کد مطلب: ۸۶۵۸۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گلایه از قیمت گذاری خودروهای وارداتی / باز هم حمایت از خودروساز داخلی!

گلایه از قیمت گذاری خودروهای وارداتی / باز هم حمایت از خودروساز داخلی!

بحث‌ها در مورد قیمت گذاری خودروهای وارداتی همچنان ادامه دارد. در حالی که هنوز خودرویی به دست مردم نرسیده، نگرانی‌هایی در مورد نبود هماهنگی میان قیمت‌ها و توان مالی اقشار مختلف مطرح شده است. در این میان، برخی نیز به واردات خودروهای کارکرده انتقاد دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت ماه‌هاست وعده واردات خودرو را می‌دهد و بحث‌های مختلفی هم در مورد تصویب آیین‌نامه آن مطرح شده است. حالا که تقریبا نیمی از سال گذشته و اخباری هم از واردات محموله‌هایی از خودروها منتشر شده است، هنوز خودرویی به دست مردم نرسیده اما گلایه‌هایی در مورد قیمت گذاری خودروهای وارداتی شگل گرفته است.

چندی پیش سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت، در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی گفت که این شورا برای تعیین قیمت خودروهای وارداتی صفر، قیمت کف کارخانه و سود شرکت واردکننده را در نظر می‌گیرد. به گفته او، به مبلغی که شورای رقابت تعیین می‌کند، 13 الی 16 درصد برای خودروهای مونتاژی و 20 الی 25 درصد برای خودروهای وارداتی افزوده می‌شود. این مبلغ اضافی مستقیما به خزانه دولت واریز خواهد شد. همچنین سازمان حمایت، نرخ سود خودروها را بر اساس کیفیت و رقابت‌پذیری آنها و پس از بررسی صورت‌های مالی و اعمال هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال خودروها، مشخص می‌کند.

در این میان، گمرک نیز تعرفه گمرکی برای خودروهای وارداتی صفر را به شرح زیر تصویب کرده است (که به این موارد، مبالغ دیگری از جمله مالیات، هزینه بیمه و هزینه اسقاط نیز افزوده می‌شود) :

- بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی، 16 درصد

- بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، 66 درصد

- بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، 91 درصد

- بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، 131 درصد

- بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، 161 درصد

- بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، 171 درصد

انتقاد از قیمت گذاری خودروهای وارداتی

چنین گفته‌ها و مصوباتی نگرانی‌هایی را در مورد قیمت گذاری خودروهای وارداتی ایجاد کرده، این در حالی است که توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت به تجارت‌نیوز گفته، نباید قیمت خودروهای وارداتی را در ایران و برخی کشورهای همسایه مانند امارات مقایسه کرد؛ چرا که این کشورهای تولیدکننده خودرو نیستند و نیازی ندارند که برای حمایت از شرکت‌های داخلی، تعرفه واردات وضع کنند. به گفته او، مردم باید قیمت گذاری خودروهای وارداتی در ایران را با کشورهایی مانند برزیل و ترکیه مقایسه کنند.

اما بعضی از مخاطبان تجارت‌نیوز به این سخنان انتقاد دارند و در مورد عدم توانایی برای خرید خودروهای وارداتی نگرانند. گروهی نیز از واردات خودروهای کارکرده گلایه دارند.

دولت فقط به فکر خودش است

«جناب دیدی یه قشر متوسط بتونه بنز سوار بشه؟ خب نه. میدونی برا چی. چون اون سودی میلیاردی که روش میکشن فقط به قشر مرفه میرسه اینا. جورشم من کارگر باید بکشم که گاری ایران خودرو سوار بشم با همه اندوخته زندگیم که ما به قول شما جز کشورهای خودروسازیم. نخواستیم این خودروساز بودنو. خودتونو با ترکیه مقایسه نکنین.مردم بهتر از شما میفهمن چی به چیه.»

«شما سطل زباله را که در ایران تولید میشود را جزو خودرو حساب نکنید تا ما هم قیمت خودرو را در بازار امارات حساب نکنیم. آیا مدیران و وزیران و آقا زاده ها از این تولیدات داخلی استفاده میکنند یا ماشین خارجی را بدون این تعرفه ها سوار میشنوند؟ دیگه همه مردم همه چی را میفهمند و معلوم بود بدتر میشه که خوبتر نمیشه.»

«باید بگم‌ وای‌ به‌ حال‌ مردم‌ و جوانان‌ که‌ با این‌ مدیران‌ رانتخوار و بیسواد باید حسرت‌ کشورهایی‌ را بخورند که‌ روزی‌ ما آنها را بحساب‌ نمی‌آوردیم‌…وای‌ بر عمر بر باد رفته‌ وای.»

«مردم به‌خاطر لیاقت مسوولان باید خودروی کارکرده سوار شوند!»

«اقا یه رفراندوم بزارید بیش از 95 درصد مردم ایران موافق بستن کامل این مثلا خودرو سازان داخلی هستن!!! بعد بنده یه خودرو میخوام نوبت پایز 1403 دادن کجای دنیا انقد به شعور مردمش توهین میشه؟؟؟ وقتی نمیتونن تولید کنن و اهن پاره تولید میکنن اقا خودرو وارد کنید گمرکی رو عادی مثل تمام دنیا کتید هرکی اونموقه خواست از این شرکتای داخلی بخره اونموقه بخره!!»

«دولت با گرفتن تعرفه مالیات واردات خودرو به نفع خودشه اگه به فکر مردم هستند باید پول مفت از واردات نگیرند تا ارزون به دست مردم برسه چون گرفتن تعرفه باعث میشه باز ماشین گرون به دست مردم برسه.»

«اگه قراره قیمت ماشینهای وارداتی بالا باشی چه فایده ای داره مسعولین محترم یکم انصاف هم خوب چیزیه.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.