کد مطلب: ۸۳۲۵۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۳ سیگنال مهم به بازار خودرو/ زلزله واردات خودروهای کارکرده در بازار

واردات خودروی کارکرده سرانجام بعد از چند بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان، در مجمع تشخیص به تصویب رسید و دولت دیگر هیچ مانع قانونی برای واردات خودروهای دست دوم ندارد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، علاوه بر آزادسازی رسمی واردات خودروهای کارکرده، تغییر تعرفه گمرکی و ترخیص ۴۰۰۰ خودروی خارجی از گمرک دو پیام مهم دیگر در زمینه واردات خودرو بودند که در هفته‌های اخیر به بازار مخابره شدند.

پیام آزادسازی واردات خودروهای کارکرده به بازار

سه اتفاقی که به آن اشاره شد، چه پیامی برای بازار خودرو دارند؟ اول از همه به تغییر تعرفه‌ها بپردازیم. از روزی که تعرفه‌ها افزایش پیدا کرد، بعضی رسانه‌ها و کارشناسان با تاکید بر اینکه تعرفه واردات خودرو 175 درصد شده بار دیگر صحبت از مافیای خودرو به میان آوردند. اما اتفاقاً به نظر می‌رسد که این بار مافیایی در کار نیست. چراکه در مصوبه جدید دولت به واردات خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی اشاره شده و این تعرفه 175 درصد به خودروهای بالای 3000 سی‌سی مربوط می‌شود. نتیجه آنکه به این شکل دولت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی که حدود 10 ساله ممنوع بود را آزاد کرد. حاالا معنای این اتفاق چیست؟ مثلاً خودروی لندکروز را در نظر بگیریم. در حال حاضر مدل 2023 این خودرو در امارات به پول ایران سه میلیارد و 352 میلیون خرید و فروش می‌شود. پس اگر این خودرو با تعرفه 175 درصد هم وارد شود، در ایران حدود 9 میلیارد تومان قیمت می‌خورد. این در حالی است که مدل‌های 2013 این محصول با کف قیمت 10 میلیارد معامله می‌شوند و معدود مدل‌های 2022 هم بالای 40 میلیارد تومان قیمت خورده‌اند. پس این تعرفه‌های جدید می‌تواند خبر خوبی برای بازار خودروهای لاکچری باشد.

گرچه در خودروهای کلاس اقتصادی تعرفه‌ها افزایشی بود و دولت کف 11 درصد را برای آن‌ها در نظر گرفت، اما این هم نشان می‌دهد دولت سعی دارد، موضوع واردات خودرو را به محل جدیدی برای درآمدزایی خود تبدیل کند و برای کسب این درآمد هم که شده سرعت واردات رو بالا ببرد. در نتیجه نهایی شدن ورود این خودروها هم می‌تواند خبر خوبی برای بازار خودروهای خارجی اقتصادی باشد.

ضربه‌گیری برای بازار

واردات خودروهای کارکرده هم سرانجام این هفته در مجلس نهایی شد و ورود این محصولات هم می‌تواند بخشی از تقاضای بازار رو پاسخ دهد و ضربه‌گیری برای افزایش قیمت‌ها باشد.

دولت سه هفته پیش نیز 4000 خودروی وارداتی را از گمرک ترخیص کرد تا عزم جدی خود را برای عرضه محصولات خارجی به بازار نشان دهد. اما در کنار تمام این سیگنال‌های مثبت، باید این موضوع را هم در نظر داشت که واردات خودرو از ابتدای سال گذشته آزاد شده و تا الان که 16 ماه گذشته تقریباً هیچ محصول خارجی سر از بازار درنیاورده است. در نتیجه سه تا اتفاقی که به اون اشاره شد در صورتی می‌توانند سیگنال مثبتی برای بازار باشند که واقعاً اتفاقی رخ دهد و مصرف‌کننده این خودروها را به صورت عینی در بازار مشاهده کند. در غیر این صورت دیگر دوره خبردرمانی گذشته و اگر واردات خودرو به مرحله اجرا نرسد، باید منتظر توقف روند نزولی خودروهای داخلی و بازگشت موج جدید افزایش قیمت‌ها به بازار باشیم برای مشاهده ویدئوهای بیشتر صفحه پست‌های ویدئویی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.