کد مطلب: ۸۶۵۳۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وزارت صمت مسئول مستقیم خودروسازی‌هاست/ خودرو برای میلیاردرها هم گران است

وزارت صمت مسئول مستقیم خودروسازی‌هاست/ خودرو برای میلیاردرها هم گران است

در روزی که وزیر صمت مدعی شد که وزارتخانه تحت هدایتش مسئولیتی در قبال فعالیت خودروسازان ندارد، رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن هم اعلام کرد که خودرو در ایران گران نیست و این قدرت خرید مردم است که کاهش یافته است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان وزارت صمت را مسئول مستقیم خودروسازی‌ها می‌دانند و معتقدند که در حال حاضر خودرو حتی برای میلیاردرها هم گران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در اظهار نظر اخیر خود رسماً وزارتخانه متبوع خود را از پذیرش مسئولیت فعالیت‌های خودروسازان تبرئه کرد و گفت: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست‌گذار است و در این زمینه تلاش می‌کند که به‌درستی سیاست‌ها تدوین شوند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که وزارت صمت نقش اصلی را در انتخاب مدیرعامل شرکت‌های خودروساز، ازجمله ایران خودرو و سایپا دارد. از سوی دیگر، بدون تائید این وزارتخانه هر گونه تغییر قیمتی امکان‌پذیر نیست.

از سوی دیگر، به‌رغم اینکه بسیاری از شهروندان نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در سال‌های اخیر و سبقت آن نسبت به تورم معترضند، دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن معتقد است که در ایران، خودرو گران نیست، بلکه مردم به دلیل کاهش قدرت خرید خود دیرتر به خودرو دست پیدا می‌کنند.

وزارت صمت مسئول حاکمیتی خودروسازان

مهدی دادفر، دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو، در رابطه با ادعای اخیر وزیر صمت، به تجارت‌نیوز گفت: بعید می‌دانم که وزیر صمت چنین حرفی زده باشد؛ چراکه مسئول حاکمیتی نظارت و حمایت از تولید، وزارت صمت است؛ اما مدیریت داخل شرکت خودروسازان، مستقیماً وزارت صمت نیست و این حرف از این جهت می‌تواند صحیح باشد.

وی ادامه داد: این حرف وزیر صمت زمانی کاملاً صحت دارد که وزارت صمت از سهامداری این شرکت‌ها خارج شود. وقتی که خودروسازان قصد برگزاری مجمع و تعیین مدیرعامل دارند، وزارت صمت در این امر و تعیین هیئت مدیره دخالتی نداشته باشد. وقتی که این شرکت‌ها به مردم زور می‌گویند و خودروی 100 میلیون تومانی را به 300 میلیون تومان به مردم می‌فروشند، نباید دولت از آن‌ها حمایت کند.

او افزود: وزارت صمت همان‌طور که از نامش پیداست، باید با استفاده از سه اهرم صنعت، معدن و تجارت، کنترل بازار را بر عهده بگیرد و با حمایت‌های بی‌حد و حساب از خودروسازان، امکان کنترل بازار وجود نخواهد داشت. اگر دولت می‌خواهد که این امر، تحقق پیدا کند، باید بازار را رها کرده و شرایط رقابتی را حاکم کند.

دادفر همچنین خاطرنشان کرد: دخالت مستقیم دولت‌ها و اشخاص به دلیل منافع شخصی، این بلا را بر سر صنعت خودروی کشور آورد. حال این حرف آقای وزیر به نظر بنده حرف بدی نیست؛ اما به شرطی که در عمل هم دیده شود.

زیرپله‌های قطعه‌سازی تبدیل به کارخانه‌های چند هکتاری شده‌اند

دادفر در رابطه با اظهارات نجفی‌منش نیز تشریح کرد: خیر؛ این‌طور نیست. آقایان با انحصار در بازار، قیمت قطعه را ده‌ها برابر بالا برده و از آن سود می‌برند. اگر کسی ناظر بر حساب و کتاب این قطعه‌سازان باشد، از یک زیرپله و کارگاه 20 متری نمی‌توانند به کارخانه چندین هکتاری برسند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه کسی ناظر نیست، آقایان مثل کوسه‌ای در آکواریوم سود می‌کنند و نوش جانشان. امید می‌رود روزی برسد که با آزادسازی بازار و ایجاد شرایط رقابتی، ببینیم که می‌توانند در دریای رقابت نیز کوسه باشند یا خیر.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.