خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۶۴۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

گرمای هوا، ایران را به تعطیلی کشاند؟/کدام کشورها با گرمای شدید هوا تعطیل می‌شوند؟

گرمای هوا، ایران را به تعطیلی کشاند؟/کدام کشورها با گرمای شدید هوا تعطیل می‌شوند؟

ایران دو روز کاری خود را به دلیل گرمای بی‌سابقه هوا تعطیل کرده است. آیا در دنیا قوانینی برای کار در شرایط بحرانی گرما وجود دارد؟ تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای جاری، هیات دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور موافقت کرد اما ماجرای تعطیلی به دلیل گرمای هوا چیست و آیا در کشورهای دیگر، گرمای بی‌سابقه هوا می‌تواند کشور را به تعطیلی بکشاند؟

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه روهمپتون در لندن منتشر شده، بدن انسان دارای دمای بحرانی بالایی است که می‌تواند بین 40 تا 50 درجه سانتی‌گراد را با خیال راحت تحمل کند. پس از رسیدن به این دما، بدن ما استرس گرمایی را تجربه می‌کند؛ وضعیتی که باعث گیجی، حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و غش می‌شود. بنابراین باید این سوال را پرسید که دمای چند درجه می‌تواند دلیلی بر تعطیلی باشد؟

کارشناسان چگونه حد دمای بدن را پیدا کردند؟

پروفسور لوئیس هالسی، محقق حوزه سلامت در دانشگاه روهمپتون لندن، درباره آزمایشی که در سال 2021 روی چهار مرد و سه زن انجام شد، می‌گوید: «آنچه ما ثبت می‌کردیم افزایش سرعت متابولیسم همزمان با افزایش دمای محیط بود. بنابراین این سوال مطرح شد که سوخت‌وساز بدن انسان برای ادامه کار چقدر انرژی مصرف می‌کند؟»

هالسی و همکارانش دریافتند که وقتی بیرون هوا گرم است، اتفاقی که می‌افتد این است که میزان متابولیسم ما افزایش می‌یابد که به نوبه خود دمای بدن را افزایش می‌دهد. واکنش افراد به گرما می‌تواند بسته به سن، جنس و شرایط پزشکی موجود به طور قابل توجهی متفاوت باشد. میزان متابولیسم برخی افراد در 40 درجه افزایش نمی‌یابد، اما در 50 درجه افزایش می‌یابد.

قانون تعطیلی برای گرما

کارفرمایان موظف به مراقبت از کارگران خود هستند. اما مقررات مربوط به دمای بالا مبهم است. به نظر می‌رسد قوانین در کشورهای اروپایی با آن میزان که با سرمای هوا مطابقت دارد با گرمای تابستان‌ها مطابقت نیست. به عبارت بهتر، قوانینی برای تعطیلی کشور در گرمای شدید وجود ندارد.

اروپای جنوبی در حال آماده شدن برای رکوردشکنی‌های دما در این هفته است؛ موج گرما کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا و یونان را فرا گرفته است.

از آنجایی که انتظار می‌رود دما این هفته در اسپانیا به 45 درجه سانتی‌گراد برسد و حداقل 10 شهر در ایتالیا در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند، این موضوع که چه زمانی برای کار کردن «خیلی گرم» است دوباره مطرح شده است.

تابستان گذشته، در حالی که بریتانیا با اولین هشدار گرمای شدید خود مواجه شد، اتحادیه کارگران بریتانیا خواستار تصویب قانون (too hot to work) در اسرع وقت شد تا از کارگران در برابر اجبار به کار در شرایط دمایی سوزان و خطرناکِ ناسالم محافظت شود.

هیچ قانونی برای تعیین حداکثر دمای مجاز در محل کار وجود ندارد؟!

به نقل از یورونیوز ، علیرغم فراخوان سال گذشته اتحادیه کارگران بریتانیا برای اقدام در خصوص تعطیلی مشاغل در دمای بالا، هنوز هیچ مقرراتی در بریتانیا وجود ندارد که تعیین کند قبل از اینکه یک کارگر به طور موجه بخواهد به خانه فرستاده شود، چقدر محیط کار باید گرم باشد.

دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشت مستلزم این است که محل کار راحت باشد، اما فقط سرمای بیش از حد است که در قوانین به عنوان دلیلی برای تعطیلی کار ذکر شده؛ قانونی که بیان می‌کند دما نباید در محیط اداری از 16 درجه سانتی‌گراد، (یا اگر کار از نظر فیزیکی سخت است) از 13 درجه پایین‌تر بیاید. همان طور که در این قانون دیدید، هیچ اشاره‌ای به حد بالای دما نشده، که احتمالاً چند دهه پیش ضروری تلقی نمی‌شد، اما اکنون یک مسئله بسیار مهم است.

با کمال تعجب، کشورهایی که بیشتر به دماهای بالا عادت کرده‌اند، با وجود خطری که گرمای شدید برای رفاه ما ایجاد می‌کند، آمادگی چندانی ندارند و قوانین هنوز در این زمینه بازدارنده نیست. در سطح اتحادیه اروپا، هیچ قانون مشترکی برای تعیین حداکثر دمای مجاز در محل کار وجود ندارد. اما برخی از کشورها قوانین خود را اجرا کرده‌اند.

آتش سوزی در اثر گرما

فرانسه

در فرانسه، قانون کار حداکثر دمای محل کار را تعیین نمی‌کند، اما کارفرمایان را ملزم می‌کند تا مطمئن شوند که کارگرانشان قادر به انجام کار در شرایط ایمن هستند. این قانون می‌تواند شامل محافظت آن‌ها از خطرات ناشی از گرمای شدید باشد.

بر اساس ماده‌ای از این آیین نامه، کارفرمایان در بخش ساخت‌وساز باید حداقل 3 لیتر آب در روز برای کارگران خود فراهم کنند که می‌تواند در روزهای گرم به عنوان یک کمک کلیدی در نظر گرفته شود. ماده دیگری به کارگران این امکان را می‌دهد که در صورت ترس از خطر فوری برای زندگی خود، کار خود را قطع کنند. اما اینکه آیا این شامل موج گرما می‌شود یا خیر، قابل تفسیر است و به صراحت توسط قانون تعریف نشده است.

ایتالیا

قانون کار ایتالیا حداکثر دمای مجاز در محل کار را تعریف نمی‌کند، اما مانند فرانسه، کارفرمایان را ملزم می‌کند که مطمئن شوند کارگرانشان می‌توانند کار خود را با خیال راحت انجام دهند. بر اساس تصمیم دادگاه عالی کشور در سال 2015، کارگران حق دارند فعالیت خود را بدون از دست دادن درآمد یا اخراج قطع کنند، اگر کارفرمای آن‌ها شرایط کار ایمن را تضمین نکند یا آن‌ها را مجبور به کار در دمای ممنوع کند.

در سال 2015، دادگاه در یک مورد مربوط به دمای بسیار سرد رای داد. اما دلیلی وجود ندارد که دستورالعملی مشابه در مورد دمای بسیار گرم اعمال نشود.

پرتغال

در پرتغال، دمای محل کار به طور قانونی باید بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد باشد، اگرچه در شرایط خاص می‌تواند حداکثر به 25 درجه سانتیگراد برسد. نکته مهم این است که رطوبت محیط کار نیز باید تحت کنترل باشد و باید بین 50 تا 70 درصد باشد. این قانون که دهه‌ها در پرتغال اجرا می‌شود، وظیفه کارفرمایان را برای تضمین سلامت و ایمنی کارگران به رسمیت می‌شناسد، اما به کارمندان اجازه نمی‌دهد وقتی محل کارشان خیلی گرم است دست از کار بکشند.

آلمان

مانند بسیاری از کشورهای اروپای غربی، در آلمان نیز دما در سال‌های اخیر شروع به افزایش کرده است. در این کشور حداکثر دمایی که محیط کار باید به آن برسد، 26 درجه سانتیگراد در شرایط عادی تعریف شده، اما این محدودیتی در قانون نیست. اگر دما از 26 درجه سانتیگراد فراتر رفت، کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که کارگران به طور ایمن به فعالیت خود ادامه می دهند، از جمله تامین آب آشامیدنی. بر اساس قانون زمانی که دماسنج به 30 درجه سانتیگراد رسید، کارفرما موظف به این است که اجازه استراحت بدهد.

هنگامی که دمای محیط کار به بیش از 35 درجه سانتیگراد برسد، برای کار نامناسب در نظر گرفته می‌شود مگر اینکه اقدامات بیشتری انجام شود. این بدان معنا نیست که کارگران اجازه دارند به خانه بروند. بلکه کارفرمایان باید مطمئن شوند که اتاق را خنک کنند.

کارگران چقدر در برابر گرما محافظت می‌شوند؟

نگاهی به قوانین حوزه سلامت کار در دنیا نشان می‌دهد که متأسفانه تاکنون آن قدر که هوای سرد، عاملی برای تعطیلی کار کارگران در نظر گرفته شده، هوای گرم چندان مورد توجه قرار نگرفته و این با توجه به وضعیت رو به گرمایش کره زمین یک زنگ خطر جدی است.

مسلماً دستورالعمل‌های ملی کارفرمایان را موظف کرده که نسبت به کارکنان خود مراقبت کنند و حتی برخی از آن‌ها به کارگران اجازه می‌دهند در صورت افزایش دمای خطرناک، فعالیت خود را قطع کنند اما این موضوع به شکل نهادینه‌تری باید پیگیری و قانون گذاری شود. در ایران، فردا و پس فردا به علت گرمای هوا تعطیل است، این اقدام را می‌توان فرصت مغتنمی برای اتحادیه‌ها و اصناف دانست که نسبت به قانون‌گذاری در حوزه تعطیلی کار در مواقع گرما فشار بیشتری بر مجلس و دولت وارد کنند آن چنان که اتحادیه‌های کارگری در سراسر دنیا تلاش می‌کنند تا دولت‌ها را وادار کنند، حداکثر دمای محیط کار را به رسمیت بشناسند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.