کد مطلب: ۸۶۰۹۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

شرکت شل طرح ۱۰۰ میلیون دلاری تعدیل کربن خود را کنار می‌گذارد؟

شرکت شل طرح 100 میلیون دلاری تعدیل کربن خود را کنار می‌گذارد؟

در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳، شرکت شل اعلام کرد که طرح ۱۰۰ میلیون دلاری تعدیل کربن خود را کنار گذاشته است. این طرح قرار بود تا سال ۲۰۲۵ به حذف سالانه ۱ میلیون تن دی اکسید کربن از جو کمک کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبری که این روزها مثل بمب صدا کرده، به انصراف شرکت بزرگ نفتی شل از انجام تعهدات خود در حوزه محیط زیست اشاره دارد. به تازگی شل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم را به دلیل شرایط بازار گرفته است. شرکت شل می‌گوید: «این امر در حال حاضر برای آن مقرون به صرفه نیست که به طور مستقل در تعدیل کربن سرمایه گذاری کند.»

این تصمیم شل با انتقاد فعالان محیط زیست مواجه شده است. آنها می‌گویند که این امر نشان دهنده عدم تعهد شرکت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. شل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است. این شرکت مسئول انتشار مقادیر قابل توجهی دی اکسید کربن است.

در سال ۲۰۲۲، شل اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به صفر خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای برسد. این شرکت گفت که برای رسیدن به این هدف، به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های حذف کربن نیاز دارد.

به نقل از carboncredits ، بزرگترین شرکت نفتی اروپا، شل PLC، پس از 6 ماه روی کار آمدن وائل ساوان، مدیر اجرایی جدیدش، به طور مخفیانه‌ای از برنامه خود برای صرف 100 میلیون دلار در سال برای اعتبارات کربن که بزرگترین برنامه جبرانی در بین شرکت‌ها است، کنار گذاشت.

در ماه ژوئن، ساوان تغییر عمده‌ای در استراتژی شل اعلام کرد. حفظ سطح فعلی تولید نفت خود تا سال 2030، نه کاهش آن همانطور که در ابتدا اعلام شد، در عین حال این شرکت به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش سود سهامداران است.

چیزی که مدیرعامل در آن زمان از افشای آن غافل شد، برنامه‌های غول انرژی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اعتبار کربن است. این اعتبارات بخشی از برنامه جبرانی شل در راستای هدف انتشار صفر خالص 2050 است.

یافتن راه‌هایی برای کربن‌زدایی

شل متعهد شده است که انتشارات حوزه 1 و 2 را تا سال 2030 تا 50 درصد کاهش دهد و تا سال 2050 به صفر خالص برسد. این شرکت موفق شد در سال 2022 در مقایسه با سطوح سال 2016، کل انتشار را از همه حوزه ها (حوزه 1، 2 و 3) کاهش دهد.

نمودار تغییرات آب و هوایی

خلاصه اهداف آب و هوایی شل با دستاوردهای واقعی در سال 2022

اهداف کاهش انتشار کربن بخش بزرگی از استراتژی کاهش کربن این شرکت نفتی، استفاده از اعتبارات کربن برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

در ابتدا، شل قصد داشت سالانه 100 میلیون دلار برای جبران انتشار کربن هزینه کند. این شرکت نفتی همچنین قصد دارد تا سال 2030 سالانه 120 میلیون اعتبار کربن از پروژه‌های ترسیب کربن طبیعی تولید کند. این اهداف می‌توانست حدود 10 درصد از انتشار کربن شل را جبران کند.

اما با افشای اخیر این شرکت، آنها تایید کردند که به این برنامه‌ها پایان می‌دهند. با این حال، این شرکت هیچ برنامه جدیدی را برای اعتبارات کربن یا اینکه چگونه اکنون قصد دارند به اهداف آب‌وهوایی خود دست یابند، به طور عمومی فاش نکرده است.

به گفته شل، آن اهداف قبلی به دلیل فقدان جبران کربن که استانداردهای کیفیت آن را برآورده می‌کند، دست یافتنی نبود. جبران کربن از پروژه‌های مبتنی بر طبیعت به دلیل عدم ارائه مزایای زیست محیطی که وعده داده بودند مورد انتقاد قرار گرفت.

هدف قبلی شل برای ساخت یک خط لوله قوی از اعتبارات کربن الهام گرفته از تحقیقاتی بود که می‌گفتند جداسازی مبتنی بر طبیعت می‌تواند کربن کافی برای محدود کردن افزایش دمای جهانی جذب کند. این یافته و فشار فزاینده برای شرکت‌ها برای کاهش انتشار کربن خود، شل را بر آن داشت تا به فکر جبران کربن باشد

در همین راستا، دیگر شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های بزرگ نفتی شل نیز برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای خود به اعتبارات کربن متکی هستند. آمارها نشان می‌دهد که بازار کربن داوطلبانه می‌تواند تا سال 2037 به 950 میلیارد دلار برسد که نسبت به ارزش 2 میلیارد دلاری امروزی افزایش چشمگیری دارد.

اما غول نفتی رویال هلند در تلاش برای یافتن راه حل تعدیل کربنی است که الزامات کیفی سختگیرانه آن را برآورده کند.

طبق گفته فلورا جی، یک کهنه کار راه حل های مبتنی بر طبیعت (NBS) این شرکت، بازار قبلاً توجه زیادی به کیفیت نمی‌کرد. وی در ادامه گفت: کیفیت، یکپارچگی و استفاده مسئولانه از اعتبارات، اینها پیش نیازهای اعتبار و پایداری بازارهای کربن است.

اخیراً، سازمان‌های استاندارد کربن یک چارچوب اساسی منتشر کرده‌اند که اعتبارات کربن با کیفیت بالا را تعریف می‌کند.

ضربه زدن به هدف صفر خالص شل

شل برای توسعه و سرمایه‌گذاری در راه حل‌های اقلیمی مبتنی بر طبیعت از استانداردهای سختگیرانه‌ای استفاده می‌کند . این شرکت نفتی از طرح‌های متنوع NBS از کاهش جنگل‌زدایی گرفته تا درختکاری و پروژه‌های مرتع حمایت می‌کند.

در حالی که شل حامی بزرگ تعدیل کربن است، تنها بازیگر اصلی در این زمینه نیست. سایر غول‌های نفتی نیز شروع به توسعه پروژه‌ها و خطوط لوله اعتبار کربن خود کرده اند. Chevron ، TotalEnergies ، BP ، Equinor و Eni برخی از شرکت‌های بزرگی هستند که در اعتبارات تعدیل کربن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با این حال، مشخص نیست که آیا آنها همان مقیاس جبرانی را که شل در ابتدا برنامه‌ریزی کرده بود، دنبال خواهند کرد یا خیر.

شرکت فرانسوی توتال انرژی توانست کمتر از 7 میلیون اعتبار در سال گذشته کسب کند. این شرکت به دنبال تولید 45 میلیون اعتبار کربن تا پایان دهه است. این تنها حدود یک سوم هدف منسوخ شده شل است.

علیرغم اقدام برای کنار گذاشتن هدف کاهش کربن، شل به هدف انتشار صفر خالص خود متعهد است. در واقع، سخنگوی این شرکت می‌گوید: «که اهداف پایداری و آب و هوا باقی مانده است.»

رویکرد بلندمدت شل برای کاهش کربن به سمت صفر خالص، از ابتکار اهداف مبتنی بر علم پیروی می‌کند . این بدان معنی است که ابتدا از انتشار گازهای گلخانه‌ای اجتناب کنید و قبل از متوسل شدن به جبران کربن، آنها را کاهش دهید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر شل به تعهد صفر خالص خود وفادار بماند، همچنان در نهایت به جبران کربن نیاز خواهد داشت. غول انرژی هلندی به اعتبارات جبرانی برای انتشار باقیمانده گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به صفر خالص نیاز خواهد داشت.

نمودار صفر خالص

تعهد صفر خالص شل نیاز به تعدیل کربن دارد. در واقع، شل به طور کامل تلاش‌های جبران کربن خود را رها نمی‌کند. فقط اهداف اعتباری 100 و 120 میلیون دلاری. جی اشاره کرد که شرکت بزرگ نفتی ممکن است اعتبار کربن را از VCM خریداری کند تا ذخایر جبرانی خود را افزایش دهد.

اگرچه هدف کوتاه مدت خود برای حداکثر کردن سود را در اولویت قرار داده است، اما هنوز برنامه‌های جدیدی را برای اهداف بلندمدت آب‌وهوایی خود اعلام نکرده است.

این خبر افشاکننده یک سوال اساسی برای بسیاری ایجاد می‌کند. استراتژی کاهش انتشار کربن شل در آینده چیست؟ آیا به جای آن به حذف کربن با تکنولوژی می‌پردازد؟ این چیزی است که فروشندگان باید مراقب آن باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.