کد مطلب: ۸۳۶۰۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

کشف بزرگترین معدن فسفر جهان در نروژ/اروپا از روسیه بی‌نیاز می‌شود؟

کشف بزرگترین معدن فسفر جهان در نروژ/اروپا از روسیه بی‌نیاز می‌شود؟

کشف یک معدن عظیم فسفر در نروژ می‌تواند معادلات بازار این ماده معدنی را تغییر دهد و این امید در دل شرکت‌های تولیدکننده انواع پنل‌های خورشیدی، باتری خودروها و کودهای کشاورزی به وجود آمده که بحران این ماده اولیه رو به پایان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد کشف یک معدن جدید در اسکاندیناوی، نگرانی خودروسازان از کمبود فسفر را برای دهه‌های آینده کاهش دهد. ذخایر عظیم فسفات کشف شده در جنوب غربی نروژ می‌تواند به اندازه کافی برای تامین وسایل نقلیه الکتریکی، پنل‌های خورشیدی و کود تا 100 سال قابل استحصال باشد. این معدن ارزشمند در سال 2018 توسط Norge Mining کشف شد اما به تازگی افشا شده که در آن 70 میلیارد تن از این ماده گران‌بها و پرکاربرد کشف شده است. فسفات سرشار از فسفر است که جزء کلیدی بسیاری از فناوری‌های سبز بوده و در صنعت تولید کود جایگاه مهمی دارد. این کشف در زمان حیاتی صورت می‌گیرد که اروپا با مشکلات عرضه فسفر مواجه بوده است.

هشدار کمبود فسفات توسط اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز ، در سال 2012، لاهه، گزارشی درباره کمبود فسفات در آینده منتشر کرد. روسیه بزرگترین ذخیره این ترکیب شیمیایی را کنترل می‌کند، اما تهیه آن از زمان جنگ اوکراین محدود شده است.

مراکش، چین، ایران و سوریه نیز دارای ذخایر بزرگی از این مواد هستند، اما جنگ هنوز هم تاثیر خود را داشته است به طوری که افزایش هزینه‌های کود را می‌توان یکی از اثرات جنگ اوکراین نامید.

در اوایل سال جاری، دانشمندان در مورد فسفوگدون هشدار دادند. پروفسور فیل هایگارث از دانشگاه لنکستر می‌گوید: «ما باید در نحوه استفاده از فسفر بسیار باهوش تر باشیم. اگر این کار را نکنیم، با یک فاجعه روبرو خواهیم شد.» در ادامه پروفسور پنی جانز، پروفسور دانشگاه بریستول،می‌گوید: «هیچ زندگی بدون فسفر روی زمین وجود ندارد».

کود فسفات برای تضمین تولید جهانی غذا ضروری است اما شیرابه‌های آن که توسط سطحی از شکوفه های جلبکی احاطه می‌شود می‌تواند حیات ذخایر ماهی جهان را تهدید کند و از سوی دیگر، چون در تولید گاز متان نقش دارد، بر فرآیند آلودگی هوا و گرمایش زمین اثر مستقیم دارد.

رفع بحران در نروژ

Norge Mining تایید کرد که این ذخایر جدید کشف شده فسفر در اسکاندیناوی از نظر تئوری می‌تواند تقاضای جهانی برای باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی را تا 100 سال تامین کند. پس از کشف این معدن، یان کریستین وستره، وزیر تجارت و صنعت نروژ، اعلام کرد: «نروژ موظف است، پایدارترین صنعت معدنی جهان را توسعه دهد. اقتصاد جهانی سالانه 45 میلیون تن فسفر دریافت می‌کند.»

پس از استخراج، سنگ معدن می‌تواند به اسید فسفریک تبدیل شود و طیف وسیعی از مصارف از جمله باتری های لیتیوم-آهن-فسفات و خوراک دام را تامین کند.

کشفی که جهان را تکان می‌دهد

مایکل وورمسر، بنیانگذار و معاون مدیر اجرایی Norge Mining، می‌گوید: «وقتی معدنی به این بزرگی در اروپا پیدا می‌کنید، که از همه منابع دیگری که ما می‌شناسیم بزرگ‌تر است، یک خبر مهم برای جهان به شمار می‌رود. ما معتقدیم فسفری که می‌توانیم تولید کنیم برای غرب مهم است.این فسفر استقلال را فراهم می‌کند.»

با این حال، پالایش فسفر از نظر تاریخی هموارد با انتشار قابل توجه کربن فشرده همراه بوده و به همین دلیل است که در سال های اخیر تولید کمی در اروپا وجود داشته است.

Norge Mining قصد دارد از جذب و ذخیره کربن برای جبران اثرات زیست محیطی تولید فسفر استفاده کند، اگرچه کارایی این فناوری‌ها اغلب زیر سوال می‌رود.

این فقط فسفات نیست که در این سایت کشف شد. ذخایر بزرگی از مواد خام حیاتی تیتانیوم که عموما در ساخت هواپیما استفاده می‌شود و وانادیوم که برای تقویت فولاد استفاده می شود، نیز در این معدن نروژی وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.