حجم ویدیو: ۲۷.۶۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۴ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

کریدورهایی که ایران را دور می‌زنند/بعد از چین، کریدور لاچین هم ایران را دور زد

پس از سال‌ها انتظار، در هفته‌ای که گذشت، هند به طور رسمی از طرح ترانزیتی خود با نام کریدور لاچین رونمایی کرد. کریدوری ریلی-دریایی که همچون طرح چینی یک کمربند یک جاده، تجارت دریایی ایران را دور می‌زند. در این گزارش ویدئویی به ابعاد این دو طرح نگاهی داشته‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح کریدور لاچین، اسم عجیبی دارد اما به درستی نشان می‌دهد اصلی ترین هدف اتصال هند به اروپا از طریق این کریدور چه بوده؛ دور زدن طرحِ چینی یک جاده یک کمربند؛ طرحی که قرار بود تنها اتصال تجاری بازار شرق به غرب جهان باشد. حالا آمریکا مطمئن است که در برابر انحصاری که چین می‌خواست با طرح کمربند چینی جاده ابریشم بسازد مقابله کرده و همپیمانانش در خاورمیانه را از مزایای این طرح بهره مند کرده است.

همکاری آمریکا و هند در نشست گروه 20

تازه‌ترین اجلاس گروه 20 در هندوستان را می‌توان مهمترین نشست سال‌های اخیر قدرت‌های اقتصادی برای توسعه تجارت جهانی دانست. جو بایدن که خود راسا در این نشست شرکت کرده بود و به رسم هندی‌ها، شالی سفید به گردن داشت آغاز پروژه بین‌المللی طرح کریدور لاچین را اعلام کرد، طرحی که بر اساس آن بازار آسیای جنوبی از طریق هندوستان و به کمک ایجاد یک کریدورِ ریلی و دریایی به خاورمیانه و از آنجا به اروپا متصل خواهد شد.

براساس طرح کریدور لاچین تا کمتر از یک دهه دیگر، بارهای تجاری جنوب آسیا این امکان را دارند که از طریق هندوستان به عربستان و امارات رسیده و از آنجا راهی اردن و سرزمین اشغالی شوند و در نهایت به اروپا برسند.

چگونه هند، ایران را کنار گذاشت؟

طرحی که بار دیگر نام ایران را به عنوان مهمترین کشور ژئوپلتیک منطقه به حاشیه راند. به عبارت دیگر ایران با وجود آنکه به لحاظ ژئوپلوتیک در دروازه دسترسی شرق به غرب و بازار اروپا دارد نه به پروژه چینی یک جاده، یک کمربند دعوت شد و نه در طرح کمربند لاچین، حضور دارد. فراتر از آن، به نظر می‌رسد با وجود تقابل جدی این دو طرح، هر دو در ویژگی دور زدن ایران مشترک باشند.

ایران نزدیک به دو دهه است به دنبال همکاری با روسیه و هندوستان برای احیای بنادر تجاری خود است اما اجرای این دو طرح و حذف ایران از هر دوی آنها نشان از آن دارد که حتی همپیمان‌های ایران نیز، به دنبال انزوای تجاری ایران هستند، انزوایی که می‌تواند نه تنها نتیجه تحریم‌های یک جانبه علیه کشورمان باشد بلکه بر شدت اثرات آن بیافزاید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.