کد مطلب: ۸۵۱۹۲۰

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند

آمریکا؛ پیش‌قدمِ بازیافت پنل‌ های خورشیدی

آمریکا؛ پیش‌قدمِ بازیافت پنل‌ های خورشیدی

نسل اول پنل‌ های خورشیدی فرسوده خواهند شد و همین نگرانی، صنعت بازیافت آنها را به مرحله کاربردی رسانده است. آمریکا فعلا پیش قدم این جریان محیط زیستی برای مقابله با تغییرات اقلیمی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکثر پنل‌ های خورشیدی فرسوده و آسیب دیده هنوز در محل‌های دفن زباله ریخته می‌شوند. اما با انباشته شدن تعداد زیادی از آنها، بسیاری از مردم می‌دانند که این روند باید تغییر کند.

در یک شهر بیابانی که آریزونا، کالیفرنیا، سونورا و باجای کالیفرنیا به هم می رسند، اولین کارخانه بازیافت پنل‌های خورشیدی در مقیاس کاربردی در آمریکای شمالی افتتاح شد تا به آنچه بنیانگذاران We Recycle Solar آن را سونامی زباله‌های خورشیدی می‌نامند، رسیدگی کند. چنین طرح‌هایی برای مقابله با تغییرات اقلیمی به افزایش گسترده برق پاک و خورشیدی متکی است.

‌آیا بازیافت پنل‌ های خورشیدی امکان‌پذیر است؟

کارگران روی لیفتراک‌ها به وسعت 75هزار فوت مربع مانور می‌دهند، سپس هر کدام را به آرامی با دست بلند می‌کنند تا بر اساس برند و مدل جدا شوند. برخی از آنها فقط چند ترک در شیشه خود دارند که گاهی اوقات به دلیل آسیب طوفان است.

آدام ساقعی، مدیر عامل We Recycle Solar، می‌گوید: «این پنل‌ها می‌توانند دوباره استفاده شوند و بازاری برای مشتریانی در سراسر جهان وجود دارد که به دنبال پنل‌های بازسازی شده برای مقرون به صرفه بودنشان هستند.»

آنهایی که به سمت آزمایش و فروش مجدد نمی‌روند، تسمه نقاله‌ای را پایین می‌آورند که در آن شیشه، فلزات و سایر مواد با ارزش از هم جدا می‌شوند.

بازیافت پنل خورشیدی

دستگاه تفکیک پنل‌های خورشیدی را در We Recycle Solar

به نقل از ان‌بی‌سی‌نیوز ، پنل‌های خورشیدی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که دهه‌ها در برابر آب‌وهوای سخت مقاومت کنند، بنابراین شکستن پیوند انعطاف‌پذیری که آنها را در کنار هم نگه می‌دارد، دشوار است. برای مثال جدا کردن شیشه بدون شکستن آن یک چالش است. اما با بازوهای مکش روباتیک به کمک کارگران، آنها را از هم جدا می‌کند. برخی از مواد با ارزش بالا عبارتند از مس، نقره، آلومینیوم، شیشه و سیلیکون کریستالی. استفاده مجدد از این موارد به معنای یافتن کاربردهای جدید برای آنها است، مانند فروش شیشه به شرکت‌هایی که سندبلاست انجام می‌دهند.

ساقعی در بخش زباله‌های الکترونیکی رایانه کار می‌کرد، با دیدن خورشیدی که در پشت بام انبارها پخش می‌شود و فکر می‌کرد که در نهایت به کجا خواهد رفت. او متوجه شد که فناوری سبز پس از از کار افتادن یا فرسودگی سبز نمی‌ماند.

78 میلیون تن زباله خورشیدی تا سال 2050

دوایت کلارک، مدیر فناوری بازیافت در We Recycle Solar، می‌گوید: «مس یکی از فلزاتی است که بازیافت آن را از طریق پنل های خورشیدی به دست می‌آوریم. البته، این مقدار زیادی برای هر پنل خورشیدی نیست. اما وقتی در هر ساعت بازیافت 10هزار پوند پنل خورشیدی را انجام می‌دهیم، در نهایت صدها پوند مس در ساعت از آن استخراج می‌کنیم. آلومینیوم می‌تواند به‌عنوان قاب‌های پنل خورشیدی بیشتر بازگردد یا به عرشه پرواز یک هواپیمای جدید بوئینگ برود.»

مول گوپتا، استاد گروه مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: «تا سال 2050، زباله‌های خورشیدی در کل به 78 میلیون تن در سراسر جهان خواهد رسید. دلیل اینکه بازیافت و بازیابی هنوز قوی نیست، این است که شرکت‌ها برای بازیافت هر پنل‌ خورشیدی باید 30 دلار هزینه کند در حالی که ارسال آن به محل دفن زباله فقط 1 دلار هزینه دارد.»

گاروین هیث، عضو برجسته کارکنان تحقیقاتی در آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت انرژی، می‌گوید: «امیدواریم روزی شاهد بازیافت 100 درصدی انرژی خورشیدی فرسوده باشیم.»

شرکت‌های دیگر شروع به ورود به این تجارت کرده‌اند. Solarcycle، یک استارت آپ مستقر در اودسا، تگزاس، اوایل سال جاری 30 میلیون دلار به رهبری Fifth Wall، مدیر دارایی متمرکز بر کربن‌زدایی ساختمان، جمع آوری کرد و Solarpanelrecycling یک شرکت وابسته به بازیافت الکترونیک PowerHouse Recycling است. اتحادیه اروپا قوانینی دارد که طبق دستورالعمل زباله‌های الکتریکی (WEEE)، بازیافت زباله‌های الکترونیکی را الزامی می‌کند.

جک گروپو، پروفسور مهندسی معدن در دانشگاه کنتاکی، می‌گوید: «در سریع‌ترین زمان ممکن، مردم باید از حذف ماژول‌ها خودداری کنند. وقتی پنل‌های خورشیدی به محل دفن زباله می‌روند، از بین می‌روند مگر اینکه ما به عقب برگردیم و محل دفن زباله را استخراج کنیم.»

گروپو پیش‌بینی می‌کند که در 20 سال آینده، مردم برای بازیابی مواد با ارزش در پنل‌های آشغال، محل‌های دفن زباله را استخراج خواهند کرد، اما اکنون جدا کردن آنها برای ما بسیار منطقی است.

شرکت یوما می‌تواند 7500 پنل را در یک روز یا تقریبا 69 میلیون پوند در سال پردازش کند. تا اوایل ژوئن، پیش‌بینی می شود که بیش از 650 هزار تن دی اکسید کربن اجتناب شده است. حدود 60 درصد از پنل‌های وارد شده را مجدداً استفاده می‌کند.

این شرکت قصد دارد یک مرکز بازیافت دیگر در کنار یک تولید کننده بزرگ خورشیدی در کریدور جورجیا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی افتتاح کند.

در حال حاضر، شرکت‌های بازیافت خورشیدی هنوز در حال کشف چگونگی کسب درآمد هستند شرکتWe Recycle Solar کارمندانی را برای برچیدن آرایه‌های خورشیدی بزرگ می‌فرستد و این در حال حاضر بزرگترین منبع درآمد آن است. فروش مجدد پنل‌های خورشیدی بازسازی شده رتبه دوم را دارد و بازیافت کمترین سود را به همراه دارد. ساقعی می‌گوید: «از کار انداختن و فروش مجدد در واقع یارانه بخشی از هزینه‌های بازیافت است.»

گوپتا می‌گوید: «این چالش‌های سودآوری موقتی هستند و برطرف خواهند شد. محققان سخت در حال کار برای حل آنها هستند.»

زندگی‌های زیادی در اثر آلودگی از دست می‌رود و انرژی خورشیدی یکی از راه حل‌های برتر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.