کد مطلب: ۴۵۸۱۱۱

نگرانی جدی برای آینده تولید خودرو

خودروسازان یکی از دشوارترین شرایط تولید را در سال‌های گذشته پشت سر می‌گذارند. کاهش قابل ملاحظه تولید خودرو به دنبال تحریم و پیچ و خم گرفتاری‌های تولید در ایران باعث شده است که نگرانی‌ها برای ادامه حیات خودروسازان جدی شود.

در این شرایط نوسازی اتوبوس‌های فرسوده تهران با اتوبوس‌های ساخت داخل شروع شده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که تحریم موجب شده است تولید ناوگان سنگین در شرکت‌های خودروسازی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

از آن سمت کاهش قدرت خریداران برای خرید ناوگان سنگین وضعیت درآمد خودروسازان را بغرنج‌تر کرده است. حالا قرارداد نوسازی اتوبوس‌های شهری تهران با خودروسازان اتفاق خوبی برای تولیدکنندگان این بخش است که شرایط بسیار نامساعدی را تجربه می‌کنند.

بر اساس این قرارداد بزرگترین خودروساز تجاری کشور موظف می‌شود که تا پایان سال چند صد دستگاه اتوبوس ساخت داخل با استاندارد یورو ۴ و مجهز به فیلتر دوده را تحویل شهرداری تهران نماید. این اتوبوس‌ها تمام مراحل طراحی و انبوه‌سازی آن تماما توسط شرکت ایران خودرو دیزل انجام شده و به‌رغم فشار تحریم، خودروسازان قوای محرکه این اتوبوس شهری را توانسته‌اند تامین کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اتوبوس برخورداری از موتور ۴۵۷ بنز است که فرآیند داخلی‌سازی این موتور از مدت‌ها قبل شروع و خط تولید آن نیز پیش از این در یک شرکت تبریزی افتتاح شده است. نکته قابل تامل نحوه تامین منابع مالی این قرارداد است که به گفته شهردار تهران تماما از محل منابع داخلی شهرداری تهران تامین شده است.

این در حالی است که در لایحه بودجه دولت ردیف‌های متعددی وجود دارد که از محل آنها و تحت عناوین توسعه حمل و نقل شهری به‌ویژه در کلان‌شهرها و نیز کاهش آلودگی هوا دولت موظف است شهرداری تهران را در تامین بودجه خرید اتوبوس و توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل شهری یاری دهد.

حدود سه ماه از آغاز سال جهش تولید گذشته و این در حالی است که شرکت‌های خودروساز هنوز با موانع متعددی در تسهیل تولید مواجه‌اند. ارز به میزان نیاز به این شرکت‌ها و البته زنجیره تامین انها تعلق نمی‌گیرد.
گمرک به اندازه کافی و در سطح شعار سال با شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز همراهی نمی‌کند و وزارت صمت نیز فعلا مشغول ساماندهی مسابقات بخت‌آزمایی و حراج تولیدات شرکت‌های خودروساز به بهایی پایین‌تر از قیمت تمام شده آنهاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.