کد مطلب: ۸۲۴۵۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

هیاهو بر سر عرضه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا/ بازار سرمایه شورای رقابت را به زانو در می‌آورد؟

هیاهو بر سر عرضه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا/ بازار سرمایه شورای رقابت را به زانو در می‌آورد؟

هفته گذشته بود که بورس کالا در اطلاعیه‌ای خبر از بازگشت خودروی سواری به تالار خودرو داد. بر این اساس اعلام شد که بیست و نهم خردادماه (‌فردا)، 600 دستگاه دیگنیتی پرستیژ در این بازار عرضه خواهد شد. این اطلاعیه مقدمه‌ای بود بر آغاز دوباره کشمکش‌ها میان بازار سرمایه و شورای رقابت و ایجاد فضایی مبهم برای خریداران خودرو.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آن طور که بورس کالا از هفته گذشته اعلام کرده، قرار است روز دوشنبه 29 خرداد (فردا) 600 دستگاه خودروی دیگنیتی پرستیژ سفید تولید شرکت بهمن‌موتور در این بازار عرضه شود. با اعلام این خبر جرقه اختلافات میان طرفداران معاملات شفاف بورس کالا و هواداران قیمت‌گذاری دستوری دوباره زده شد.

بیست و یکم خردادماه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اعلام کرد خودرو سواری مجددا در بورس کالا عرضه خواهد شد. امیرمهدی صبائی گفته بود که با توجه به مذاکرات صورت گرفته با یکی از خودروسازان، عرضه مجدد خودرو سواری در بورس کالا پس از وقفه چند ماهه مجددا قابل اجراست.

او تاکید کرده بود که با استناد به مفاد آخرین مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه خودرو، کمافی‌السابق پذیرای درخواست‌های عرضه خودرو توسط عرضه‌کنندگان در بورس کالا هستیم!

بیانیه شورای رقابت چه بود؟

شورای رقابت در فاصله کوتاهی از انتشار آگهی عرضه و این اظهارات از سوی یک مقام رسمی سازمان بورس، نسبت به بازگشت خودروی سواری به بورس کالا واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «شورای رقابت بر اساس تکلیف خود که در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساس تصریح شده است، اقدام به تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری در جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱.۱۱.۱۱ کرد که بر اساس ماده (۲) این دستورالعمل، بازار خودروی سواری انحصاری تشخیص داده شد و بر اساس بند ۵ ماده (۵)، عرضه خودرو را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو پیش بینی کرده است.»

در ادامه اطلاعیه شورای رقابت آمده بود: «با توجه به الزامی بودن مصوبه مذکور شورای رقابت، هر گونه اقدام بر خلاف این دستورالعمل، تخلف محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن اینکه در شرایط کنونی ثبات نسبی در این بازار برقرار شده است، هرگونه اقدام مغایر با دستورالعمل مصوب این شورا، منجر به اخلال در بازار و تشویش افکار عمومی خواهد شد. لذا با توجه به اطلاعیه عرضه اخیر برخی از محصولات خودرویی در بورس کالا رویه مذکور باید متوقف شود.»

آغاز دوباره جدال میان سازمان بورس و شورای رقابت

بیانیه شورای رقابت، عرضه خودروی سواری در بورس کالا را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. این در حالی بود که نمایندگان مجلس و مدیران سازمان بورس حمایت خود از این عرضه را اعلام کردند.

آن طور که سازمان بورس تاکید کرده است بر اساس مصوبه بالاترین رکن بازار سرمایه (شورای عالی بورس) که با هدف حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، گذرانده شده، هیچ مانعی برای عرضه خودرو در بورس متصور نیست. صبایی تاکید کرده بود که اگر خودروسازان بزرگ عرضه در بورس را متوقف کردند صرفا به دلیل تصمیم خود آن‌ها بوده و از جانب سازمان بورس مانع و مشکلی در این زمینه وجود نداشته و ندارد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس همچنین تاکید کرده بود که به مدیران سایر ناشران خصوصا در صنعت خودروسازی به عنوان مدافع حقوق سهامدارانشان، توصیه می‌شود در زمینه مقابله با قیمت‌گذاری دستوری، تحرکات جدی‌تری داشته باشند و صرفاً مجری مصوباتی که مبانی کارشناسی ندارد و متضمن صرفه و صلاح سهامداران نیست، نباشند!

این اظهارات در واقع شورای رقابت را خطاب قرار داده بود که به اذعان کارشناسان بازارهای خودرو و سرمایه، بر رویکرد غلط قیمت‌گذاری دستوری اصرار می‌ورزد.

دیگنیتی پرستیژ فردا عرضه می‌شود

با این حال اما آن طور که در وبسایت بورس کالا دیده می‌شود، عرضه دیگنیتی پرستیژ همچنان بر جای خود باقی است و بر همین اساس فردا 29 خردادماه، 600 دستگاه از این محصول بهمن‌موتور با قیمت پایه یک میلیارد و 296 میلیون تومان در رنگ سفید به متقاضیان عرضه خواهد شد.

در اگهی عرضه این خودرو تاکید شده است که روش تسویه آن نقدی و درصد پیش‌پرداخت سفارش خرید 100 درصد خواهد بود. رنگ تریم بر اساس موجودی و در زمان تخصیص خودرو توسط شرکت انتخاب می شود. در همین حال هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و برای یک دستگاه خودرو و به شرط عدم خرید خودروی سواری از شرکت بهمن موتور از ابتدای تیر ماه سال 1398 است.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است که صدور سند و شماره‌گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود. در همین حال سایر هزینه‌های خرید این خودرو در زمان تحویل شامل هزینه 9 درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، سایر هزینه‌ها جمعا به مبلغ 351.872.311 ریال، شامل: (مالیات و عوارض شماره گذاری 298.950.000 ریال، هوشمندسازی کارت خودرو 435.000ریال، هزینه خدمات پست 500.000 ریال، تولید پلاک و شماره گذاری 2.800.000 ریال، بیمه شخص ثالث 49.187.311ریال) است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.