کد مطلب: ۸۳۴۱۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

۱۵ راهکار برای عبور از گرما/چطور شهروندان روند گرمایش زمین را متوقف می‌کنند

15 راهکار برای عبور از گرما/چطور شهروندان روند گرمایش زمین را متوقف می‌کنند

در این تابستان داغ چطور می‌توانیم به کاهش دمای هوا کمک کنیم؟ محققان در گزارشی 15 راهکار شهروندی برای مقابله با تغییرات اقلیمی منجر به گرمایش زمین معرفی کرده‌اند؛ راهکارهایی که به سادگی قابل اجرا هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تغییرات اقلیمی در میان کشورهای خاورمیانه و به ویژه ایران بحرانی شده است. در میان کشورهای خاورمیانه، ایران در دهه‌های آینده با افزایش میانگین دمای 2.6 درجه سانتی‌گرادی و کاهش 35 درصدی بارندگی مواجه خواهد شد. ایران با انتشار نزدیک به 616741 میلیون تن دی اکسید کربن(مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران)، اولین کشور مسئول تغییرات اقلیمی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. سهم بالای ایران در انتشار گازهای گلخانه‌ای به تولید قابل توجه نفت، گاز و شهرنشینی سریع بستگی دارد.

در دنیای دور از اجتماع امروز، ما احساس می‌کنیم که سبک زندگی و زمین ما به شکلی غیرقابل تصور در حال تبدیل شدن به بحران است، اما واقعیت این است که زمین آینده بسیار بحرانی‌تر از اکنون خواهد داشت و دلیل آن تغییرات آب و هوایی است. تغییر اقلیم وضعیت خطرناکی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد. تغییرات اقلیمی چیست؟ و چگونه بر جهان ما تأثیر می گذارد؟ به گفته محققان، افزایش دمایی که امروز و در این تابستان شاهد آن هستیم، یکی از نتایج مستقیم تغییرات اقلیمی است اما ما به عنوان شهروندان چگونه می‌توانیم مقابل گرمایش زمین بایستیم و کره زمین را اندکی خنک کنیم؟ برخلاف تصورِ «یک دست صدا ندارد»، دانشمندان در گزارشی که سایت helloleads منتشر کرده است 15 راهکار ساده برای خنک شدن زمین معرفی کرده‌اند که هر فرد به تنهایی می‌تواند آن را انجام دهد. اهمیت این گزارش در این واقعیت است که راهکارهای پیشنهاد شده قابل اجرا حتی در ایران کنونی نیز هستند.

روند افزایش دما در دو قرن اخیر

روند افزایش دما در دو قرن اخیر

1. انرژی خورشیدی

خورشید منبع جهانی و رایگان انرژی هر روز مقدار زیادی انرژی به شما می‌دهد، بنابراین بیایید استفاده از نیروی خورشید را شروع کنیم. از آنجایی که محققان فناوری مختلفی برای خورشیدی کردن هر محصولی که استفاده می‌کنیم پیدا کرده‌اند، بیایید واحدهای خورشیدی را در همه جا و برای همه چیز در خانه، دفتر و وسایل نقلیه خود اجرا کنیم. بزرگترین مزیت مصرف انرژی خورشیدی این است که استفاده از منابع انرژی مرتبط با کربن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

2. استفاده از بخاری و کولر را کاهش دهید

گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع نقش مهمی در گرمایش جهانی دارند. این سیستم‌ها مقدار زیادی کلروفلوئورو کربن (CFC) برای تخریب لایه ازن زمین تولید می‌کنند. به عنوان اولین قدم برای غلبه بر این مشکل، به جای نگهداری غذا در یخچال، غذاها را در اسرع وقت مصرف کنید. ساختمان‌هایی با دریچه هوای طبیعی، سقف‌های خنک کننده و تهویه طبیعی بسازید تا سالم بمانید و زمین را نجات دهید. اگر استفاده از تهویه و یخچال تبدیل به اجبار شده است، سعی کنید فقط در صورت نیاز آن را روشن کنید و به درستی از آن نگهداری کنید. همچنین، هر ماه سیستم های تهویه را تمیز کنید.

3. بازیافت را جدی بگیرید

بازیافت را به یک عادت تبدیل کنید تا هدر رفت را کاهش دهید. در زندگی روزمره ما، اتلاف انرژی و ماده، تأثیر زیادی بر گرمایش جهانی دارد. زمین، هوا و آب را آلوده می‌کند. بیشتر ضایعات توسط وسایل الکترونیک و پارچه ایجاد می‌شود. بازیافت وسایل الکترونیکی و پارچه بسیار آسان است. می‌توانید لوازم الکترونیکی تعمیر شده را به تولیدکنندگان مربوطه بازگردانید و به آن‌ها کمک کنید تا برخی از لوازم الکترونیکی جدید را تولید کنند یا با ایجاد محصولات جدید از زباله‌های الکترونیکی به یک مخترع تبدیل شوند. لباس ها چیزهای نابود شدنی نیستند، اگر لباس‌ها اندازه ما نیستند، سعی کنید آن را به فرد مناسب بدهید. لباس‌ها را به آرامی برای ماندگاری طولانی بشویید و کمتر از مواد شوینده استفاده کنید. فقط زمانی لباس نو بخرید که لباس قدیمی پاره شود.

4. مدیریت آب

کمبود آب عامل نهایی گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی است. هدر دادن هر قطره آب ارزش زیادی دارد. اگرچه صنایع نقش بزرگی در هدر رفت آب ایفا می‌کنند، اما اتلاف مسکونی نیز سهم قابل توجهی دارد. در خانه، برای استفاده روزانه، از مقدار زیادی آب برای شستن لباس، ظروف و وسایل نقلیه استفاده می‌کنیم. ما می‌توانیم روی کاهش استفاده در این فعالیت‌های روزانه تمرکز کنیم. برای شستشوی پارچه، از شوینده‌هایی استفاده کنید که آب کمتری مصرف می‌کنند و آب را برای استفاده بعدی بازیافت کنید. پس از شستشوی ظروف، می‌توانید آب را به گیاهان و باغ هدایت کنید، زیرا مصرف آب برای باغبانی را نیز کاهش می‌دهد. بسیاری از محصولات جدید را می‌توان برای تمیز کردن خودرو به کار برد، مانند جاروبرقی‌ها و سمپاش‌ها که با کاهش مصرف آب کمک زیادی می‌کنند.

5. به جای استفاده از خشک کن‌ها، خشک کنید

اگرچه پیشرفت‌های فناوری به ما در فعالیت‌های زندگی روزمره کمک می‌کنند، اما تجهیزاتی مانند خشک‌کن‌های پارچه مقدار زیادی دی اکسید کربن را در جو منتشر می‌کنند که برای محیط زیست خوب نیست. می‌توانیم به عادت‌های خوب قدیمی یعنی آویزان کردن لباس‌های شسته شده در حیاط خلوت برگردیم و اجازه دهیم در هوای طبیعی خشک شوند.

6. یک جنگل کوچک ایجاد کنید

با جمع‌آوری همسایگان و مردم شهر و کاشت نهال به صورت فاصله دار، باغی ایجاد کنید. این کار، یک فضای جدید و همچنین از نظر سایه و هوای تازه، فضای مفیدتری در اختیار هم‌محله‌ای‌ها قرار می‌دهد. اگرچه به نظر یک فعالیت خسته‌کننده و وقت‌گیر است، اما یک ابتکار کوچک برای جنگل‌کاری است. بیایید سعی کنیم شهرمان را سبز کنیم.

7. محصولات غیرچوبی را ترجیح دهید

حجم عظیمی از درختان برای اثاثیه منزل، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی قطع می‌شوند. چیزهایی که از چوب ساخته شده‌اند، جلوه‌ای کلاسیک و یکپارچه به ما می‌دهند. اما یک صندلی تک چوبی توسط یک درخت 15 ساله ساخته می‌شود. وقتی مقدار چوب استفاده شده در یک خانه را محاسبه می‌کنید، معادل بیش از صدها درخت خواهد بود.

8. محاسبه میزان انتشار کربن

این یک گام ساده برای کمک به حمایت ما از روند کاهش تغییرات آب و هوایی است. شما می‌توانید از دستگاه‌های کربن‌خوان برای محاسبه انتشار کربن روزانه از دستگاه های خانگی و وسایل نقلیه خود استفاده کنید. رعایت این امر و تنظیم آن به عنوان یک فعالیت روزانه به شما کمک می‌کند تا هدف خود را برای کاهش انتشار روز به روز کربن تعیین کنید.

میزان انتشار جهانی دی اکسید کربن

میزان انتشار جهانی دی اکسید کربن

9. کاهش پسماند مواد غذایی

تهیه غذا مقدار معینی آب مصرف می‌کند. وقتی غذا به زباله تبدیل می‌شود، آب مصرف شده نیز بی‌فایده می‌شود. ضایعات مواد غذایی یک گاز گلخانه‌ای به نام متان منتشر می‌کند که برای جو بسیار مضر است. پس بهترین کار این است که غذا را به مقدار لازم آماده کنیم و غذا درست نکنیم تا به سطل زباله بریزیم.

10. دوستدار محیط‌زیست شوید

برای برآوردن نیازهای خود کشاورزی را شروع کنید. کشاورزی فضا را شاداب و سرسبز می‌کند اگرچه عملاً کشاورزی چندان ساده و آسان نیست، اما به جای کشاورزی روی زمین، کشاورزی عمودی یا کشاورزی پله‌ای را امتحان کنید. این روش به شما کمک می‌کند کشاورزی را در خانه خود شروع کنید و به یک مشارکت کننده دوستدار محیط زیست در این زمین تبدیل شوید.

11. مدرن‌کردن حمل‌ونقل

ما نگران رسیدن به یک مکان خاص در یک زمان برنامه‌ریزی شده هستیم، اما حجم وسایل نقلیه مورد استفاده، گرمایش جهانی را به اوج خود می‌رساند. خودروها مقام اول را در انتشار کربن دارند. راه‌های زیادی برای کاهش انتشار کربن از وسایل نقلیه وجود دارد.

  • برای طی کردن مسافت‌های کوتاه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید.
  • از حمل‌ونقل عمومی برای سفرهای طولانی استفاده کنید.
  • کاهش‌دهنده‌های کربن (کاتالیزورها) را در هر وسیله نقلیه تعمیر کنید.

12. مراقب سلامت خودروی خود باشید

یک وسیله‌نقلیه در شرایط بد، منجر به انتشار بالای کربن می‌شود. سعی کنید با برنامه‌ریزی برای خدمات خودروی خود از سوخت تمیز استفاده کنید و وسیله نقلیه را در وضعیت خوبی نگه دارید.

13. استفاده از پلاستیک را کاهش دهید

یکی از بزرگترین دشمنان محیط‌زیست، پلاستیک است. استفاده از پلاستیک باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود. امروزه استفاده از پلاستیک بسیار افزایش یافته و بازیافت آن نیز روند کاهشی یافته است. بنابراین، بیایید سبز شویم و از کیسه‌های پارچه‌ای یا چند کیسه قابل تجزیه و بازیافت برای خرید و استفاده روزانه خود استفاده کنیم.

14. وسیله نقلیه الکتریکی

اولین و مهمترین دلیل تغییر آب و هوا، تعداد بالای وسایل نقلیه با سوخت فسیلی است. دلیل اصلی تغییرات آب و هوایی، فرسودگی کربن است. خودروها سهم عمده‌ای در فرسودگی کربن دارند. بنابراین، تبدیل به خودروهای الکتریکی با کاهش سطح کربن در جو به ما کمک زیادی می‌کند.

15. درخت بکارید

این یک اقدام اجباری اما بسیار ساده برای حل مشکل است. جمعیت انسان در جهان حدود 8 میلیارد است و فکر کنید اگر حداقل 5 میلیارد انسان هر کدام یک درخت بکارند، چه تحول بزرگی در زمین ایجاد می‌شود. پس باید هر سال با کاشت یک درخت کمک کنیم و محیط را سبز کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مصرف روز افزون سوخت و سایر انرژیها که در نهایت به گرما تبدیل میشوند، صرفنظر از اتش سوزی عمدی جنگلها و چاههای نفت در سراسر جهان و وارد کردن گاز متان توسط بدخواهان بشریت و گرم کردن کره زمین باهدف ایجاد تحولات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، متان در کوتاه مدت موجب اثر گلخانه ای میشود اما در چرخه سوخت یا توسط ازون نابود میشود و کربن دی اکسید هم عمدتا در اب دریا حل شده و یا در فتوسنتز مصرف میشود اما بخار اب دریاها بواسطه گرم شدن زمین اثر گلخانه ای طولانی و مخرب دارد و با ازبین رفتن یخچالهای قطبی، بازتابش نورخورشید از بین رفته و مشکل حادتر میشود. جمعیت رو به انفجار و شیوه تفکر مسموم عده ای عامل نابودی طبیعت است. کاهش بارندگی و فروپاشی اقتصاد مولد جهانی اینده بسیار تاریک فرا روی بشریت خواهد گذاشت که همگی از اثار حاکمیت انقلاب ایران بر جهان است.