کد مطلب: ۸۱۸۶۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

قطب شمال در آستانه نابودی است؟

قطب شمال در آستانه نابودی است؟

قطب شمال تا سال 2030 تابستان‌های بدون یخ خواهد داشت. دانشمندان می‌گویند از بین رفتن یخ‌های تابستانی دریا در منطقه، قریب الوقوع است و حتی با کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای نمی‌توان آن را متوقف کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحقیقات جدید نشان می‌دهد حتی در بهترین سناریو، قطب شمال در اواسط قرن حاضر با پدیده تابستان بدون یخ مواجه شود؛ دریای قطب شمال که همواره با تصویری از کوه‌های یخ به خاطر می‌آید اکنون در آستانه نابودی قرار گرفته است، خصوصا اگر تابستان امسال آنطور که پیش‌بینی‌ها می‌گوید شاهد افزایش دما باشیم.

هیات بین دولتی تغییرات آب‌وهوایی (IPCC) تحت حمایت سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود هشدار داد که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطوح بالا یا متوسط ​​ادامه یابد، قطب شمال تا سال 2050 شاهد ماه‌های سپتامبر بدون یخ خواهد بود. با این حال، آمارها می‌گویند که این امر حتی در سناریوی کم انتشار نیز اتفاق می‌افتد؛ به عبارت دیگر انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای منجر به سپتامبرهای بدون یخ تا سال 2030 الی 2040 خواهد شد.

دیرک نوتز، اقیانوس شناس دانشگاه هامبورگ آلمان، می‌گوید: «ما اساساً می‌گوییم که برای نجات یخ‌های تابستانی قطب شمال خیلی دیر شده است.

نوتز می‌گوید: «در حالی که IPCC پیش‌بینی می‌کرد که تابستانی بدون یخ احتمالا برای اولین بار قبل از سال 2050 اتفاق می‌افتد، مدل‌هایی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، امیدی را ایجاد می‌کند که یک مسیر کم آلایندگی می‌تواند چنین نقطه عطف تلخی را به تعویق بیندازد.»

کمترین میزان یخ در قطب شمال

به گزارش بلومبرگ ، پوشش یخ دریای قطب شمال معمولاً در سپتامبر، در پایان تابستان، کمترین میزان را دارد، قبل از اینکه دوباره در ماه‌های سردتر پاییز و زمستان رشد کند و در ماه مارس به اوج خود برسد. از دست دادن آن بازتاب جهانی دارد.

با کاهش اختلاف دما بین قطب شمال و عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر، نوسانات در جریان هوا شدیدتر می‌شود. قطب شمال گرم‌تر، ذوب یخ‌های دائمی را تسریع می‌کند و گازهای گلخانه‌ای بیشتری را در جو آزاد می‌کند و یک حلقه بازخورد خطرناک را تسریع می‌کند. یخ‌های گرینلند نیز احتمالاً سریعتر آب می‌شوند، یعنی سطح آب دریاها نیز بالاتر می‌آید.

سئونگ-کی مین، استاد علوم زیست محیطی در دانشگاه علوم پوهانگ کره جنوبی، می‌گوید: «اگر یخ های دریای قطب شمال سریعتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد ذوب شود، آنچه می‌توانیم بلافاصله انتظار داشته باشیم این است که گرمایش قطب شمال سریعتر خواهد بود.

مطالعه جدید تحقیقات قبلی را با جداسازی و تعیین کمیت تأثیر گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساز یا انسان‌زا بر ریزش یخ از سایر عوامل طبیعی که می‌توانند باعث تغییر در داده‌ها شوند، مانند فوران‌های آتشفشانی، پیشرفت می‌دهد. این آمارها نشان داد که حدود 90 درصد از ذوب یخ‌های دریای قطب شمال ناشی از عوامل انسانی است، در مقابل تنها 10 درصد توسط عوامل طبیعی اتفاق می‌افتد.

مارک سرز، مدیر مرکز ملی برف و یخ، می‌گوید: «وقتی این عوامل انسانی که اکنون قابل اندازه‌گیری است در مدل‌های آب‌وهوایی ادغام می‌شود، نسبت به عوامل دیگر، تصویر واضح‌تری از زمان ناپدید شدن یخ ارائه می‌کند. برای مثال، تلاش برای برون‌یابی از روندهای دمایی گذشته.»

وی در ادامه بیان کرد: مقدر شده است که در آینده‌ای نزدیک یخ دریا در قطب شمال را از دست بدهیم. این سوال همیشه این بوده است که چه زمانی و این سوال که چه زمانی توسط تعدادی از عوامل پیچیده شده است.

این‌ها شامل نقص در مدل‌های آب‌وهوایی موجود و مقدار زیادی از تنوع طبیعی در داده‌های آب‌وهوایی است. در طول هر سال، تغییرات در الگوهای آب‌وهوایی تقریبا غیرممکن است که بتوان پیش‌بینی کرد، در حالی که پدیده‌هایی مانند ال نینو می‌توانند باعث نوساناتی شوند که چندین سال طول می‌کشد.

نوتز می‌گوید: «دانستن اینکه از بین رفتن یخ دریا عمدتاً ناشی از فعالیت‌های انسانی است، به این معنی است که مردم می‌توانند تلاش کنند تا این ریزش را کاهش دهند.» اما با بهبود مدل‌سازی آب‌وهوا، او پیش‌بینی می‌کند که اخبار بد بیشتری در راه باشد: «من انتظار دارم که بیشتر و بیشتر از این نوع مطالعات با نگاهی به سایر بخش‌های منظومه زمین منتشر شود. ما همیشه به شما هشدار داده‌ایم. شما واکنشی نشان ندادید و اکنون برای انجام هر کاری دیگر دیر شده است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.