کد مطلب: ۸۵۲۹۸۶

شوک بزرگ برای ایران/عمان به قطب صادرات انرژی پاک تبدیل می‌شود

شوک بزرگ برای ایران/عمان به قطب صادرات انرژی پاک تبدیل می‌شود

عمان قصد دارد تا کمتر از 10 سال آینده به قطب صادرات انرژی پاک در منطقه بدل شود. این یک زنگ خطر جدی برای کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عمان در حال سرمایه‌گذاری در تولید انرژی خورشیدی و بادی است و قصد دارد تا سال 2030 به تولید 100 درصد انرژی پاک برسد. این امر عمان را به یکی از بزرگترین صادرکنندگان انرژی پاک در منطقه تبدیل خواهد کرد چرا که بسیاری از کشورهای منطقه همچون ایران، برق صادراتی خود را از منابع تجدیدناپذیری چون سوخت‌های فسیلی تامین می‌کنند.

اقدامات عمان در راستای تلاش های جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای انرژی پاک در سال‌های آینده به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت و عمان با سرمایه‌گذاری در این بخش، خود را در موقعیت خوبی برای استفاده از این فرصت قرار داده است.

منطقه ویژه اقتصادی دقم عمان در حال آماده شدن برای تبدیل شدن به دروازه‌ای برای صادرات انرژی پاک به بازارهای جهانی، تنظیم برنامه‌هایی برای کاهش انتشار کربن و سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی است.

با همه طرح‌های توسعه‌ای در زیرساخت‌ها، شهر دقم عمان با موقعیت استراتژیک جریان ثابتی از سرمایه‌گذاری‌ها را عمدتاً در انرژی‌های تجدیدپذیر، آهن و فولاد و پتروشیمی جذب می‌کند.

به نقل از zawya ، احمد بن علی عکاک، سرپرست مدیرعامل SEZAD(سزاد) می‌گوید: «این منطقه در آستانه سرمایه‌گذاری‌های امیدوارکننده جدیدی است که به سرمایه‌گذاری‌های موجود اضافه می‌شود.»

آکاک در ادامه بیان کرد: «دقم مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال بهره‌مندی از فرصت‌های اقتصادی موجود، حمایت قوی و قوانین مناسب هستند که نشان‌دهنده مزیت‌هایی است که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را به انتخاب دقم به عنوان مقصد اصلی سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکار خود در منطقه تشویق می‌کند.»

سزاد نقشی حیاتی در این زمینه ایفا می‌کند، زیرا از سرمایه‌گذاران حمایت قوی می‌کند و روندها را برای تحریک سرمایه‌گذاری در منطقه تسهیل می‌کند و قوانین به ارائه یک محیط سرمایه‌گذاری جذاب و ساده‌سازی رویه‌ها برای تسهیل سرمایه‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در منطقه کمک کرده است. دقم برای تبدیل شدن به دروازه صادرات انرژی پاک به سایر نقاط جهان از هیچ تلاشی برای دستیابی به بی طرفی صفر دریغ نمی‌کند.

حجم سرمایه‌گذاری‌های مورد انتظار در زمینه انرژی پاک در دقم در روزهای آینده بسیار زیاد خواهد بود که به تقویت قابلیت‌های زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه فناوری پیشرفته در این زمینه کمک می‌کند.

عمان

عمان یک مقصد گردشگری امیدوارکننده

آکاک می‌گوید: «این نهاد به دنبال تبدیل منطقه ویژه اقتصادی دقم به یک مقصد گردشگری و تفریحی متمایز و در نتیجه بهبود سبک زندگی و توسعه زیرساخت‌ها برای تبدیل شدن به یک منطقه اقتصادی یکپارچه و جهانی است. در این راستا، تقویت خدمات بهداشتی و آموزشی و توسعه مراکز تفریحی در اسکله از جمله برنامه‌های این اداره کل است.»

دکتر احمد همچنین نشان داد که سزاد مطالعات دقیقی انجام داده است که به جذب سرمایه‌گذاران و شرکت‌های علاقه‌مند به مشارکت در توسعه منطقه کمک کرده است. همچنین مناقصه‌ای را برای ایجاد دهکده گردشگری در دقم راه اندازی کرد که تجربه گردشگری را افزایش می‌دهد و گردشگران را برای لذت بردن از مناظر زیبا، سرگرمی و تفریح ​​جذب می‌کند.

رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در عمان

سرپرست مدیر عامل سزاد می‌گوید: «سزاد منطقه ویژه‌ای را برای هوش مصنوعی اختصاص داده است و در حال حاضر با مؤسسات آموزشی همکاری می‌کند تا این منطقه در زمینه نوآوری و خلاقیت پیشگام باشد. همچنین در حال همکاری با یک شرکت مشاوره تخصصی برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای جذب علاقه‌مندان و نوآوران هوش مصنوعی است. علاوه بر این، سزاد بر توسعه این منطقه ویژه برای تبدیل شدن به قطبی برای نوآوری و خلاقیت برای افزایش توسعه اقتصادی و اجتماعی در منطقه تمرکز می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: «بخش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در چند وقت اخیر شاهد رشد فزاینده‌ای بوده است. این مصادف با تغییر جهانی به سمت منابع انرژی پایدار و پاک است. او توضیح داد که دقم به لطف منابع طبیعی و قابلیت‌هایش، موقعیت استراتژیک در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.»

مزایای تبدیل عمان به قطب صادرات انرژی پاک

1. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کمک به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی
2. ایجاد مشاغل جدید و درآمد قابل توجهی برای عمان
3. کاهش وابستگی عمان به واردات نفت و ایمن‌تر کردن کشور در برابر نوسانات قیمت جهانی نفت
4. بهبود کیفیت هوا و سلامت مردم عمان
5. تقویت جایگاه عمان به عنوان یک رهبر جهانی در انرژی پاک

اقدامات عمان در زمینه انرژی پاک ستایش شده است و این کشور به عنوان یک مدل برای سایر کشورها در منطقه و سراسر جهان شناخته می شود. عمان ثابت کرده است که با سرمایه‌گذاری در منابع تجدیدپذیر، می‌توان به اقتصاد پایدار و زیست محیطی دست یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.