کد مطلب: ۸۵۵۸۹۶

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند

کمبود برنج، امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند/هند دست از صادرات برنج کشید؟

کمبود برنج، امنیت غذایی جهان را تهدید می‌کند/هند دست از صادرات برنج کشید؟

امنیت غذایی جهانی در دوراهی تازه‌ای قرار گرفته و این بار پای قیمت برنج در میان است. آیا کمبود برنج و افزایش قیمت‌ها آسیب‌پذیرترین قشرها را در دنیا تحت تاثیر قرار نخواهد داد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت برنج کشت شده در کنیا چندی پیش به دلیل افزایش قیمت کود و خشکسالی طولانی در آفریقا که تولید را کاهش داده است، افزایش یافت. برنج ارزان وارداتی از هند این خلاء را پرکرده بود و به صدها هزار نفر از ساکنان زاغه کیبرا نایروبی که با کمتر از 2 دلار در روز زنده می مانند، غذا می‌داد. اما این روند در حال تغییر است. قیمت یک کیسه برنج 25 کیلوگرمی از ماه ژوئن تاکنون یک پنجم افزایش یافته است. عمده‌فروشان هنوز ذخایر جدیدی دریافت نکرده‌اند زیرا هند، بزرگترین صادرکننده برنج جهان، ماه گذشته اعلام کرد که برخی از محموله‌های برنج را ممنوع می‌کند.

این تلاشی است که پرجمعیت‌ترین کشور جهان برای کنترل قیمت‌های داخلی پیش از یک سال مهم انتخاباتی انجام داده است، اما شکاف 10.4 تنی برنج را ایجاد کرده که تقریباً یک پنجم صادرات جهانی است. ندگه، 51 ساله، که 30 سال است در هندوستان برنج می فروشد، می‌گوید: «من واقعا امیدوارم واردات ادامه پیدا کند.»

عوامل افزایش قیمت برنج

به گزارش آسوشیتدپرس ، از زمانی که روسیه توافقنامه صادرات گندم به اوکراین را متوقف کرد و پدیده آب‌وهوایی ال نینو تولید برنج را با مشکل مواجه کرد، امنیت غذایی جهانی در حال حاضر در معرض تهدید است. اکنون، قیمت برنج در حال افزایش است. به عنوان مثال، قیمت صادرات برنج ویتنام به بالاترین حد خود در 15 سال گذشته رسیده و این موضوع آسیب‌پذیرترین افراد در برخی از فقیرترین کشورها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

بو دیمن، مسئول منابع طبیعی می‌گوید: «جهان در یک نقطه عطف قرار دارد؛ حتی قبل از محدودیت‌های هند، کشورها دیوانه‌وار برنج می‌خریدند چرا که کاهش عرضه و افزایش تقاضای پس از رخ دادن پدیده ال نینو، قیمت‌ها را افزایش داد.»

آنچه می‌تواند وضعیت را بدتر کند این است که ممنوعیت هندی برنج غیر باسماتی باعث ایجاد یک اثر دومینویی شود و سایر کشورها نیز از آن پیروی کنند. پیش از این، امارات برای حفظ ذخایر داخلی خود صادرات برنج را به حالت تعلیق درآورده است. تهدید دیگر این است که آب‌وهوای شدید به محصولات برنج در کشورهای دیگر آسیب برساند.

ال نینو یک پدیده گرم شدن طبیعی، موقت و گاه به گاه بخشی از اقیانوس آرام است که الگوهای آب‌وهوای جهانی را تغییر می‌دهد و تغییرات آب‌وهوایی آنها را قوی‌تر می‌کند. دانشمندان انتظار دارند که موردی که در حال انجام است به سطوح فوق العاده گسترش یابد و در گذشته منجر به آب‌وهوای شدید از خشکسالی تا سیل شده است.

تاثیر آن در سراسر جهان محسوس خواهد بود. مصرف برنج در آفریقا به طور پیوسته در حال رشد بوده است و اکثر کشورها به شدت به واردات وابسته هستند . در حالی که کشورهایی با جمعیت رو به رشد مانند سنگال در تلاش بوده اند تا برنج خود را بیشتر بکارند. بسیاری از آنها با مشکل مواجه هستند.

برنج وارداتی که 70 درصد آن از هند می‌آید در سنگال بسیار گران شده است، بنابراین مردم برنج خانگی می‌خورند که قیمت آن دو سوم برنج وارداتی است.

مامادو آیچا ندایه، سخنگوی وزارت کشاورزی، می‌گوید: «سنگال برای واردات به سایر شرکای تجاری مانند تایلند یا کامبوج روی خواهد آورد، اگرچه این کشور آفریقای غربی از خودکفایی برنج فاصله چندانی ندارد و بیش از نیمی از تقاضای آن در سطح محلی رشد کرده است.»

سهم 90 درصدی کشت برنج در آسیا

کشورهای آسیایی که 90 درصد برنج جهان در آنها کشت و خورده می‌شود، با تولید دست و پنجه نرم می‌کنند. فیلیپین به‌دلیل آسیب‌های وارده طوفان دوکسوری( Doksuri) ضرر 32 میلیون دلاری را تحمل می‌کند. این میزان، تقریبا 22 درصد از تولید سالانه برنج در فلیپین است. این کشور مجمع الجزایر دومین واردکننده بزرگ برنج پس از چین است.

دویندر شارما، کارشناس سیاست غذایی هند، می‌گوید : «محدودیت‌های برنج در هند نیز به دلیل آب‌وهوای نامنظم بود. بادهای موسمی ناهموار به همراه ال نینو در حال پیشروی به این معنی بود که این ممنوعیت جزئی برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی ضروری بود.»

آشوک گولاتی از شورای تحقیقات روابط اقتصادی بین‌الملل هند می‌گوید: «این محدودیت‌ها تقریباً نیمی از صادرات معمول برنج کشور را در سال جاری حذف می‌کند.» او افزود که محدودیت های مکرر، هند را به یک صادرکننده غیرقابل اعتماد تبدیل می‌کند. این برای تجارت صادرات خوب نیست زیرا سال ها طول می‌کشد تا این بازارها توسعه یابد.

ویتنام، یکی دیگر از صادرکنندگان عمده برنج، امیدوار است که سرمایه‌گذاری کند. با توجه به اینکه قیمت برنج صادراتی به بالاترین حد خود در 15 سال گذشته رسیده است و انتظار می رود تولید سالانه نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر باشد، این کشور جنوب شرقی آسیا در تلاش است تا قیمت‌های داخلی را ثابت نگه دارد و در عین حال صادرات را افزایش دهد.

وزارت کشاورزی می‌گوید که در تلاش است تا حدود 500 کیلومتر مربع زمین در دلتای مکونگ برای کشت برنج را افزایش دهد؛ منطقه‌ای بزرگتر از 90هزار زمین فوتبال.

در حال حاضر فیلیپین در حال مذاکره با ویتنام است تا سعی کند غلات را با قیمت‌های پایین‌تر به دست آورد، در حالی که ویتنام نیز به دنبال هدف قرار دادن بریتانیا است که بیشتر برنج خود را از هند دریافت می‌کند. دولت تایلند انتظار دارد نسبت به سال گذشته برنج بیشتری صادر کند و صادرات آن در شش ماه اول سال 15 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 است.

لائوتماتاس، رئیس شرکت برنج تایلندی می‌گوید: «عدم شفافیت در مورد اقدامات بعدی هند و نگرانی در مورد ال نینو به این معنی است که صادرکنندگان تایلندی تمایلی به پذیرش سفارش ندارند، اپراتورهای آسیاب تمایلی به فروش ندارند و کشاورزان قیمت برنج آسیاب نشده را افزایش داده‌اند.»

انجمن صادرکنندگان با نوسان قیمت‌ها، صادرکنندگان نمی‌دانند چه قیمت‌هایی را ارائه کنند. زیرا ممکن است روز بعد قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.