کد مطلب: ۸۵۶۳۶۴

خودروهای وارداتی آماده تحویل به خریداران شدند

خودروهای وارداتی آماده تحویل به خریداران شدند

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان از رفع موانع ترخیص 1000 خودروی وارداتی هیوندای النترا، توسان، کریتا، اکسنت و سان‌یانگ از بنادر استان خبرداد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در راستای تأکیدات رئیس قوه قضاییه به رؤسای‌کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌های ساحلی مبنی بر حضور میدانی و استمرار سرکشی از انبارهای گمرکات، بنادر و اموال تملیکی جهت تعیین تکلیف سریع کالاهای موجود، مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان به‌همراه دادستان مرکز استان و معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری برای پنجاه و سومین بار از بندر شهید رجایی بندرعباس بازدید کرد.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با حضور در نشست ستاد پیگیری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در محل سالن اجتماعات گمرک شهیدرجایی بندرعباس، ضمن اخذ گزارش‌های تکمیلی از مسئولین و نمایندگان کلیه ادارات مربوطه، پس از بررسی وضعیت تمامی گروه‌های کالاهای موجود در این مجتمع بندری، دستورات لازم را خطاب به مسئولان مربوطه صادر کرد.

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در حاشیه این بازدید اظهار داشت: در جریان پنجاه و سومین بازدید مسئولان قضایی از حوزه بنادر و گمرکات استان، رسیدگی به 6 موضوع در دستور کار ویژه‌ قرار داشت.

مجتبی قهرمانی تصریح کرد: یکی از این دستور کارها مربوط به تعیین تکلیف 1000 خودروی وارداتی بود که حدود هشت ماه در بنادر استان به‌دلیل عدم صدور مجوز استاندارد معطل بودند و خوشبختانه با اقدام به‌موقع دستگاه قضایی، امروز این مشکل به‌صورت کامل حل شد.

وی گفت: در نتیجه دستور قضایی صادرشده در دهم مردادماه امسال جهت تسریع در ترخیص 1000 خودروی وارداتی از بنادر استان پس از انجام مراحل اداری در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با تأیید سازمان ملی استاندارد از امروز این خودروها آماده تحویل به خریداران می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در پی گزارش‌های واصله مبنی بر واردات حدود یک‌هزار دستگاه خودروی هیوندای النترا، توسان، کریتا، اکسنت، سان‌یانگ و… به کشور و معطلی چندماهه آن‌ها در بنادر استان هرمزگان، دهم مردادماه امسال با صدور دستور ویژه قضایی از ادارات استاندارد، بنادر و دریانوردی و گمرکات خواسته شد ضمن پیگیری سریع موضوع از مرکز، برای تعیین تکلیف و ترخیص این خودرو‌ها اقدام کنند.

قهرمانی تصریح کرد: همچنین در این دستور به دادستان مرکز استان هرمزگان و مدیرکل تعزیرات حکومتی نیز مأموریت داده شد به‌منظور جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده‌ احتمالی با ورود به موضوع تأخیر به‌وجودآمده در ترخیص خودرو‌های وارداتی، شرکت‌های واردکننده را مکلف کنند که به‌سرعت، فرآیند ترخیص این خودرو‌ها را انجام دهند.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان با بیان اینکه دادستان مرکز استان و مدیرکل تعزیرات حکومتی بر روند ترخیص این خودرو‌های وارداتی تا زمان تحویل آن‌ها به مشتریان نظارت می‌کنند، تأکید کرد: این خودروها باید بلافاصله طبق ثبت‌نامی که در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی انجام شده است به خریداران تحویل داده شوند.

وی در ادامه افزود: دومین دستور کار ما در جریان بازدید امروز از بندر شهیدرجایی بندرعباس در خصوص پاک‌سازی محوطه آلوده بحر و بر گستر پارس و انبار اُپکس این مجموعه بندری بود که در این خصوص نیز تاکنون 90 کانتینر آلوده از این محوطه خارج شده است و عملیات انتقال 90 کانتینر دیگر نیز از امروز آغاز خواهد شد.

قهرمانی خاطرنشان کرد: در این خصوص همه مراحل اداریِ لازم انجام شده است و اقدامات عملیاتی هم به‌شکل قابل‌قبولی با همکاری دستگاه‌های متولی در حال انجام است.

وی با اشاره به پیگیری ویژه دستگاه قضایی به‌منظور تعیین تکلیف کالاهای رسوبی موجود در محوطه و انبارهای بنادر و گمرکات استان هرمزگان نیز اظهار داشت: خوشبختانه در نتیجه اتخاذ تمهیدات مناسب و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در زمان حاضر هیچ کالای رسوبی عمده‌ای در بنادر و گمرکات استان وجود ندارد.

مجتبی قهرمانی با اعلام اینکه پاک‌سازی کالاهای رسوبی در محوطه و انبارهای بنادر و گمرکات استان هرمزگان به‌شکل گسترده‌ای انجام شده است، یادآور شد: در پاک‌سازی محوطه بنادر و گمرکات استان، حتی محموله‌های بسیار جزئی و چندکیلوگرمی قدیمی و رسوبی در حد یک کارتن نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند.

آخرین محموله‌های باقی‌مانده امروز تعیین تکلیف می‌شوند

این مقام قضایی همچنین اعلام کرد: کارگروه ویژه‌ای از امروز در گمرک بندر شهیدرجایی بندرعباس مستقر می‌شود تا نسبت به تعیین تکلیف آخرین محموله‌های جزئی باقی‌مانده نیز اقدام کنند.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: موضوع دریافت مبالغ غیرموجهی که تحت عنوان هزینه پارکینگ در بندر شهیدرجایی اخذ می‌شد نیز به‌دستور دادستان بندرعباس منتفی شده است.

وی اظهار کرد: طبق دستور دادستان بندرعباس از صاحبان محموله‌های کالای اساسی و خودروهایی که از پارکینگ بندر شهیدرجایی استفاده نمی‌کنند و یا در این پارکینگ حضور ندارند به هیچ عنوان مبلغی دریافت نخواهد شد.

قهرمانی با اشاره به دستورات صادرشده در خصوص اتصال انبارهای بندر شهیدرجایی به سامانه جامع انبارها نیز اعلام کرد: در نتیجه این اقدام تاکنون 148 انبار بندر شهیدرجایی تحت نظارت کامل سازمان صمت و تعزیرات حکومتی قرار گرفته‌اند.

وی اذعان داشت: در هشت پرونده تشکیل‌شده در این رابطه نیز انبارداران متخلف به‌لحاظ عدم‌ثبت ورود و خروج کالاهایشان در سامانه جامع انبارها طبق ماده 6 مکرر 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به پرداخت حدود 182 میلیارد تومان جریمه محکوم شده‌اند.

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت 270 هزار تن روغن وارداتی موجود در انبارهای بندر شهیدرجایی بندرعباس نیز گفت: در جلسه ستاد پیگیری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که امروز در محل بندر شهیدرجایی بندرعباس برگزار شد، موضوعات مربوط به این محموله به‌تفکیک مورد بررسی قرار گرفت.

وی ابراز کرد: در نتیجه تصمیمات اتخاذشده هم‌اکنون 34 هزار تن روغن وارداتی آماده ترخیص و در حال خروج از بندر است و در خصوص روغن‌های باقیمانده نیز دستورات لازم جهت تعیین تکلیف فوری صادر شده است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.