خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۵۵۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شاهین دنده‌ای ایمن‌تر می‌شود/ آپشن‌های جدید شاهین چیست؟

شاهین دنده‌ای ایمن‌تر می‌شود/ آپشن‌های جدید شاهین چیست؟

شاهین سایپا خودرویی است که از روز اول حواشی متعددی را به دنبال خود داشت، قرار است تا مطابق با آپشن‌های جدیدی که توسط سازمان استاندارد وضع شده‌اند به بازار عرضه شود. احتمال می‌رود که قیمت این شاهین‌های جدید تا 10 میلیون تومان بیشتر از نسخه‌های فعلی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاهین سایپا را می‌توان لوکس‌ترین و قدرتمندترین محصول حال حاضر این شرکت دانست که از سال 1399 روانه بازار شد. محصولات جدیدی که خودروسازان داخلی تولید می‌کنند برای شماره‌گذاری توسط پلیس راهور بایبد تأییدیه سازمان استاندارد را دریافت کنند. سازمان استاندارد نیز از همین قدرت خود استفاده کرده و فهرستی از آپشن‌های ایمنی اجباری که با نام فهرست آپشن‌های 85گانه شناخته می‌شود را منتشر کرده است.

آپشن های جدید شاهین

حال شرکت سایپا پس از مدت‌ها حذف آپشن از روی خودروهای خود، این بار تعدادی آپشن کاربردی را به سدان خانوادگی خود شاهین دنده‌ای افزوده است.

کاربردی‌ترین و البته مشهورترین آپشنی که روی این خودرو نصب می‌شود ESP یا سامانه کنترل پایداری الکتریکی است که باید سال‌ها پیش روی تمام محصولات خودروسازان داخلی نصب می‌‌شد. تمام خودروسازان مطرح کلاس اقتصادی، سالیانی طولانی است که روی محصولات خود از ESP استفاده می‌‎کنند.

حال با این شرایط الزام استفاده از این آپشن ایمنی روی خودروهای قدیمی ایران خودرو و سایپا که از پلتفرم‌های 46 و 36 سال گذشته استفاده می‌کنند به مراتب بالاتر است. هرچندبه دلیل قدیمی بودن پلتفرم‌ها این آپشن نمی‌تواند راندمان بالایی را به خودروها اعطا کند، اما به مراتب برای افزایش کیفیت هندلینگ و امنیت جان سرنشینان حیاتی‌تر است.

آپشن بعدی، اما کمی گمنام‌تر که قرار است روی شاهین سایپا نصب شود، TCS یا سامانه پیشگیری از هرزگردی یا سامانه کنترل کننده هرزگرد است. این آپشن وظیفه کاهش نیروی تولیدی موتور و تقسیم نیروی ترمزها با استفاده از سنسور ABS را به عهده دارد. این آپشن در جاده‌های ناهموار و پرپیچ وخم، به‌ویژه برای رانندگان کم‌تجربه بسیار کاربردی است و به کنترل خودرو بر سر پیچ‌ها کمک می‌کند.

شاهین با چراغ‌هایی مجهز‌تر

سنسور نور دیگر آپشنی است که روی این خودرو قرار است نصب شود، این سنسور وظیفه دارد تا با توجه به میزان نوری که دریافت می‌کند و برنامه‌ای که به آن داده شده است، به شکل خودکار در صورت تشخیص چراغ‌های خودرو را روشن کند.

این آپشن شاید در ظاهر خیلی کاربردی نباشد، اما در مسیرهای طولانی ممکن است که راننده به دلیل خستگی و عدم توجه اقدام به روشن کردن چراغ‌ها نکند. این نکته شاید برای تشخیص خود راننده خیلی خطرناک به نظر نرسد، ولی برای دیده شدن خودرو، به‌ویژه خودروهایی که رنگ تیره دارند بسیار حیاتی و کاربردی است.

پوزیشن لایت یا پوزیشن لامپ را می‌توان دی‌لایت عقب خودرو دانست. عملکرد این آپشن بدین شکل است که به محض روشن شدن خودرو این چراغ‌ها با نور مشخصی در قسمت عقب خودرو روشن می‌شوند تا خودرو در تونل‌ها، زیر پل‌ها یا هر مکانی که برای مقطعی کوتاه تاریک می‌شود، بدون انجام هیچ اقدامی توسط راننده خودرو برای دیگر راننده‌ها واضح باشد.

علاوه بر آپشن‌های جدیدی که قرار است، روی شاهین جدید نصب شود، آپشن‌هایی نظیر استارت دکمه‌ای، فرمان کمکی برقی،نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سانروف، سنسور نور، آینه تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، تریم داخلی چرم مصنوعی، کامپیوتر سفر، سنسور پایش باد تایرها، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، دو کیسه هوا و … از دیگر آپشن‌هایی هستند که روی شاهین تیپ G قرار دارند.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.