کد مطلب: ۶۸۲۶۰۱

واقعیت‌های پنهان تفاهم‌نامه ایران و روسیه

پرسش روز

تفاهم‌‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه چه تاثیری بر اقتصاد و حوزه انرژی ایران می‌گذارد؟ اگر این تفاهم‌نامه‌ یک قرارداد بود چه تاثیری داشت؟ آیا این تفاهم‌نامه به منزله دور شدن از برجام است؟

پاسخ کارشناس

تفاهم‌نامه با قرارداد تفاوت جدی دارد. در یک تفاهم‌نامه‌ دو طرف مواضع مشترک و کلی خود را مطرح می‌کنند و پیش می‌روند تا این تفاهم‌نامه منجر به قرارداد شود. بنابراین تفاهم‌نامه به خودی خود اعتباری ندارد و با آن نمی‌شود اقدامات مناسب را اجرایی کرد. تفاهم‌نامه می‌تواند دو یا سه صفحه باشد و در آن کلیات گفته شود. این باید به قراردادی تبدیل شود که تمام ابعاد قضیه در آن درج شود.

قرارداد در جزئیات وارد می‌شود. بنابراین ما اکنون قراردادی نداریم که درباره تاثیر آن بر اقتصاد ایران یا حوزه انرژی ایران صحبت کنیم. باید منتظر عقد یک قرارداد بمانیم، سپس می‌توانیم به این موضوعات بپردازیم.

اینکه رسانه‌ها تیتر می‌زنند این تفاهم‌نامه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری چند ده میلیارد دلاری روسیه در ایران است غلط نیست، اما تمام واقعیت هم نیست. آنها تصور کردند که تفاهم‌نامه به قرارداد منجر می‎‌شود و بر این مبنا ذهنیت خود را منعکس کرده‌اند. اما به طور کلی باید اینطور باشد که قرارداد عقد شود و بدون آن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

ما هنوز تفاهم‌نامه را هم ندیده‌ایم. باید ببینیم که در تفاهم‌نامه مفادی مندرج است تا بتوانیم اظهار نظر کنیم که چه تاثیری دارد یا چه ارزشی دارد.

تفاهم‌ با روسیه نقطه مقابل برجام نیست

این تفاهم‌نامه نقطه مقابل برجام نیست و لزومی ندارد که این تفاهم‌نامه با برجام تقابل پیدا کند. اما هستند کسانی که برجام را متقابل با این تفاهم‌نامه می‌دانند. در اساس برجام باید کار خودش را پیش ببرد و این تفاهم‌نامه هم باید کار خودش را پیش ببرد.

ما باید با تمام کشورهای دنیا تعامل داشته باشیم. اکنون تعاملمان را با روسیه شروع کرده‌ایم و در حال برقراری تعامل با آن‌ها هستیم. غرب باید بداند که سخت‌گیری کردن در برجام ما را بیشتر به سمت تعامل با روسیه سوق می‌دهد. اعضای دیگر برجام باید سعی کنند که به تعامل با ما برسند و موضوع کار هم تفاوت دارد با تفاهم‌نامه نفتی که با شرکت گازپروم روسیه امضا کردیم.

موضوع کار برجام مسائل هسته‌ای و مسائل مشابه آن است. اما تحریم‌ها باید برداشته شوند. روسیه به مانند ما تحریم است. این تحریم‌ها باید در یک قرارداد برداشته شود و ما توانایی این را پیدا کنیم که تعاملمان را با دنیا شکل بدهیم.

منبع: تجارت‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.