کد مطلب: ۸۳۵۳۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت محصولات بهمن موتور در شورای رقابت/ رونمایی از اختلاف قیمت ۸۴۵ میلیونی

قیمت محصولات بهمن موتور در شورای رقابت/ رونمایی از اختلاف قیمت 845 میلیونی

سرانجام پس از دو ماه تنش، قیمت مصوب تمام محصولات مونتاژی توسط شورای رقابت 18 تیر 1402 اعلام شد. حال باید دید که قیمت‌هایی که این بار توسط شورای رقابت اعلام شده است با قیمت‌های موجود در بازار چقدر تفاوت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت‌هایی که شورای رقابت در 16 اردیبهشت 1402 اعلام کرد موجب اختلاف و تنش بین این نهاد و کارخانه‌ها شد، این تنش حتی در دور دوم ثبت‌نام در سامانه یکپارچه نیز دیده شد، به نحوی که تمام مونتاژکاران اعلام کردند که قیمت‌های اعلامی شورای رقابت را برای فروش محصولات خود قبول ندارند و با قیمت‌های اعلامی خود محصولاتشان را به فروش خواهند رساند.

بهمن موتور با وجود اینکه در دور دوم ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه حضور نداشت، همزمان با فعالیت این سامانه، اعلام کرد که جزو شرکت‌هایی است که تمایل دارد تا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کند، اما این امر هم به دلیل ندادن مجوز توسط نهادهای مربوطه میسر نشد.

حال این سرکشی مونتاژکاران به نتیجه رسیده و شورای رقابت با تسلیم در برابر آن‌ها، 18 تیر 1402 قیمت جدید محصولات مونتاژی، ازجمله پنج محصول بهمن موتور را بالا برد.

تفاوت قیمت مصوب و بازار محصولات بهمن موتور

در فهرست ذیل، قیمت مصوب 17 تیر محصولات بهمن موتور و اختلاف قیمت آن با بازار درج شده است.

بهمن موتور

مطابق با قیمت‌های اعلامی این فهرست، خودروی دیگنیتی پرایم یک میلیارد و 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که نسبت به قیمت اعلامی همین محصول در تاریخ 17 اردیبهشت 31 درصد افزایش قیمت داشته است. اختلاف قیمت مصوب این محصول با قیمت بازار آزاد 690 میلیون تومان است.

دیگنیتی پرستیژ محصول دیگر بهمن موتور که نسخه به‌روز‌تر و قدرتمند‌تر دیگنیتی پرایم است، در لیست جدید شورای رقاب با افزایش قیمت 15 درصدی به عدد یک میلیارد و 290 میلیون تومان رسید تا در تبعیت از قیمت شورای رقابت، قیمت بازار آزاد این محصول 854 میلیون تومان گران‌تر از بازار آزاد باشد.

فیدلیتی 5 نفره، کراس‌اوور پر طرفدار بهمن موتور مطابق با لیست جدید شورای رقابت 991 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که با 36 درصد افزایش قیمت، جایگاه بیشترین افزایش قیمت را برای خود کسب کرد. این محصول پرطرفدار بهمن موتور در بازار آزاد 709 میلیون تومان گران‌تر از قیمت مصوب شورای رقابت عرضه می‌شود.

فیدلیتی 7 نفره، محبوب‌ترین محصول بهمن موتور است که یک سدان خانوادگی محسوب می‌شود و قیمت مصوب شورای رقابت برای این محصول با افزایش قیمت 18 درصدی یک میلیارد و 13 میلیون تومان است، اما این محصول در بازار آزاد 747 میلیون تومان گران‌تر از قیمت ذکر شده معامله می‌شود.

ریسپکت پرایم، جدید‌ترین محصول و سدان بهمن موتور جز آن دسته محصولاتی بود که در لیست قیمتی منتشر شده در 17 اردیبهشت توسط شورای رقابت قرار نداشت، اما در لیست جدید شورای رقابت، قیمت این محصول 859 میلیون تومان اعلام شده است که با قیمت بازار آزاد خود 426 میلیون تومان تفاوت دارد.

مشتریان سامانه یکپارچه برای محصولات بهمن موتور چقدر می‌پردازند؟

قیمت‌هایی که شورای رقابت اعلام کرده است، بر اساس هزینه تمام‌شده محصول و سود کارخانه است، اما مصرف‌کننده برای تحویل گرفتن خودروی خود باید معادل 13 تا 16درصد قیمت خودرو را برای هزینه‌هایی از قبیل مالیات و بیمه و … پرداخت کنند. در نتیجه‌ تفاوت مبلغی آن 13 تا 16 درصد برای خودروهای درب‌ کارخانه و بازار آزاد منجر می‌شود تا اختلاف نهایی قیمت کارخانه با بازار از اعداد اعلامی کمی کمتر باشد.

در همین زمینه روابط عمومی شورای رقابت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد : اگر خریداری تا قبل از 17 تیر 1402 اقدام به خرید خودروی مونتاژی کرده باشد و قرارداد آن نیز تنظیم شده باشد، همان قیمت‌های قبلی مبنای محاسبه خواهد بود و مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند.

بنابراین می‌توان به این صورت نتیجه‌گیری کرد که تقریباً اکثر متقاضیان مرحله اول و همه متقاضیان مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو مشمول افزایش قیمت خواهند بود.

اما کسانی که قبل از 17 تیر اقدام به خرید خودرو کرده‌اند و شرکت سازنده با قیمت‌های بالاتر (یعنی قیمت‌های اعلامی خودشان) اقدام به فروش محصولات کرده‌اند؛ باید میزان وجه اضافی دریافت شده به مشتریان بازگردد. چراکه طبق دستور شورای رقابت از تاریخ 11 بهمن ماه 1401، هیچ خودروسازی حق فروش محصول با نرخ شرکتی را ندارد و باید مطابق مصوبه شورا اقدام به فروش کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.