کد مطلب: ۸۵۹۸۷۴

کولرها، خانه را خنک می‌کنند و شهرها را گرم!

کولرها، خانه را خنک می‌کنند و شهرها را گرم!

با افزایش تعداد کولرها در سراسر جهان، آیا راهی برای کاهش تأثیر آن‌ها بر گرم شدن شهرها وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کولرها می توانند شهرها را گرم‌تر کنند. این وسیله تهویه خانگی با بیرون کشیدن گرما از داخل خانه‌ها و انتقال آن به خارج از خانه، کار می‌کند. این گرمای اضافی می‌تواند به گرم شدن شهرها کمک کند و باعث ایجاد پدیده‌ای به نام جزیره گرمای شهری شود. جزیره گرمای شهری زمانی رخ می‌دهد که دمای هوا در شهرها به طور قابل توجهی بالاتر از دمای هوا در مناطق روستایی اطراف باشد.

کولرهای گازی یکی از بزرگترین منابع انتشار گرما در شهرها هستند. در آمریکا، کولرهای گازی مسئول حدود 10 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در تابستان هستند. اما راه هایی برای کاهش تأثیر کولرها بر گرم شدن شهرها وجود دارد:

  • استفاده از کولرهای گازی با راندمان بالا که گرمای کمتری تولید می‌کنند
  • استفاده از سایبان‌ها، درختان و سایر پوشش گیاهی برای جلوگیری از گرم شدن ساختمان‌ها و خیابان‌ها
  • طراحی شهرهایی که بیشتر با طبیعت سازگار هستند و از تراکم جمعیت بالا جلوگیری می‌کنند.

یک مطالعه علمی در اروپا نشان داده که گرمای تولید شده توسط کولرهای شهری در طول موج گرما می‌تواند دمای بیرون را تا بیش از 2 درجه سانتیگراد افزایش دهد.

از آنجایی که اروپا با موج‌های گرمای مکرر و شدیدتر مواجه می‌شود، ممکن است به فکر خرید یک کولر باشید. اما در حالی که شما فکر می‌کنید این کار باعث سرد شدن همه چیز می‌شود، در واقع دقیقاً برعکس عمل می‌کند، یعنی همه چیز را گرم می‌کند.

در فرانسه، استفاده از کولر به موضوع بحث و محل تضارب آراء کارشناسان بدل شده است، پس از آن که ماتیلد پانوت، نماینده چپ‌گرای پارلمان طی مصاحبه‌ای گفت: «دمای یک شهر را می‌توان تا ۲ درجه سانتی‌گراد به دلیل استفاده از کولر افزایش داد.»

نماینده فرانسه این آمار را از کجا آورده است؟

به گزارش یورونیوز ، این اظهار نظر برگرفته از یک مطالعه منتشر شده در سال 2020 است که بر اساس سناریویی انجام شده که در آن از کولر در تمام ساختمان های شهری مانند پاریس برای حفظ دمای داخلی 23 درجه سانتیگراد در طول موج گرما استفاده می‌شود.

بر اساس این مطالعه، افزایش دما به دلیل استفاده از کولر به زمان روز و ویژگی‌های موج گرما و البته شدت آن بستگی دارد.

دانشمندان از موج گرمای مرگبار سال 2003 که بیش از 14هزار نفر را در فرانسه کشته بود برای مدل سازی پیش‌بینی‌های خود استفاده کردند.

آنها دریافتند که پس از 9 روز موج گرما مشابه موج گرما در سال 2003، استفاده سیستماتیک از کولر دمای هوا را تا 2.4 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد.

چرا استفاده از کولر باعث افزایش دما می‌شود؟

چطور ممکن است؟ از آنجا که کولر مانند یک پمپ حرارتی عمل می‌کند و با آزاد کردن هوای گرم از بیرون، اتاق را خنک می‌کند.

کولرها بیش از هر وسیله دیگری در خانه برق مصرف می‌کنند. آنها 10 درصد از برق جهانی را مصرف می‌کنند و گازهای مضر گرمایش سیاره را به جو نشت می‌کنند. ارتباط بین استفاده از کولر و افزایش دما در شهرها قبلاً مستند شده است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2014 در مجله تحقیقات ژئوفیزیک: اتمسفر، گرمای اضافی تولید شده توسط کولر یک شهر می‌تواند دمای بیرون را 1 تا 1.5 درجه سانتیگراد در شب افزایش دهد.

و از آنجایی که شهرها تنها در نتیجه تغییرات آب و هوایی گرم‌تر می‌شوند، به این معنی است که شهروندان احتمالاً تهویه هوای داخلی بیشتری را طلب می‌کنند.

طبق آخرین گزارش IPCC، امواج گرمایی که در دهه 1800 یک بار در دهه رخ می‌داد، اکنون شدیدتر شده و تقریباً سه برابر بیشتر اتفاق می‌افتد.

استفاده از کولر تا سال 2050 در سراسر جهان سه برابر خواهد شد

بر اساس گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2018 منتشر کرد، پیش‌بینی می‌شود تعداد دستگاه‌های تهویه مطبوع در سراسر جهان از 1.6 میلیارد دستگاه امروز به 5.6 میلیارد دستگاه تا اواسط قرن جاری افزایش یابد.

بر اساس پیش‌بینی‌های این گزارش، تا سال 2050 تمام دستگاه‌های تهویه مطبوع در جهان به اندازه چین برای همه فعالیت‌های امروزی برق مصرف می‌کنند.

چه جایگزین هایی برای کولر گازی وجود دارد؟ دانشمندانی که پشت این مطالعه 2020 هستند، گزینه های دیگری را برای کمک به خنک شدن شهرها پیشنهاد می کنند: از جمله ایجاد فضای سبز بیشتر، عایق کاری ساختمان ها و توصیه بهتر به مردم در مورد نحوه خنک نگه داشتن در طول موج گرما.

اگر همه این اقدامات انجام شود، این مطالعه ادعا می‌کند که این اقدامات می‌تواند به طور قابل توجهی دمای هوای بیرون را تا 4.2 درجه سانتی‌گراد در شب خنک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.