کد مطلب: ۸۴۸۴۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

انرژی خورشیدی؛ برگ برنده چین در جنگ اقتصادی با آمریکا

انرژی خورشیدی؛ برگ برنده چین در جنگ اقتصادی با آمریکا

در جنگ میان چین و آمریکا، انرژی حرف اول را می‌زند. صنعت انرژی خورشیدی در چین برای مراقبت از جایگاه اولی خود چه برگ برنده‌هایی در مقابل آمریکا دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده پنل‌های خورشیدی در جهان است، با این حال، این کشور هنوز در بخش انرژی خورشیدی خود با چالش‌هایی مواجه است.

یکی از بزرگترین چالش ها این است که چین به شدت به واردات مواد اولیه مانند سیلیکون و مس وابسته است. این به این معنی است که چین در معرض نوسانات قیمت در بازار جهانی مواد اولیه است. چالش دیگر این است که صنعت انرژی خورشیدی چین بسیار رقابتی است. این موضوع منجر به قیمت‌های پایین پنل‌های خورشیدی شده، اما از سوی دیگر به کاهش سود شرکت‌های سرمایه‌گذار در این حوزه ختم شده است.

در نهایت، چین با نگرانی های زیست محیطی در مورد تولید پنل‌های خورشیدی مواجه است. برخی از فرآیندهای تولید پنل‌های خورشیدی می‌تواند منجر به آلودگی هوا و آب شود.

علیرغم این چالش‌ها، چین همچنان به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی خود ادامه می‌دهد. این کشور معتقد است که انرژی خورشیدی نقش کلیدی در آینده انرژی چین ایفا خواهد کرد.

کاهش قیمت انرژی خورشیدی در چین

صرفه‌جویی در مصرف انرژی و یارانه‌های دولتی، به ویژه در چین، به کاهش 85 درصدی قیمت انرژی خورشیدی از سال 2010 کمک کرده و باعث رونق جهانی در اتصالات جدید شده است. امسال، برای اولین بار، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران پول بیشتری برای انرژی خورشیدی به جای نفت در اقتصاد چین سرمایه‌گذاری کنند.

این خبر خوبی برای مقابله با تغییرات اقلیمی است اما زنجیره تامین انرژی خورشیدی هنوز تحت سلطه چین است؛ کشوری که درگیر جنگ تجاری با آمریکا است و بسیاری از مواد و اجزای اصلی این صنعت با کار اجباری در منطقه سین کیانگ در غرب چین ساخته می‌شوند.

در سال‌های اخیر، کشورهای دیگر به رهبری آمریکا در تلاش برای به چالش کشیدن سلطه چین در حوزه انرژی خورشیدی جدی شده‌اند اما طبق تحقیقات جدید این تلاش‌ها در بهترین حالت نتایج متفاوتی دارند.

آمارها نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق پنل‌های خورشیدی هنوز هم در منطقه سین کیانگ این کشور تولید می‌شوند؛ جایی که آمریکا و سازمان ملل می‌گویند دولت چین مرتکب نقض حقوق بشر متعددی می‌شود. شرکت‌های خورشیدی نیز در مقابل تصمیم گرفته‌اند انتشار اطلاعات خود را در زمینه محلِ تولید پنل‌های خورشیدی محدود کنند.

پنل های خورشیدی در چین

سرمایه‌گذاری چین در زمینه انرژی خورشیدی

به نقل از نیویورک تایمز ، چین صدها میلیارد دلار برای توسعه صنعت خورشیدی خود هزینه کرده است. امروزه بیش از 80 درصد از بلوک‌های ساختمانی دارای پنل‌های خورشیدی هستند که بر تولید در کل زنجیره تامین مسلط شده است. پیش‌بینی می‌شود که سهم بازار چین در سال‌های آینده بر اساس ظرفیت تولید در حال ساخت به ۹۵ درصد افزایش یابد. این رشد از یک سو و کاهش قیمت جهانی پنل‌های خورشیدی از سوی دیگر، دو عاملی بودند که تا حد زیادی به لطف سرمایه‌گذاری و نوآوری‌های عظیم چین انجام شدند. به نظر نمی‌رسید هیچ کس علاقه خاصی به سرمایه‌گذاری در یک فناوری کالایی و کم حاشیه داشته باشد.

هرچند اخیراً تمایل فزاینده‌ای برای از بین بردن تسلط چین بر بازار انرژی خورشیدی وجود داشته است. آژانس بین المللی انرژی سال گذشته اعلام کرد که گسترش و تنوع بخشیدن به زنجیره تامین انرژی خورشیدی فراتر از چین گامی مهم برای انتقال انرژی در جهان است.

هزینه پایین تولید انرژی خورشیدی در چین

به نظر می‌رسد قانون تغییرات اقلیمی که سال گذشته توسط بایدن امضا شد، تنها برگ برنده آمریکا درباره صنعت نوپای خورشیدی در این کشور باشد. چندین شرکت قبلاً به لطف این قانون، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در تولید برق خورشیدی آمریکا اعلام کرده‌اند. شرکت‌هایی از جمله First Solar از روش تولیدی استفاده می‌کنند که نیازی به پلی سیلیکون ندارد و وابستگی آنها به چین بسیار کمتر می‌شود.

اما همانطور که آمارهای جدید نشان می‌دهد، تولید حجم پنل‌های خورشیدی مورد نیاز سیاره بدون هیچ محصولی از منطقه سین کیانگ بسیار دشوار خواهد بود.

به عبارت دیگر شرکت‌های کافی در سایر نقاط جهان وجود ندارد که مواد و اجزای ضروری مورد نیاز برای پنل‌های فتوولتائیک را بسازند. این موضوع در کنار افزایش رقابت، تولیدکنندگان را بر آن داشته که به دلیل ترس از انصراف رقبای خود، تمایلی به شفاف‌سازی در مورد زنجیره تامین خود نداشته باشند. حتی اگر تولید از چین خارج شود، هزینه‌ها ممکن است افزایش یابد و برخی از مزایای اقتصادی که در سال‌های اخیر باعث محبوبیت انرژی خورشیدی شده‌اند را از بین ببرد. پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های تولید خورشیدی در چین 10 درصد ارزان‌تر از هند، 20 درصد کمتر از آمریکا و 35 درصد کمتر از اروپا باشد.

10 سال پیش، تقریبا هیچ کس فکر نمی‌کرد که انرژی خورشیدی به اندازه امروز ارزان یا کارآمد باشد. این کار، سرمایه‌گذاری واقعی، سیاست‌های هوشمندانه، تصمیم‌گیری‌های سخت برای صدور مجوز، کمی شانس و زمین زیادی نیاز دارد. اما این صنعت در حال رقابت برای رسیدن به چین است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.