کد مطلب: ۸۳۷۳۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

اروپا تا سال ۲۰۵۰ سوخت فسیلی را حذف می‌کند؟/هدف کنفرانس COP۲۸ چیست؟

اروپا تا سال 2050 سوخت فسیلی را حذف می‌کند؟/هدف کنفرانس COP28 چیست؟

کمتر از 4 ماه دیگر کنفرانس COP28 در دبی برگزار خواهد شد. اتحادیه اروپا در این کنفرانس برای حذف سوخت‌های فسیلی تا سال 2050 تلاش می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیست و هشتمین جلسه کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد COP28 قرار است از 30 نوامبر تا 12 دسامبر 2023 در دبی پایتخت امارات متحده عربی برگزار شود. این کنفرانس به بررسی پیشرفت کشورهای جهان در اجرای توافقنامه پاریس می‌پردازد و در مورد چگونگی تسریع اقدامات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تغییرات آب و هوایی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

در COP28 چه خبر خواهد بود؟

این کنفرانس همچنین فرصتی به کشورهای جهان برای نشان دادن تعهد خود به اقدامات آب‌وهوایی است. انتظار می‌رود که COP28 کنفرانسی پر جنب و جوش و بحث برانگیز باشد که کشورهای جهان در مورد چگونگی رسیدگی به چالش تغییرات آب‌وهوایی به توافق برسند.

موضوعات کلیدی که در کنفرانس COP28 مورد بحث قرار خواهد گرفت به شرح زیر است:

1. پیگیری توافقنامه پاریس: کشورهای جهان در مورد پیشرفت خود در اجرای توافقنامه پاریس و چگونگی تسریع اقدامات برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در COP28 بحث خواهند کرد.
2. انعطاف‌پذیری: راه‌هایی برای کمک به کشورهای فقیرتر در جهت مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی
3. منابع مالی: چگونگی تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اقدامات آب و هوایی
4. فناوری: راه‌های توسعه و استفاده از فناوری‌های جدید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای
5. آموزش و آگاهی: راه‌های افزایش آگاهی در مورد تغییرات آب و هوایی و آموزش مردم در مورد چگونگی مقابله با اثرات آن.

تلاش برای حذف زغال سنگ از چرخه انرژی جهان

کنفرانس COP28 یک کنفرانس مهم است و انتظار می‌رود که تأثیر قابل توجهی بر تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی داشته باشد.

هرگونه تعهد برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی باید شامل پایان دادن به انرژی زغال سنگ باشد. اتحادیه اروپا از دولت‌ها می‌خواهد که بیشتر متعهد به انرژی‌های تجدیدپذیر، بهبود بهره‌وری انرژی و کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی برای همیشه باشند.

فرانس تیمرمن رئیس بخش اقلیم این کنفرانس می‌گوید: «اتحادیه اروپا با یک تعهد جهانی برای حذف تدریجی استفاده از سوخت‌های فسیلی تا قبل از سال 2050 در کنفرانس COP28 فشار می‌آورد.»

به گزارش یورونیوز ، در نشست وزرای محیط زیست و انرژی در اسپان، فرانس تیمرمن ابراز امیدواری کرده است که کشورها را وادار به امضای سه بخش مرتبط با یکدیگر از این تعهد کند. این سه بخش کدام موارد است؟

اولین بخش این توافق، به انرژی‌های تجدیدپذیر جدید تعلق دارد. باید اعضای شرکت‌کننده به توافق برسند که موارد مورد نیاز استقرار سالانه این انرژی‌ها ، از سال 2023 تا سال 2030 سه برابر شود.

ثانیاً، جهان باید سرعت بهبود بهره‌وری انرژی را نسبت به دهه گذشته دو برابر کند.

تعهد نهایی از جهان می‌خواهد که سوخت‌های فسیلی بی‌وقفه را تا قبل از سال 2050 حذف کند.

تیمرمن در ادامه توضیح داد که این به معنای حذف گازهای گلخانه‌ای از بخش نفت‌وگاز و محصولات فروخته شده توسط شرکت‌های نفت‌وگاز است. همچنین این اقدام مستلزم پایان دادن به استفاده از زغال سنگ است.

معاون کمیسیون اروپا

فرانس تیمرمن معاون کمیسیون اروپا در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحدCOP26

کنفرانس 28 COP باید یک «تغییر روش» برای آب‌وهوا باشد

وزرای محیط زیست و انرژی اتحادیه اروپا این هفته در وایادولید اسپانیا برای یک نشست غیررسمی آب‌وهوایی گرد هم آمده‌اند. این نشست پیش از COP28 که اواخر سال جاری در دبی برگزار می‌شود، برگزار شده است. همچنین سلطان الجابر، رئیس جنجال برانگیز کنفرانس آب‌وهوای سازمان ملل، در این مراسم حضور دارد.

تیمرمن می‌گوید: «COP28 باید یک (تغییر روش) برای اقدامات اقلیمی باشد. ما باید این کار را انجام دهیم زیرا زمان در حال اتمام است. ما همچنین باید برای رسیدن به یک نتیجه قوی در مورد جاه طلبی کاهش فشار بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به درستی بگوییم که محدودیت دمای 1.5 درجه را زنده نگه داریم.»

در اجلاس سران در ماه نوامبر، تعریف دقیق معنا و نقش فناوری CCS در حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی احتمالاً در دستور کار قرار خواهد گرفت. اما تعهد برای سرعت بخشیدن به نصب انرژی‌های تجدیدپذیر باید با مقاومت کمتری روبرو شود.

حذف سوخت‌فسیلی تا سال 2050

اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال 2050 سوخت فسیلی را حذف کند. این یک هدف جاه طلبانه است، اما اتحادیه اروپا به این باور رسیده است که ضروری است تا با تغییرات آب و هوایی مقابله کند. اروپا برای رسیدن به این هدف، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در منابع انرژی تجدیدپذیر انجام خواهد داد. همچنین قصد دارد بهره‌وری انرژی را افزایش دهد و مصرف انرژی را کاهش دهد.

حذف سوخت فسیلی چالش های زیادی خواهد داشت، اما اتحادیه اروپا به این باور رسیده است که این هدف ارزش تلاش را دارد و معتقد است که حذف سوخت فسیلی برای اقتصاد اروپا سودمند خواهد بود و به ایجاد مشاغل جدید و پایدار کمک خواهد کرد.

اتحادیه اروپا همچنین معتقد است که حذف سوخت فسیلی برای سلامت مردم اروپا سودمند خواهد بود. سوخت های فسیلی یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا هستند و حذف آن‌ها به بهبود کیفیت هوا و کاهش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا کمک خواهد کرد.

مزایای حذف سوخت‌فسیلی

  1. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کمک به مقابله با تغییرات آب و هوایی
  2. بهبود کیفیت هوا و کاهش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا
  3. ایجاد مشاغل جدید و پایدار
  4. کاهش وابستگی به واردات سوخت
  5. افزایش امنیت انرژی

اتحادیه اروپا با حذف سوخت فسیلی، گامی مهم در جهت آینده‌ای پایدار خواهد برداشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.