کد مطلب: ۸۱۴۹۵۵

آیا هوش مصنوعی کره زمین را گرم‌تر می‌کند؟

خسارات محیط زیستی هوش مصنوعی/ جی پی تی ۳، ۵۰۰ تن کربن تولید می‌کند!

خسارات محیط زیستی هوش مصنوعی/ جی پی تی 3، 500 تن کربن تولید می‌کند!

رونق استفاده از هوش مصنوعی، دانشمندان را با یک نگرانی تازه درباره تبعات محیط زیستی این فناوری مواجه کرده است. بعضی از منابع می‌گویند کربن تولید شده از انرژی مصرفی هوش مصنوعی تا 500 تن برآورد شده است. آیا هوش مصنوعی زمین را گرم‌تر خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هوش مصنوعی مولد فناوری جدید ربات‌های چت و تولیدکننده‌های تصویر است. اما چقدر هوش مصنوعی سیاره ما را که دچار تغییرات اقلیمی جدی شده، گرم‌تر خواهد کرد؟

هرچه هوش مصنوعی قوی‌تر باشد، انرژی بیشتری مصرف می‌کند. بنابراین، ظهور مدل‌های قدرتمندتر هوش مصنوعی چه معنایی برای آینده کره زمین و ردپای کربن ما بر آن دارد؟

هوش مصنوعی مولد در برابر مدل‌های قدیمی‌تر تکنولوژی می‌تواند خروجی‌های بسیار پیچیده‌تری مانند جمله، پاراگراف، تصویر یا حتی یک ویدیوی کوتاه ایجاد کند. مدت‌هاست که در برنامه‌هایی مانند بلندگوهای هوشمند برای تولید پاسخ‌های صوتی یا در تکمیل خودکار برای پیشنهاد درخواست جستجو از این فناوری استفاده می‌شود. با این حال، اخیراً توانایی ایجاد زبان شبه انسانی و عکس‌های واقعی را به دست آورده و کاربران آن به صورت لحظه‌ای در سراسر جهان رو به افزایش هستند. با این حساب، افزایش استفاده از هوش مصنوعی مولد می‌تواند به افزایش گرمای کره زمین بیانجامد؟

یک مدل هوش مصنوعی چقدر انرژی نیاز دارد؟

برآورد هزینه دقیق انرژی یک مدل هوش مصنوعی دشوار است چرا که شامل انرژی مورد استفاده برای تولید تجهیزات محاسباتی، ایجاد مدل و استفاده از مدل در تولید نتیجه است.

در سال 2019، محققان دریافتند که ایجاد یک مدل هوش مصنوعی مولد به نام BERT با 110 میلیون پارامتر انرژی، معادل یک پرواز بین قاره‌ای رفت‌وبرگشت را برای یک نفر مصرف می‌کند. تعداد پارامترها به اندازه مدل اشاره دارد و مدل‌های بزرگتر معمولاً ماهرتر هستند.

برای مثال، ایجاد GPT-3 که دارای 175 میلیارد پارامتر است، 1287 مگاوات ساعت برق مصرف کرده و 552 تن دی اکسید کربن تولید می‌کند. این ارقام محاسبه شده، معادل یک سال رانندگی با 123 وسیله نقلیه سواری بنزینی است.

این نتایج فقط مربوط به نمونه‌های آماده شده هوش مصنوعی مولد قبل از استفاده توسط کاربران است.

این معیارها تنها پیش‌بینی‌کننده میزان انتشار کربن هوش مصنوعی نیست.

مدل BLOOM با دسترسی آزاد که توسط پروژه BigScience در فرانسه توسعه داده شده، از نظر اندازه شبیه به GPT-3 است، اما دارای ردپای کربن بسیار کمتری است و تنها 433 مگاوات ساعت برق معادل 30 تن دی اکسید کربن مصرف می‌کند.

آمارها منتشر شده از سوی گوگل نشان می‌دهد که اگر اندازه هوش مصنوعی ثابت (هوش مصنوعی با ابعاد GPT-3) بماند، با استفاده از معماری و پردازنده‌های کارآمدتر و مرکز داده سبزتر، قادر خواهد بود تولید کربن خود را 100 تا 1000 برابر کاهش دهد.

به گزارش یورونیوز ، مدل‌های بزرگتر هوش مصنوعی انرژی بیشتری را در حین استقرار مصرف می‌کنند. داده‌های محدودی در مورد میزان تولید کربن از هر جستجو در دنیای هوش مصنوعی وجود دارد، اما برخی تخمین می‌زنند میزان کربن تولید شده در هر جستجوی هوش مصنوعی، چهار تا پنج برابر میزان تولید کربن از هر جستجو در جهان وب است.

همانطور که ربات‌های چت و تولیدکننده‌های تصویر محبوب‌تر می‌شوند و گوگل و مایکروسافت مدل‌های جدیدی از هوش مصنوعی را در موتورهای جستجوی خود قرار می‌دهند تعداد درخواست‌هایی که هر روز دریافت می‌کنند می‌تواند به طور تصاعدی افزایش یابد و این به معنای آن است که هوش مصنوعی پیش از همه گیر شدن باید برای کاهش میزان تولید کربن خود فکری کند.

ربات‌های هوش مصنوعی برای جستجو

طبق آخرین داده‌های موجود، ChatGPT در مارس 2023 بیش از 1.5 میلیارد بازدید داشته است. مایکروسافت ChatGPT را در موتور جستجوی خود، Bing گنجانده و در می 2023 در دسترس همه قرار داده است.

اگر چت بات‌ها به اندازه موتورهای جستجو محبوب شوند، هزینه‌های انرژی استقرار هوش مصنوعی می‌تواند افزایش یابد. اما دستیاران هوش مصنوعی بیشتر از جستجو استفاده می‌کنند؛ مانند نوشتن اسناد، حل مسائل ریاضی و ایجاد کمپین های بازاریابی.

مشکل دیگر این است که مدل‌های هوش مصنوعی باید به طور مداوم به روز شوند. به عنوان مثال، دانش و اطلاعات ChatGPT فقط تا سال 2021 آپدیت شده و بنابراین از چیزی که از آن زمان تاکنون رخ داده اطلاعی ندارد.

ردپای کربن ایجاد شده توسط ChatGPT تا کنون به صورت رسمی منتشر نشده اما احتمالاً بسیار بیشتر از GPT-3 است. اگر چت جی پی تی مجبور بود به طور منظم برای به روزرسانی دانش خود آپدیت شود، هزینه‌های انرژی آن حتی بیشتر هم خواهد شد.

البته نباید از یاد برد که استفاده از چت بات در برابر موتورهای جستجو یک مزیت هم دارد؛ کاهش و سرراست کردن مسیر دریافت اطلاعات که می‌تواند در مصرف انرژی اثرگذار باشد. در این چت بات ها به جای اینکه صفحه‌ای پر از لینک دریافت کنید، پاسخ مستقیمی دریافت می‌کنید که گویی انسانی آن را به شما می‌دهد. دستیابی سریع‌تر به اطلاعات به طور بالقوه می‌تواند افزایش مصرف انرژی را در مقایسه با موتورهای جستجو جبران کند.

IMG 20211109 113814

آینده انرژی با هوش مصنوعی

پیش‌بینی آینده دشوار است، اما مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی مولد هستند و مردم احتمالاً به طور فزاینده‌ای برای کسب اطلاعات به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

در حالی که یک مدل بزرگ هوش مصنوعی قرار نیست محیط زیست را تخریب کند، اگر هزار شرکت ربات‌های هوش مصنوعی کمی متفاوت را برای اهداف مختلف توسعه دهند که هر کدام توسط میلیون‌ها مشتری استفاده می‌شوند، مصرف انرژی می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود.

تحقیقات بیشتری برای کارآمدتر کردن هوش مصنوعی مولد مورد نیاز است. خبر خوب این است که هوش مصنوعی می‌تواند با انرژی‌های تجدیدپذیر کار کند. با رساندن محاسبات به جایی که انرژی سبز فراوان‌تر است، یا زمان‌بندی محاسبه برای زمان‌هایی از روز که انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر در دسترس است، انتشار گازهای گلخانه‌ای را می‌توان در مقایسه با استفاده از شبکه‌ای تحت سلطه سوخت‌های فسیلی 30 تا 40 درصدکاهش داد.

فشار جامعه ممکن است برای تشویق شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی برای انتشار ردپای کربن مدل‌های هوش مصنوعی خود مفید باشد، همانطور که برخی قبلاً انجام می‌دهند. در آینده، شاید مصرف کنندگان حتی بتوانند از این اطلاعات برای انتخاب یک ربات چت سبز استفاده کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.