا حدودا 40 درصد بیشتر از چین، بالاترین تولیدکننده انرژی خورشیدی و رهبر فعلی این حوزه در جهان است.

مصر، بوتسوانا، مراکش و سودان نیز به لطف مجموع تشعشعات خورشیدی مشابه و در دسترس بودن زمین، در 20 PVOUT برتر جهانی قرار دارند که نشان می‌دهد در صورت ریشه‌یابی همه برنامه‌های بلندپروازانه توسعه انرژی تجدیدپذیر منطقه، کشورهای آفریقایی می‌توانند بر رتبه‌بندی تولیدات خورشیدی جهانی تسلط پیدا کنند.

مدعیان خاورمیانه

به لطف مقادیر بالای تشعشعات خورشیدی و زمین‌های پهناور قابل استفاده، چندین کشور خاورمیانه نیز علیرغم میزان یا کیفیت پایین تاسیسات خورشیدی فعلی، پتانسیل PVOUT بالایی دارند.

پتانسیل انرژی فتوولتائیک خورشیدی خاورمیانه

پتانسیل انرژی فتوولتائیک خورشیدی خاورمیانه

اردن، یمن و عمان سه کشور برتر خاورمیانه از نظر PVOUT هستند و پس از آن عربستان سعودی قرار دارد.

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زیرساخت‌های انرژی سبز در سرتاسر خاورمیانه به این معنی است که منطقه به زودی بسیاری از پتانسیل خورشیدی نهفته را درک خواهد کرد. این موضوع باید به اقتصاد منطقه کمک کند چرا که با وجود عدم قطعیت چشم‌انداز صادرات نفت‌وگاز در آن مناطق، رشد انرژی خورشیدی اهمیت والایی می‌یابد.

انرژی خورشیدی در آسیا

رتبه نسبتاً پایین چین در مقیاس PVOUT ممکن است نشان دهد که این کشور برای تولید خورشیدی برق مناسب نیست.

پتانسیل انرژی فتوولتائیک خورشیدی آسیا

پتانسیل انرژی فتوولتائیک خورشیدی آسیا

با این حال، شاخص کلی PVOUT چین به میزان 3.88 kWh/kWp/day بسیار کمتر از میانگین سایر کشورهای آسیایی، از جمله مغولستان خشک و آفتابی (4.76)، هند (4.32) و افغانستان (5.02) و… است.

انتظار می‌رود تقریباً همه کشورهای آسیایی در دهه‌های آتی به تولید انرژی خورشیدی سرعت ببخشند، اما به نظر می‌رسد چین به لطف یارانه‌های دولتی و برنامه‌هایی برای ایجاد تعادل مجدد در سیستم انرژی کشور، از نظر مقیاس مطلق، دور از سوخت‌های فسیلی باقی بماند.

رشد انرژی خورشیدی اروپا

در حالی که آلمان بزرگترین تولیدکننده فعلی خورشیدی در اروپا است، اسپانیا به لطف نور خورشید در کل سال و فضای مناسب برای تاسیسات مزرعه خورشیدی، بالاترین میزان PVOUT منطقه را دارد.

در نتیجه، اسپانیا احتمالاً ظرفیت خورشیدی نصب شده خود را که در سال 2022 تقریباً یک سوم آلمان بود، به شدت افزایش خواهد داد.

پتانسیل انرژی فتوولتائیک خورشیدی اروپا

پتانسیل انرژی فتوولتائیک خورشیدی اروپا

پرتغال و ترکیه نیز در مقایسه با آلمان در فهرست 100 PVOUT برتر قرار دارند.

انرژی خورشیدی در قاره آمریکا

در داخل قاره آمریکا، شیلی با فاصله زیاد بالاترین میزان PVOUT را دارد و به دلیل تمرکز نور خورشید و فضای مناسب برای تاسیسات در مقیاس ابزار، رتبه دوم را در سطح جهانی دارد.

بولیوی، پرو و ​​مکزیک نیز در 30 کشور برتر جهانی قرار گرفتند، در حالی که آمریکا در رده 90 قرار دارد، اما دارای پتانسیل خورشیدی مطلوب در جنوب غربی است که قابل مقایسه با سایر مناطق با امتیاز بالا در سایر نقاط است.

در مجموع، شاخص PVOUT پتانسیل گسترده انرژی خورشیدی را در همه مناطق، به ویژه در مناطقی که در حال حاضر از رهبران جهانی عقب مانده‌اند، اما دارای ترکیب مناسبی از آفتاب فراوان و فضا هستند تا به طور بالقوه به عنوان رهبران خورشیدی جدید جهانی در دهه‌های آینده ظهور کنند، نشان می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.