حجم ویدیو: ۱۷.۶۵M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۵۸ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

جزئیات فروش متری مسکن در بورس کالا/ چگونه از بورس خانه بخریم؟

مینا علیزاده مینا علیزاده

گرانی بی‌سابقه مسکن در سال‌های اخیر و ناتوانی روزافزون مردم از ورود به این بازار باعث شد از سال گذشته زمزمه‌های مربوط به فروش متری مسکن در بورس شدت بگیرد؛ موضوعی که از همان ابتدا نظرات موافق و مخالف بسیاری را برانگیخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موافقان خرید متری مسکن معتقدند با وجود شرایط فعلی خرید متری مسکن، تنها راهی است که به وسیله آن می‌توان اقشار کم‌بضاعت را به مرور صاحبخانه کرد و برخی دیگر نیز می‌گویند این‌گونه خرید در نهایت از لحاظ تفکیک مالکیت مشکل ایجاد و مردم را وارد دردسر جدیدی در عرصه مسکن می‌کند. اما با تمام این حواشی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب دستورالعمل فروش متری مسکن در آینده نزدیک خبر داه است.

مجید عشقی گفته است: صندوق املاک و مستقلات راه‌اندازی شد و در سه ماه گذشته پیش‌فروش متری و دستورالعمل سلف مسکن آماده شد و در اولین جلسه هیات مدیره تصویب خواهد شد.

پیش از این نیز رئیس سازمان نوسازی شهر تهران آغاز فروش متری مسکن را آبان سال جاری اعلام کرده و به فارس گفته بود: این اقدام در جهت جذب سرمایه‌های خرد است تا بتوان سرمایه‌ها را به سمت مسکن هدایت کنیم. چند پروژه شهرداری تهران در بخش فروش متری مسکن است که مردم بتوانند خرد خرد خرید کنند. برای مردم هم منفعت مالی دارد و اینکه می‌توانند در یک بازه زمانی مشخص خانه‌دار شوند و هر زمان که پول داشتند می‌توانند چند متر زمین بخرند.

نحوه عرضه متری مسکن در بورس

ماهیت مسکن با سایر کالاهای عرضه شده در بورس تفاوت دارد و مشخصات آن به‌طور کامل مشخص نیست. از سوی دیگر قیمت مسکن نیز حدود تعیین‌شده‌ای ندارد و ارزش آن از شاخص‌هایی مثل محل قرارگیری و کیفیت و نوع ساخت پیروی می‌کند. برای مثال ممکن است حتی در یک ساختمان یکسان، قیمت واحدها در طبقه‌های مختلف نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

برای حل این مشکل معین شده است، اوراق سهام روی یک پروژه مشخص منتشر شود و اوراق هر پروژه از پروژه دیگر متفاوت خواهد بود. همچنین در هر پروژه یک واحد مبنا در نظر گرفته و ارزش سایر واحدها بر مبنای آن قیمت‌گذاری می‌شود؛ به این ترتیب زمان انتشار اوراق، ویژگی‌های پروژه برای متقاضی مشخص است، آما اینکه خریدار در زمان سررسید کدام واحد را تحویل معلوم نیست.

در خصوص زمان سررسید اوراق نیز، اگر فردی تعداد اوراق لازم برای تحویل گرفتن یک واحد را دارد، واحد درخواستی به او تحویل داده می‌شود، ولی در صورتی‌که واحد مورد نظر چند متقاضی داشته باشد بین دو نفر از آنها قرعه‌کشی و واحد به شخص برنده تحویل می‌شود.

شرایط خرید و فروش متری مسکن در بورس

شرط اولیه برای ورود به خرید و فروش مسکن در بورس کالا داشتن کد بورسی است. متقاضی باید برای دریافت کد بورسی در سامانه سجام ثبت ‌نام کند (احراز هویت و دریافت کد بورسی باید به نام خود متقاضی انجام بگیرد).

در مرحله بعد متقاضی باید در یک کارگزاری ثبت‌نام کند و معاملات خود را از این طریق انجام دهد و حساب بورسی خود را از طریق درگاه پرداخت الکترونیک شارژ نماید.

همچنین برای این نوع معامله، طبق شرایط خرید سهام زمین متری، لازم است فرد، حداقل سرمایه‌ای که هنگام واگذاری اوراق از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام م‌ شود را در اختیار داشته باشد؛ اوراق متناسب با متراژهای معین واحدها، تعریف شده و متقاضی می‌تواند با خرید اوراق به مقدار تعیین شده، در سررسید مشخص، واحد مسکونی را تحویل بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ریاضی

    باسلام انشاله زودترسامانه بازشودمنتظریم

  • ناشناس

    جای شعبده بازهای قدیمی که در میادین شهرها کار می کردند را خوب پر کردین؟
    این خبر نیس، شعبده بازی هست.